In 1954 werd de AEC Routemaster voor het eerst aan het publiek voorgesteld, Vergeleken bij de tot dan
toe gebruikte bustypes, was de Routemaster met zijn integrale ontwerp van chassis en carrosserie een
echte inovatie. Vooral het open instappmatform achteraan links waarmee snel in- en uitstappen ("Hop on
and off") mogelijk werd, vormde vanaf de reeksbouw in 1958 het kenmerk van de dubbeldekker. Op het
einde van de jaren 50 lieten de gewijzigde voorschriften nu ook het gebruik toe van tweeassige bussen
met een lengte van meer dan 9 meter. Enkele Routemasters werden daarop in het midden gesplitst en een
extra stuk in het midden ingevoegd, herkenbaar aan de vierkante ramen. Het nieuwe type bus, De Route-
master lang, afgekort RML, bood nu plaats aan 72 reizigers. het enorme succes met de 15 proefvoer-
tuigen overtuigde London Transport ervan om nog eens 500 exemplaren van de RML te bestellen, die
tussen 1965 en 1968 werden gebouwd. In de jaren 70 verzekerden steeds meer RMLs de dienst in de
Londonse binnenstad. De permanente aanwezigheid van de typisch rood geverfde dubbeldekker op bijna
alle lijnen, leidde zienderogen tot het beeld van de Routemaster als het typische kenmerk van Londen.
Pas na bijna 50 jaar gebruik werd in 2005 het algemene gebruik van dit Londense uithangbord stopgezet.
Omdat deze doos teveel naar mij aan het kijken is heb ik de andere projecten aan de kant geschoven en begin ik aan
deze mooie kit van Revell.
De kit bestaat uit 391 onderdelen
en heeft een lengte van 38,1cm.
Een paar foto's van de kit.
toe gebruikte bustypes, was de Routemaster met zijn integrale ontwerp van chassis en carrosserie een
echte inovatie. Vooral het open instappmatform achteraan links waarmee snel in- en uitstappen ("Hop on
and off") mogelijk werd, vormde vanaf de reeksbouw in 1958 het kenmerk van de dubbeldekker. Op het
einde van de jaren 50 lieten de gewijzigde voorschriften nu ook het gebruik toe van tweeassige bussen
met een lengte van meer dan 9 meter. Enkele Routemasters werden daarop in het midden gesplitst en een
extra stuk in het midden ingevoegd, herkenbaar aan de vierkante ramen. Het nieuwe type bus, De Route-
master lang, afgekort RML, bood nu plaats aan 72 reizigers. het enorme succes met de 15 proefvoer-
tuigen overtuigde London Transport ervan om nog eens 500 exemplaren van de RML te bestellen, die
tussen 1965 en 1968 werden gebouwd. In de jaren 70 verzekerden steeds meer RMLs de dienst in de
Londonse binnenstad. De permanente aanwezigheid van de typisch rood geverfde dubbeldekker op bijna
alle lijnen, leidde zienderogen tot het beeld van de Routemaster als het typische kenmerk van Londen.
Pas na bijna 50 jaar gebruik werd in 2005 het algemene gebruik van dit Londense uithangbord stopgezet.
Omdat deze doos teveel naar mij aan het kijken is heb ik de andere projecten aan de kant geschoven en begin ik aan
deze mooie kit van Revell.
De kit bestaat uit 391 onderdelen
en heeft een lengte van 38,1cm.
Een paar foto's van de kit.
Laatst bewerkt: