Ik ben het eens met Steven, zij het dat je je als beginner het beste de voorvraag kunt stellen of je überhaupt de rigging (=het plaatsen van alle spandraden) wilt gaan toepassen; was het je allereerste kit dan had ik het je afgeraden omdat het eigenlijk meer als iets voor gevorderden wordt gezien. Niet alleen heb je daar een pin vise voor nodig, ook kun je het beste een mal maken waar je je vliegtuig in plaatst voordat je aan de rigging begint.
Zo'n mal maak je bijvoorbeeld door op maat gezaagde blokjes en latjes hout, waar je de vleugels in kunt klemmen. Je zorgt er dan voor dat de vleugels tijdens de riggingswerkzaamheden in één positie blijven staan ten opzichte van elkaar, en dat ze kaarsrecht staan. Doe je dit niet, dan loop je het grote risico dat niet alle draden even strak gespannen staan als je klaar bent, en/of dat de vleugels niet parallel staan.
Er zijn ook mallen verkrijgbaar in de handel, speciaal bedoeld voor het maken van dubbeldekkervliegtuigen, maar voor een eenmalig project is dat misschien wat veel van het goede. Dit is bijvoorbeeld zo'n mal:
Er zijn talloze andere types, Google maar eens op 'jig biplane'.
Ook als je je niet gaat bezig houden met rigging, is het misschien toch goed om gebruik te maken van zo'n (handgemaakte) mal, al was het alleen maar om te garanderen dat je vleugels mooi recht komen te staan. De meeste frustratie die ik van dubbeldekkerbouwers heb vernomen is, dat ze aan het eind van de bouw erachter kwamen dat de vleugels toch niet helemaal mooi recht stonden.
Terugkomend op de rigging... eigenlijk is dat iets voor gevorderden, maar dat wil niet zeggen dat je het niet kunt proberen. Als je gebruik maakt van de door Steven genoemde draad van Uschi van der Rosten, betaal je voor één rolletje draad meer dan je voor je Revell-kit hebt betaald maar de kwaliteit is dan wel uitstekend. De draad is ook iets elastisch, zodat je iets minder nauwkeurig hoeft te werken om toch een prachtig resultaat te behalen. Maar je kunt ook visdraad halen, dat is makkelijker te verkrijgen en niet zo duur.
Dubbeldekkers behoren tot de moeilijkste onderwerpen in de modelbouw en weinigen wagen zich eraan; ik vind het interessant om te zien hoe je (als 'gevorderd beginner') het er vanaf gaat brengen. Ik denk dat je, met de juiste tips en andere hulp, een mooi model kunt afleveren. Daarbij kan het verstandig zijn om je bouwvoortgang regelmatig hier te posten, zodat je snelle feedback krijgt. Wacht je te lang, dan zijn wij threadvolgers misschien wel te laat met een bepaald adviesje of oogwenk. Ook als je een vraag hebt over de bouw, staat men hier altijd klaar om een gedegen antwoord te geven waar je wel of niet (meestal wel) iets mee kunt.
Voordat je gaat beginnen, kijk eens of je het belangrijkste basisgereedschap in huis hebt; zie
hier.
Rest me je veel succes en bouwplezier te wensen!