https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=54171&f=2
Een poosje geleden heb ik de Befehlspanzer I gebouwd naast een echte tracklink. Je zag het modelletje nauwelijks staan naast zijn echte tegenhanger, maar ik had nog wat diomateriaal over voor een tweede ronde. Ik wilde daarom ook graag een Panzer II tracklink te pakken krijgen, maar dat is tot nu toe niet gelukt, ook al heb ik er nu twee Dragon kits voor klaarliggen. Toen ik in 2022 Militracks afschuimde, kon ik wel de hand leggen op een ander type link, voor een RSO of Raupenschlepper Ost, geproduceerd door Steyr.
Een Raupenschlepperkit had ik toen nog niet, ik had verwacht om de kit van Dragon in driekleurencamo te kunnen kopen. Dat bleek toen niet de laatste nieuwe uitgave te zijn, er was nu een panzergrau kit met een Allwetterverdeck (huif) en die heb ik dan ook aangekocht met een Eduard setje om de wielen te maskeren.
Ondertussen zijn we 2 jaar en nog verschillende upgrades verder en zijn een paar veeleisende scheepsmodellen gepasseerd, maar die tracklink zit nog altijd niet op zijn plank vast en dat steekt. Dus gaan we hier eens werk van maken.
Eerst eens kijken wat er verder nog in de doos zit. We beginnen met het plastic.
De beruchte magic tracks, ze zien er goed voorbereid uit zo zonder sprue.
Een klein frame met de brandstoftank er aan vast.
De Allwetterverdeck is de belangrijkste toevoeging in deze box, maar het ziet er zwaar uit met een niet afgewerkte doosvormige binnenkant. Dit onttrekt ook grotendeels het geschut aan het zicht, dus wordt dit onderdeel waarschijnlijk vaak aan de kant gelegd. Ik heb de huif eens onder de tracklink gelegd om te bepalen hoeveel plek er beschikbaar zal zijn voor een klein diootje.
Dragon voorziet wat metaal in kleine zakjes, waarvan je er eentje haast achteloos zou kunnen weggooien als je niet de twee microscopische stukjes geplooid ijzerdraad opmerkt. Verder een decalvel met niet veel meer dan een generische nummerplaatdecal.
De handleiding in oblong folderformaat, omdat we allemaal zoveel plek hebben. Nu de spullen die niet meegeleverd waren:
De maskingset.
Een uitbreiding van Eduard voor de RSO with PaK. Ik had deze liever van Voyager gehad, maar die was werkelijk niet meer beschikbaar. Ik zal deze dus moeten combineren met een andere Voyager kit voor het kanon en heb geen idee hoe compatibel ze zijn.
De Voyagerset toont weer veel meer dan er eigenlijk in zit, praktisch alleen het kanon, een resin lampekap en de extra kogels zitten er in.
Op zich gaat dat wel een boeiende constructie worden, maar ik ben toch blij dat de Eduard kit de rest van het voertuig op niveau zal brengen.
Ik dacht dat dit de gereviseerde versie van de trackset is, waar helaas een belangrijk stuk uitgehaald is. In de originele set zat er een idler met de merknaam van Steyr in verwerkt. Maar als ik goed tel, moet er toch een idler bij zitten, welke is dan de vraag.
Toch heel wat stukjes voor zo'n onooglijk voertuigje.
Ik dacht nog aan deze tweedehands Dragon figuurtjes met een MG34-schutter en een lader. De eerste komt uit een set "last resistance 1945"
Dan nog even iets over de boeken:
Nuts and Bolts vol. 9 over de RSO met PaK, alles wat je nodig hebt van referentie over het voertuig zelf, met o.a. Cad-tekeningen en plannen. In het midden van dit boek zit een herwerkte versie met nieuwe inzichten en metingen.
Voor het geschut heb je dit deel over de Marder III en het 75mm-snelvuurkanon nodig.
En dan is er nog dit mooie boek van AK met een bouwverslag dat ook aandacht schenkt aan de naked-kit-fase. Ik moet dit echter nog bestuderen.
Maar eerst nog de nodige materialen zoeken om de link op de plank te zetten.
Laatst bewerkt: