Onlangs ook een start gemaakt aan deze.
De P-39 was een amerikaans jachtvliegtuig, gebruikt tijdens de 2e wereldoorlog. Speciaal aan deze is dat de motor zich achter de piloot bevond en dat het een neuswiel (het eerste toestel die dit had, ik dacht dat het volgende toestel dat hiermee uitgerust de ME-262 was) had in plaats van het toen meer gebruikte staartwiel.
Bij de Amerikanen heeft het toestel nooit veel furore gemaakt, omdat de Alison V-1710 motor niet kon opgewaardeerd worden met een turbo, en dus op grotere hoogte (Europese strijdtoneel) veel van zijn prestaties verloor. Ook was het bereik van het toestel te klein voor de oorlog in de Pacific. Door het lend-lease pact met Rusland werden veel toestellen naar daar verscheept, en door de andere manier van vechten daar (beneden de 15000 voet) konden de prestaties van de motor beter benut worden. Ook verwijderden de Russen de 4 buitenste .30 mitrailleurs in de vleugels om gewicht te besparen, samen met een deel van de bepantsering. Zo kregen ze ook een veel wendbaarder toestel dat zich met de Duitse jagers kon meten.
De bedoeling is om een Russische jager te maken, maar ik heb nog geen volledige keuze gemaakt in welk specifiek toestel.
De kit dan:
Dan de extra's:
pitot en aandrijfstang van Profimodeller
resin uitlaten (fishtail):
of ronde
gordels:
Metalen landingsstel:
CMK wapenruimte
Eduard Big Ed
en reserve decals van Zotz:
En waar ik nu ben...
Nog niet zo heel ver, maar om eens anders te doen ben ik begonnen met de vleugels:
de flaps werden gesoldeerd:
en de vleugels werden aangepast om deze in te kunnen bouwen:
Nu nog de openingen aan de stukken van de wheelbayinserts opvullen en dan het aanbrengen van de rivetten... dus de volgende update, we zien wel wanneer deze eraan komt.
O ja, momenteel zijn de bakken van de flaps als dryfit, omdat ik ga wachten tot ik eerst de aansluiting met de vleugels en de romp in orde kan krijgen voor ik deze definitief bevestig...
Verder, mocht iemand nog een versie hebben van een Alisson V-1710 motor in 1/32 en deze niet zou gebruiken, ik houd me aanbevolen, naast de neus zou ik ook graag het motorruim openwerken.
De P-39 was een amerikaans jachtvliegtuig, gebruikt tijdens de 2e wereldoorlog. Speciaal aan deze is dat de motor zich achter de piloot bevond en dat het een neuswiel (het eerste toestel die dit had, ik dacht dat het volgende toestel dat hiermee uitgerust de ME-262 was) had in plaats van het toen meer gebruikte staartwiel.
Bij de Amerikanen heeft het toestel nooit veel furore gemaakt, omdat de Alison V-1710 motor niet kon opgewaardeerd worden met een turbo, en dus op grotere hoogte (Europese strijdtoneel) veel van zijn prestaties verloor. Ook was het bereik van het toestel te klein voor de oorlog in de Pacific. Door het lend-lease pact met Rusland werden veel toestellen naar daar verscheept, en door de andere manier van vechten daar (beneden de 15000 voet) konden de prestaties van de motor beter benut worden. Ook verwijderden de Russen de 4 buitenste .30 mitrailleurs in de vleugels om gewicht te besparen, samen met een deel van de bepantsering. Zo kregen ze ook een veel wendbaarder toestel dat zich met de Duitse jagers kon meten.
De bedoeling is om een Russische jager te maken, maar ik heb nog geen volledige keuze gemaakt in welk specifiek toestel.
De kit dan:
Dan de extra's:
pitot en aandrijfstang van Profimodeller
resin uitlaten (fishtail):
of ronde
gordels:
Metalen landingsstel:
CMK wapenruimte
Eduard Big Ed
en reserve decals van Zotz:
En waar ik nu ben...
Nog niet zo heel ver, maar om eens anders te doen ben ik begonnen met de vleugels:
de flaps werden gesoldeerd:
en de vleugels werden aangepast om deze in te kunnen bouwen:
Nu nog de openingen aan de stukken van de wheelbayinserts opvullen en dan het aanbrengen van de rivetten... dus de volgende update, we zien wel wanneer deze eraan komt.
O ja, momenteel zijn de bakken van de flaps als dryfit, omdat ik ga wachten tot ik eerst de aansluiting met de vleugels en de romp in orde kan krijgen voor ik deze definitief bevestig...
Verder, mocht iemand nog een versie hebben van een Alisson V-1710 motor in 1/32 en deze niet zou gebruiken, ik houd me aanbevolen, naast de neus zou ik ook graag het motorruim openwerken.