Hoofdsponsor

1/72 Rutan Voyager A-model [DONE]

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Bij deze het voorstel van de bouw van een apart vliegtuig:

151915-11104-pristine.jpg

De Rutan voyager is een uniek vliegtuig, waarvan er slechts 1 exemplaar gebouwd werd met als enige doel een non-stop vlucht rond de wereld. In 1981 werd het plan opgevat door Burt Rutan, Dick Rutan en Yenna Yeager (de 2 laatste zouden de vlucht uitvoeren) en werd de eerste schets op een servetje getekend. Gedurende 5 jaar werd het vliegtuig gebouwd door vrijwilligers van Burts bedrijf (Rutan aircraft company) en de Voyager Aircraft organisation die ook de fondsenwerving deed.

De vorm was deze van zwever met een centrale romp, twee staartbomen, canards en airfoil vleugels werden zelf ontworpen, later werden nog vortex generatoren toegevoegd op de canards om gevoeligheid door vervuiling tegen te gaan.

De romp bestond bijna volledig uit glasvezel, koolstofvezel en kevlar. Hierdoor woog deze leeg 426kg. Met de motoren erbij ging dit naar 1020.6kg. Vlak voor de start met alle brandstof en de piloten erbij was het startgewicht maar liefst 4,397 kg... vooral door de brandstof die nodig was voor de vlucht (voor het geval iemand dacht dat de piloten zoveel wogen).

Na een eerste roll-out in '85 werden de motoren gewisseld, en een 2de testvlucht op 15 juli 1985 werd verkort door het falen van een motor die de pitch van de propellor diende te regelen. Na een tweede falen, waarbij een propellor brak werden de propellors gewijzigd.

De officiele vlucht vond startte op 14 december 1986, en eindigde 9 dagen, 3minuten en 44 seconden later op 23 december. Hierbij werden alle bestaande records verbroken van afstand (42.432km op een hoogte van gemiddeld 3350m... Bij de start braken de winglets af door het slepen over de grond door het grote gewicht. Ook dachten ze in het begin om de piloten een beurtrol te geven en steeds in periodes van 3h te vliegen. Mede door het gewicht en de slechte handeling daardoor bleeft Dirk de eerste 3 dagen onafgebroken vliegen. Bij het landen bleef nog 48kg brandstof over (1.5% van het startgewicht van de brandstof)

De kit heeft nogal wat extra kunststof, net als de F-82, dus genoeg schuurstof voor een hele poos:

amodel_72_voyager-01_parts_s.jpg


Momenteel gewoon gestart met het assembleren en schuren van de buitensecties en de vleugels, foto's volgen later. Ook moeten er nog wat aanpassingen gedaan worden, zoals het toevoegen van bepaalde elementen (trim aan de vleugels, staartantenne, vorm rond de motoren, positie van de uitlaten, ...) we zien wel...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooi project moet ik zeggen nog nooit gezien of van gehoord ( of misschien al vergeten ik word al wat ouder he )
Ik ga dit toch volgen en ben benieuwd
grt
Marc
 
Veel succes Silenoz.
Amodel, tja, da's zoiets waar je een haat/liefde verhouding met kan hebben he.
 
Waanzinnig spul, mooi door z'n complexiteit.
Een short run kit, dus veel geduld en schuurwerk en dryfitten.
Ik volg zeker mee.

Good luck,
Rudy
 
thx,

momenteel zijn de vleugels opgeschuurd:

463c0028cb8778aad7e29aaf81fa4e7d.jpg

en de staartbomen ook:
8b86d1ec455eb80852d95276922bf916.jpg

d6bd7b8efe27f00373d2acb9ea7ad00e.jpg
Bij deze laatste begon de kunststof van de romp te delamineren, vandaar de grote puttyvlek op de bovenste staart...

Nu op naar de romp, dus nog redelijk wat schuurwerk voor de boeg:
2455ddaa436e390a55505276b5fee0e2.jpg
 
Momenteel is het eerder vooral schuren, plamuren en herhalen... hopelijk krijg ik de zijramen in orde...

Booms verenigd met de romp, de canards hangen nog niet vast, dat ga ik pas doen na het drogen zodat de uitlijning hierdoor niet beïnvloedt wordt tijdens het drogen...

a8646e9e2f416ad622de7237ebcef874.jpg

29852b2b1fa0f82f2537cab29b8542f3.jpg
 
Bij een kit als deze zou ik zeker overwegen een pasvorm (mal) te gebruiken om hem uit te lijnen. Als die straks niet perfect strak is, zal het behoorlijk afbreuk doen aan het eindresultaat.
 
Momenteel doe ik het zo, maar een beetje ad hoc om het geheel telkens in positie te laten drogen... Nu nog een mm verwijderen van de canards, en deze graveren, dan lopen beide booms evenwijdig.
 
De romp is volledig gelijmd:

Neus moeten in positie houden bij het drogen, het beste wat ik kon vinden was een stuk stevige koperdraad... nu ja, als het werkt...:
a1282c678f019b5ee2d934fbfc8bce74.jpg

07eadd735042599625636d3aed8c2af6.jpg

Ziet er uiteindelijk deftig uit

Verder de laatste tijd veel geschuurd, maar uiteindelijk nog geen echt grote stappen gezet:

Hoofdvleugels afgewerkt en geschuurd:
031370b03a98e11211c38bddb9d77e49.jpg

7df1acf203340be58fdb53f445f1b797.jpg

Gezien op de referenties dat de uitlaten elders zitten dan aangegeven op de kit. Bij de kit zitten ze onderaan, bij het models zitten ze vooraan op de zijkant, en achteraan bovenop de romp:
b50db1726061e675e173b2278e4bfa59.jpg

deze gaten heb ik toegemaakt met restjes sprue, en wordt vervolgd. Ook de naden tussen romp, booms en vleugels zijn opgevuld..:
46a3b20fd3de08d0fd6888848f612e9a.jpg

Ook de achterkant ziet er iets anders uit
7752e8121129ca97ff4ef22bf2db5d3d.jpg

9370880c606205ab4f7dca7560f11a3c.jpg

811135ee32c9926517f5c72489f74b71.jpg

(die twee uitstulpingen links en rechtsboven zijn voor de achterste uitlaten die nog gemonteerd worden)

verder heb ik de propellors en het landingsgestel uitgezaagd...
a735657659f67bbe2c25f2b551c82276.jpg

Deze laatste zijn zodanig bros dat ze breken bij aanraken... de propellors hebben een heel klein beetje extra vlees, en zijn zoals hierboven ook te zien volledig verkeerd van vorm
en een beetje creatief vijlen en schuren:
206fcc5f757a976d857339a828b1c346.jpg

da5fda12b39164034ee0a1ee84c93ac9.jpg

Niet perfect, maar toch een beetje beter hoop ik
 
Laatst bewerkt:
Netjes gewerkt, het zit zo te zien goed recht en innerlijk consistent.

Het vasthoud-tooltje is er eentje om te onthouden.
 
Soms moet men tevreden zijn met mindere kwaliteit, zeker toch wanneer
het de enige fabrikant is die een specifiek model uirbrengt.

Bijzonder toestel deze, en zo te zien gaat het met jouw toewijding een mooi model worden :)

nog veel plezier :D
 
Beetje verdergewerkt aan deze:

Originele neus:
ef9c5cbb6cd09ad0bea45330a3d96bc3.jpg

98bdb29d77d92a936a8828ea321b7624.jpg

En dan vind je dit, mede dankzij Roy:
df13247fe4c637051bcc6d879cf77da8.jpg

Beetje bijschuren:
c2bb3ec94c2dfe7efa0727e34b0e82df.jpg

En beetje boetseren:
b11987ba59bf322c69c52680e0bd8162.jpg

Ook de uitlaten voor en achter op de goede plaats gezet

6376d532d468d7a3f06656de8b95ebc3.jpg

19babf1ec63156501eb24fed676ccb75.jpg
 
Bravo, dat zijn indrukwekkende verbeteringen!

Ik moet zeggen dat dit vliegtuig langzaam maar zeker op mijn netvlies went en dat het eigenlijk best een mooi toestel is.
 
Netjes gedaan !

overigens : Mooi te zien in dat stukje film hoe minimaal de vleugels gebouwd zijn.
Je ziet gewoon hoe die vleugels het vliegtuig als het ware van de grond omhoog trekken.

carry on :)
 
Bedankt, ook weer wat bijgeleerd over de revell putty trouwens... deze hardt relatief snel uit, maar als je deze mengt met de revell contacta blijft ie veel langer smeuiig.

@Peter: ja deze is gebouwd als een hele grote zwever, en als ie snelheid wint, en je ziet de lift als het ware ontstaan onder de vleugels... Eerlijk, ik was ergens verbaasd dat ze zo flexibel waren... de romp hangt er als het ware aan
 
Terug
Bovenaan