Ik ben ook gestart met deze recent, een Italiaans vliegtuig dat door de Belgische luchtcomponenet gebruikt wordt al trainer en voor aerobatics door het red devils display team.
De SIAI Marchetti SF-260 werd door Stelio Frati ontworpen en maakte in 1964 zijn eerste vlucht. Het vliegtuig werd hoofdzakelijk verkocht aan het leger als trainingstoestel en licht aanvalsvliegtuig. Modellen voor de civiele markt werden verkocht onder de naam Waco Meteor in de US. De lichte aanvalsvariant werd SF-260W (Warrior) genoemd en had de keuze tussen een turboprop- of een pistonmotor.
De M-versie heeft een versterkt frame, en verbeterde vluchtkarakteristieken ten opzichte van de basisversie. Later werden deze toestellen upgegraded naar de M+ versie, met onder andere een nieuwe cockpit en verbeterde avionica.
de kit:
en de versie die ik beoog:
De vooruitgang:
De zijconsoles zijn nogal kaal, dus met de scriber en het mes een beetje relief aangebracht:
Daarna was het tijd om de romp samen te lijmen, dus eerst de romphelften met de staart, en eenmaal deze mooi uitgelijnd waren, dan de hoofdvleugels passen. De romp bleek iets smaller te zijn dan de randen op de vleugels, dus heb ik eerst de voor- en achterzijde gelijmd, daarna de zijkanten terwijl ik deze op breedte hield:
De zijkanten moeten nog gecontroleerd worden met primer:
Toen was het tijd om de tiptanks en de staart te monteren. Deze onderdelen hebben een relatief klein lijmvlak, dus versterk ik deze graag met paar koperen pinnen.
Ik begin met gaten te boren waar de versterkingen komen in het ene stuk:
Vervolgens maak ik een pin op lengte zodat ie een beetje uitsteekt:
en monteer ik deze los in de opening:
Vervolgens neem ik het tegenstuk, positioneer ik het waar het zou moeten en druk ik het aan over de pin.
De afdrukking gebruik je om te boren. Daarna verwijder ik de pin, plaats er een stukje koperstaaf in en herhaal ik deze stappen voor het tweede gat. Vervolgens nog eens droogpassen en daarna lijmen met secondenlijm...
Wordt vervolgd...
De SIAI Marchetti SF-260 werd door Stelio Frati ontworpen en maakte in 1964 zijn eerste vlucht. Het vliegtuig werd hoofdzakelijk verkocht aan het leger als trainingstoestel en licht aanvalsvliegtuig. Modellen voor de civiele markt werden verkocht onder de naam Waco Meteor in de US. De lichte aanvalsvariant werd SF-260W (Warrior) genoemd en had de keuze tussen een turboprop- of een pistonmotor.
De M-versie heeft een versterkt frame, en verbeterde vluchtkarakteristieken ten opzichte van de basisversie. Later werden deze toestellen upgegraded naar de M+ versie, met onder andere een nieuwe cockpit en verbeterde avionica.
de kit:
en de versie die ik beoog:
De vooruitgang:
De zijconsoles zijn nogal kaal, dus met de scriber en het mes een beetje relief aangebracht:
Daarna was het tijd om de romp samen te lijmen, dus eerst de romphelften met de staart, en eenmaal deze mooi uitgelijnd waren, dan de hoofdvleugels passen. De romp bleek iets smaller te zijn dan de randen op de vleugels, dus heb ik eerst de voor- en achterzijde gelijmd, daarna de zijkanten terwijl ik deze op breedte hield:
De zijkanten moeten nog gecontroleerd worden met primer:
Toen was het tijd om de tiptanks en de staart te monteren. Deze onderdelen hebben een relatief klein lijmvlak, dus versterk ik deze graag met paar koperen pinnen.
Ik begin met gaten te boren waar de versterkingen komen in het ene stuk:
Vervolgens maak ik een pin op lengte zodat ie een beetje uitsteekt:
en monteer ik deze los in de opening:
Vervolgens neem ik het tegenstuk, positioneer ik het waar het zou moeten en druk ik het aan over de pin.
De afdrukking gebruik je om te boren. Daarna verwijder ik de pin, plaats er een stukje koperstaaf in en herhaal ik deze stappen voor het tweede gat. Vervolgens nog eens droogpassen en daarna lijmen met secondenlijm...
Wordt vervolgd...