Nu de Santa Ana weg is probeer ik de Smit Rotterdam te maken en de HMS.Victory ( houtbouw ) te maken.
De HMS.Victory wil ik scratsen en wacht op de tekeningen, komt bouwverslag zodra de tekeningen binnen zijn.
Smit Rotterdam.
Met het oog op de verdere schaalvergroting in de scheepvaart, waarbij niet alleen de tankschepen steeds groter en onhandelbaarder werden, maar ook de bouw van gigantische betonnen en stalen produktieplatforms door de voortschrijdende techniek werden mogelijk gemaakt, en alsmede omdat het offshore werk steeds grotere vormen begon aan te nemen was voor het verslepen van deze objecten aanpassing van de zeesleepvloot noodzakelijk, In januari 1974 besloot Smit Internationale tot de bouw van twee super sleepboten, die met hun 22.000 IHP op dat moment de sterkste, operationeel werkende zeeslepers ter wereld werden. De order voor deze twee krachtpatsers ging naar B.V. Scheepswerf & Machinefabriek 'De Merwede' v/h van Vliet & Co., Hardinxveld-Giessendam. De inhoud van deze sleepboten is 2273 brt., Lengte o.a. 74.83 m, breedte 15.78 m en gr. diepgang 7.60 m. Twee Stork-Werkspoor TM 410 4 tew 9 cil. dieselmotoren, elk aangesloten op een vierbladige verstelbare schroef leverde een vermogen van 13500 apk, het geinstalleerde vermogen bedraagt 22.000 IHP.
De "Smit Rotterdam" verliet als eerste van de twee op 6 december 1974 de helling, na te zijn gedoopt door koningin Juliana. Medio april 1975 kwam de sleepboot bij Smit in dienst, om direct te worden ingezet als leidende sleepboot bij het transport van het boor- en produktieplatform "Beryl-A" van het Condeep-type, met een gewicht van 350.000 ton, welke over een afstand van 216 mijl werd versleept van Stavanger naar het Berylveld van Mobiel Oil, in het Engelse deel van de Noordzee samen met de "Noordzee"(11.000 pk) en de Bugsier sleepboten "Atlantic", "Wotan" (beide met een vermogen van 12.500 pk) en de "Päcific"(10.000 pk), bij elkaar zo'n 42.000 pk aan trekvermogen.
Onderdelen.
De HMS.Victory wil ik scratsen en wacht op de tekeningen, komt bouwverslag zodra de tekeningen binnen zijn.
Smit Rotterdam.
Met het oog op de verdere schaalvergroting in de scheepvaart, waarbij niet alleen de tankschepen steeds groter en onhandelbaarder werden, maar ook de bouw van gigantische betonnen en stalen produktieplatforms door de voortschrijdende techniek werden mogelijk gemaakt, en alsmede omdat het offshore werk steeds grotere vormen begon aan te nemen was voor het verslepen van deze objecten aanpassing van de zeesleepvloot noodzakelijk, In januari 1974 besloot Smit Internationale tot de bouw van twee super sleepboten, die met hun 22.000 IHP op dat moment de sterkste, operationeel werkende zeeslepers ter wereld werden. De order voor deze twee krachtpatsers ging naar B.V. Scheepswerf & Machinefabriek 'De Merwede' v/h van Vliet & Co., Hardinxveld-Giessendam. De inhoud van deze sleepboten is 2273 brt., Lengte o.a. 74.83 m, breedte 15.78 m en gr. diepgang 7.60 m. Twee Stork-Werkspoor TM 410 4 tew 9 cil. dieselmotoren, elk aangesloten op een vierbladige verstelbare schroef leverde een vermogen van 13500 apk, het geinstalleerde vermogen bedraagt 22.000 IHP.
De "Smit Rotterdam" verliet als eerste van de twee op 6 december 1974 de helling, na te zijn gedoopt door koningin Juliana. Medio april 1975 kwam de sleepboot bij Smit in dienst, om direct te worden ingezet als leidende sleepboot bij het transport van het boor- en produktieplatform "Beryl-A" van het Condeep-type, met een gewicht van 350.000 ton, welke over een afstand van 216 mijl werd versleept van Stavanger naar het Berylveld van Mobiel Oil, in het Engelse deel van de Noordzee samen met de "Noordzee"(11.000 pk) en de Bugsier sleepboten "Atlantic", "Wotan" (beide met een vermogen van 12.500 pk) en de "Päcific"(10.000 pk), bij elkaar zo'n 42.000 pk aan trekvermogen.
Onderdelen.
Laatst bewerkt door een moderator: