Heb nog een doosje uit de stapel genomen.
Deze keer een Stug III Ausf C/D.
Even een korte inleiding over het voertuig.
Het behoord niet echt tot de tanks omdat het geen turret heeft en is eerder tot het gemechanizeerde geschut.
Dit wil zeggen dat het eigenlijk een kanon is met een eigen aandrijving (simpel uitgedrukt).
De plannen voor de Stug III zijn ontstaan eind de jaren 30.
Een eerste prototype werd gemaakt door Daymler-Benz.
De bedoeling van dit voertuig was dat ze de infanterie zouden steunen.
Pas later zijn ze bij de panzerdevisies gekomen.
Het is een voertuig dat gedurende de ganse oorlog en op alle fronten opdook.
Zoals eerder vernoemd eerst als steun voor de infanterie, later bleek deze zeer geschikt als antitankwapen, vooral tegen de Russische T-34.
Door hun laag profiel konden ze zich ook goed verborgen opstellen om tanks in de val te laten lopen.
Een van de bekendste Stug III commandanten is de latere Tiger ACE Michael Wittmann. Hij gebruikte de techniek van de Stug zelfs nog toen hij al Tiger commandant was. (hiermee bedoel ik de ganse tank draaien ipv enkel de turret.) Dit had enkele voordelen, draaide sneller en het dikste panzer was naar de vijand gericht.
Waarom staat er in de titel Ausf C/D?
Er is echter uitwendig geen verschil tussen deze 2 uitvoeringen.
Het enige verschil tussen de C en de D was dat de D een intercom aan boord had en de C niet.
De D was dus eigenlijk een C met een kleine update namelijk een intercom.
De C is ook maar 1 maand gemaakt namelijk April 1941 en er zijn er maar 50 van geproduceerd.
Vanaf Mei 1941 had men dan de D waar er 150 van geproduceerd zijn.
De C was de eerste versie waarbij de schutter geen voorwaards kijkluik had. Hij moest dus door een telescoop kijken.
De doos die ik gebruik is deze.
Deze keer een Stug III Ausf C/D.
Even een korte inleiding over het voertuig.
Het behoord niet echt tot de tanks omdat het geen turret heeft en is eerder tot het gemechanizeerde geschut.
Dit wil zeggen dat het eigenlijk een kanon is met een eigen aandrijving (simpel uitgedrukt).
De plannen voor de Stug III zijn ontstaan eind de jaren 30.
Een eerste prototype werd gemaakt door Daymler-Benz.
De bedoeling van dit voertuig was dat ze de infanterie zouden steunen.
Pas later zijn ze bij de panzerdevisies gekomen.
Het is een voertuig dat gedurende de ganse oorlog en op alle fronten opdook.
Zoals eerder vernoemd eerst als steun voor de infanterie, later bleek deze zeer geschikt als antitankwapen, vooral tegen de Russische T-34.
Door hun laag profiel konden ze zich ook goed verborgen opstellen om tanks in de val te laten lopen.
Een van de bekendste Stug III commandanten is de latere Tiger ACE Michael Wittmann. Hij gebruikte de techniek van de Stug zelfs nog toen hij al Tiger commandant was. (hiermee bedoel ik de ganse tank draaien ipv enkel de turret.) Dit had enkele voordelen, draaide sneller en het dikste panzer was naar de vijand gericht.
Waarom staat er in de titel Ausf C/D?
Er is echter uitwendig geen verschil tussen deze 2 uitvoeringen.
Het enige verschil tussen de C en de D was dat de D een intercom aan boord had en de C niet.
De D was dus eigenlijk een C met een kleine update namelijk een intercom.
De C is ook maar 1 maand gemaakt namelijk April 1941 en er zijn er maar 50 van geproduceerd.
Vanaf Mei 1941 had men dan de D waar er 150 van geproduceerd zijn.
De C was de eerste versie waarbij de schutter geen voorwaards kijkluik had. Hij moest dus door een telescoop kijken.
De doos die ik gebruik is deze.
Laatst bewerkt: