Hoofdsponsor

1/35 Stug III ausf C/D [wip]

BUZZY10719

Well-known member
Registered
Heb nog een doosje uit de stapel genomen.
Deze keer een Stug III Ausf C/D.
Even een korte inleiding over het voertuig.
Het behoord niet echt tot de tanks omdat het geen turret heeft en is eerder tot het gemechanizeerde geschut.
Dit wil zeggen dat het eigenlijk een kanon is met een eigen aandrijving (simpel uitgedrukt).
De plannen voor de Stug III zijn ontstaan eind de jaren 30.
Een eerste prototype werd gemaakt door Daymler-Benz.
De bedoeling van dit voertuig was dat ze de infanterie zouden steunen.
Pas later zijn ze bij de panzerdevisies gekomen.
Het is een voertuig dat gedurende de ganse oorlog en op alle fronten opdook.
Zoals eerder vernoemd eerst als steun voor de infanterie, later bleek deze zeer geschikt als antitankwapen, vooral tegen de Russische T-34.
Door hun laag profiel konden ze zich ook goed verborgen opstellen om tanks in de val te laten lopen.
Een van de bekendste Stug III commandanten is de latere Tiger ACE Michael Wittmann. Hij gebruikte de techniek van de Stug zelfs nog toen hij al Tiger commandant was. (hiermee bedoel ik de ganse tank draaien ipv enkel de turret.) Dit had enkele voordelen, draaide sneller en het dikste panzer was naar de vijand gericht.
Waarom staat er in de titel Ausf C/D?
Er is echter uitwendig geen verschil tussen deze 2 uitvoeringen.
Het enige verschil tussen de C en de D was dat de D een intercom aan boord had en de C niet.
De D was dus eigenlijk een C met een kleine update namelijk een intercom.
De C is ook maar 1 maand gemaakt namelijk April 1941 en er zijn er maar 50 van geproduceerd.
Vanaf Mei 1941 had men dan de D waar er 150 van geproduceerd zijn.
De C was de eerste versie waarbij de schutter geen voorwaards kijkluik had. Hij moest dus door een telescoop kijken.

De doos die ik gebruik is deze.

20151129_1727401_zps2fnepabq.jpg

Laatst bewerkt:
Veel succes met den bouw Jordic...ziet er veelbelovend uit..!

Grtz yves,

Ben vandaag al vrij ver geraakt met dit voertuig.
Net als de Panzer III is deze Stug ook ene die ik bouw gewoon voor de fun wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik er niet iets mooi wil van maken.
Wat de pasvorm tot nu betreft is deze zoals we van Dragon wel weten vrij goed.
Ditzijn dus de zaken die ik al gedaan heb.

Een van de saaiste dingen voor rupsvoertuig bouwers.
Wielen, wielen wielen en wielen.

20151129_1750051_zpsdlkpga91.jpg

Op deze foto staan de terugloopwielen er dan nog niet op. :D

Underhull klaar.

20151129_232645_zpsjxdoyhj4.jpg

Bovenbouw ook voor 75% klaar.

20151130_010807_zpsegy8hj9q.jpg

De bouw ging dus vrij vlot.
Heb wel een fout in de bouwbeschrijving gevonden.
Het betrof de nummering van 2 van de veerarmen.
In de bouwbeschrijving hebben ze de nummering van die die aan de rechter kant moeten komen gewisseld met die die aan de linker kant moeten komen en omgekeerd. Niet onoverkomelijk dus als je even het plan goed bekijkt en niet zo maar begint te knippen en te plakken.

Hey Yves, Bedankt maar mijn nickname is Buzzy niet JordiC.
Dat is een ander lid hier.:D:D:D:D
In elk geval toch bedankt.

OEPS...mijn oprechte excuses Buzzy...Vermoeid na het werk nog reacties posten ..met dit als gevolg..;-)

Grtz yves,

mooie vorderingen, ik ben benieuwd in welk kleur je hem gaat schilderen/spuiten.

Grt tiger

Succes, bouwt zo te zien lekker vlot ;)
Foto bovenaan NIET zichtbaar , ......is dit een kit van Dragon?

Altijd al een mooie Panzer gevonden , de Stug

Hey PeiperJ, Er was blijkbaar een foutje gebeurd bij Photobucket.
Foutje recht gezet.
Zoals je ziet is het inderdaad een kit van Dragon.
Het bouwt inderdaad vlot zoals we van Dragon meestal wel gewoon zijn e.
(toch bij de 1/35 kits, bij 1/72 heb ik andere herinneringen.)

Gisteren nog wat verder gedaan maar er niet aan toe gekomen om te posten.
Hier dan de foto's.

20151201_234017_zpsh4vfa4vl.jpg

20151202_003244_zps4ttjsnoh.jpg

Die fenders waren niet zo simpel om ze er deftig op aan te brengen.
Voor de rest een kit die vlot en zonder problemen bouwt.

En dan vandaag de laatste hand gelegd.

20151202_220226_zpschpmhnoz.jpg

20151202_220240_zps8vbjez07.jpg

Deze staat klaar voor de spuitcabine.
Daarna nog de track's dan op de manier die ik ook gebruikt heb bij de Panzer III

Is echt wel een mooi model Buzzy met mooie detaillering,buiten het foutje van de fabrikant in het begin lijkt mij deze toch aan te raden van"Dragon" of niet?
Wat zijn je plannen....een dio met manschappen of solo?

Grtz yves,

Hey Yves, dit is inderdaad een kit die door iedereen te bouwen valt. Ook door beginners. Het foutje in het bouwplan valt ook vrij goed op als je het stuk vergelijkt met het stuk op de tekening.
Algemeen bekeken is deze kit dus inderdaad aan te raden.
Er zit ook een klein beetje PE bij (roosters en steun van antennehouder) wat nog niet te moeilijk is.
Wat ik er mee van plan ben ben ik nog niet zeker. Het kan een alleenstaand model worden maar speel ook met het plan om het samen met de Panzer III op een klein dio te zetten eventueel met enkele manschappen en misschien ook nog een Panzer IV er bij.
Het zijn kleine kit's die ik onvoorzien in handen gekregen heb (de Panzer III met een tombola) en zijn dan goede dingen misschien om wat mee te testen en technieken op te proberen.

Vandaag een klein stapje verder gedaan.
Panzergrau grondverf op gezet en licht ggrijs over verneveld en dan een dark wash er over.
Er is een deel dat veel glanst op de foto maar dat is van de wash die nog nat is.

20151203_212053_zpsgrn07m32.jpg

Ondertussen is de wash gedroogd met volgend resultaat. (vind het zelf geen slecht begin)
Moet wel toegeven dat de foto's meer contrast geven dan de werkelijkheid.

20151204_023742_zpsdca5d7v0.jpg

20151204_023819_zpsspj3g9b1.jpg

20151204_023901_zpslwtkcd6f.jpg

20151204_023924_zpspckhfe7t.jpg

Buzzy, ik zie onderaan alleen zwart hoor. Ben je zeker dat het panzergrijs dekkend genoeg gespoten was? Er zijn ook delen achter je sprockets die je niet hebt kunnen bereiken, vandaar spuit ik de wielen altijd los van de tank.

Hey Steven,
Het is enkel de upperhull die al gedaan is.
De under hull heeft al een eerste laag gekregen maar moet nog een laag krijgen vooral op de moeilijk bereikbare plaatsen.
De loopwielen die staan er nog los op en gaan er nog af om de onderhull beter te kunnen bewerken.
Ook sprocket en Idler zitten nog los.
Ik zie wel niet goed waar jij zwart ziet, heb geen zwart gebruikt?
Het panzergrijs dat ik gebruikt heb is de grondverf, onder deze laag is de lichtgrijze plastic.
Toch bedankt voor de opmerking. Door de foto's nog eens extra te bekijken heb ik nog punten gevonden waar ik nogwat extra moet doen.

Prachtig stuk, Buzzy !

Maar ik zou nog meer contrast durven geven tussen de verschillende lagen. Dit heet kleurmodulatie waarbij de lichtste plaatsen duidelijk lichter gespoten zijn.
Zo begin ik met een zwarte primer waarop ik XF54 zet als basikleur, vervolgens de donkere plaatsen met XF63 en de lichtere met bvb XF20 wat ik zelfs nog lichter durf maken door toevoeging van wit. Je mag gerust wat 'overdrijven' in de kleurverschillen, tijdens het verweren (filter, wash, fading...) zal alles wat donkerder worden en de diverse kleuren meer naar elkaar toe trekken.

Toch een mooi voertuig dat je bouwt !

Groeten Rik

Hey Rik,

Bedankt voor de tip.
Het was heel lang geleden dat ik nog eens iets gebouwd had en nog meer dat ik een model gespoten had.
Ik ben er toen ook achter gekomen dat het grote verschil tussen donker panzergrijs en lichtgrijs veel kleiner geworden is door de dark-wash.
we doen rustig aan verder e. we zien wel waar we uitkomen.

Terug
Bovenaan