Hoofdsponsor

1/35 Tamiya M4 Sherman: don't panic Duffy [!]

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Duffy
  • Startdatum Startdatum
D

Duffy

Guest
Aloha
Eerst en vooral de titel: "don't panic Duffy" gekozen omdat ik nogal snel in paniek raak als het eens wat minder loopt, nu toepasselijk voor de gevechten in WW2 is dat paniek een slechte raadgever was. Met deze kit kom ik zeker niet origineel uit de hoek, maar ik wil deze maken omdat ik eigenlijk sinds kort heel toevallig belangstelling heb gekregen in de materie van WW2, ben gewoon wat beginnen googelen en kwam het tastbare Ardennen offensief tegen, nu daar wil ik starten en zo verder uitbouwen, Sherman, tiger king... Ik wil de bouw als beginner zeker basic houden alsook de camo. Ik ga hier rekening houden met de opmerkingen en verbeteren indien mogelijk (handy Harry were are you? :dry: )
Ik ben alvast begonnen met de 3-delige transmission cover, wielen en deel van de upper hull.
Mijn eerste vraagjes, bouw ik hem volledig alvorens in de primer te zetten, en mag ik "zie tekeningen" de tools en figuren al verven en bevestigen? Of misschien beter hiermee wachten en de grote stukken al primeren, en daarna pas tools, figuren en tracks. (spuitbus Vallejo primer grijs) en voor de 1e basislaag heb ik spuitbus duplicolor black flat. Verder heb ik geen AB dus met de kwast.

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, iedereen doet het zo'n beetje op zijn eigen manier... ik persoonlijk zou hem bouwen en schilderen in delen:
de kast, de koepel, de wielen, tracks en de acc... en daarna alles monteren.
Om deeltjes te lijmen op een geschilderd oppervlak kan je met je mesje of een naald een beetje verf wegschrapen waar de lijm moet komen voor een betere hechting.
Maar zoals ik zei: iedereen doet het op zijn manier... aangezien je alles met de borstel verft lijkt mijn methode mss de gemakkelijkste omdat je anders op bepaalde plaatsen met je verfborstel niet meer kan komen.

Enfin, succes met deze, ik blijf volgen! :)
 
De wielen en de tracks kan je best op het laatste erop zetten, anders kan je achter de wielen en tracks niet meer schilderen.
 
Mijn methode is ook in delen werken, goed droog passen en eens controleren of je overal nog bij kan??
Soms kan je die moeilijke plaatsen al een donker kleurtje meegeven tijdens de bouw, dan valt het minder op als je tijdens de uiteindelijke schilderwerken er niet meer bij kan (lijkt dan op schaduw ;) )
Zeer kleine onderdelen zoals een schop of krik, kan je eventueel na de schilderwerken aanbrengen, maar dan zorgen dat je een beetje verf verwijderd waar de lijm komt, zoals door Walesha vermeld, anders heb je kans op een slechte hechting...

Nu heb ik nog een vraagje, waar heb je de foto genomen van die sherman? Ik herken deze van toen ik zo'n 15 jaar geleden eens met mijn neefje naar de Ardennen ben geweest om te kamperen, maar ik weet niet meer juist waar deze staat :( Zou deze nog eens willen gaan bezichtigen met mijn kids ;)
 
Dit is een zalige kit, heb er zelf nog 3 staan. Ik zou de tools en de figuren als laatste nemen, gemakkelijker om te schilderen en te plaatsen.

Ik durf soms ook wel eens alle onderdelen apart schilderen en dan lijmen, zeker als ik met het penseel werk.
Zoals gezegd anders kan je bij sommige plaatsen gewoonweg niet meer bij. Bv de wielen, die zijn ingekast inde ophanging, wordt moeilijk om het rubber te schilderen en te verweren als je ze al samen lijmt.

Ik volg zeker mee.

Grtz Bart.
 
Hey Duffy! Een klassieker...altijd leuk om een Sherman te bouwen en zeker één van Tamiya! Heel goeie keuze om wat te oefenen. Meestal zijn de Tamiya kits echt de beste kwa "fiting".

Wat mij betreft plek ik altijd de meeste delen mogelijk samen en dan begin ik met het schilderen. Toch probeer ik sommige grote delen los te houden om het schilderen gemakkelijker te maken bv: de tracks en de wielen.

Maar zoals de anderen zeggen: ieder zijn eigen gewoontes en de éne is niet beter dan de andere. Ge moet zien wat het best voor jouw werkt!

Ghebt een opvolger meer!

Thierry
 
Hallo Duffy. Ziet er een leuk tankje uit. Zoals hierboven vermeld: eerst even nadenken vooraleer alles zomaar te plakken helpt al veel. Wat me wel opviel aan de foto's en de boxart is dat ze alle 3 verschillende details hebben. Ik weet niet in hoeverre de boxart klopt met de inhoud maar hier zie ik wel extras gemonteerd over de tracks. Op je boxart staat wel vermeld "early production" dus ik vermoed dat er wel verschillende types van de band gerold zijn. één van de experts hier kan dit wss wel bevestigen. Wat opzoekwerk voor wat juiste foto's van het model kan dan handig zijn.

mvg

Gunther
 
Even een update,
Upper hul en lower hull gelijmd (tools doe ik later), geprimerd en in basiskleur zwart gespoten (heb geprobeerd dit niet te zwaar te spuiten), tussendoor eens 2 figuurtjes geprobeerd met tamiya acryl , moeten wel nog een 2e laagje krijgen (zo uitvergroot zie ik dat detailering beter kan en zal dit bijwerken). Wat het type betreft kon ik kiezen tussen een driedelige transmissie of een 1 delige, heb de 3-delige gekozen, de rest zal idd voor specialisten zijn. De Tamiya kit past zalig, heb slechts 2 kleine sinkmarks met putty gevuld. De wielen waren al gelijmd van in het begin, so to late.

attachment.php


attachment.php


attachment.php


Tottekes Duffy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Duffy. Wat me wel opviel aan de foto's en de boxart is dat ze alle 3 verschillende details hebben. Ik weet niet in hoeverre de boxart klopt met de inhoud maar hier zie ik wel extras gemonteerd over de tracks. Op je boxart staat wel vermeld "early production" dus ik vermoed dat er wel verschillende types van de band gerold zijn.

mvg

Gunther
Idd waren er heel wat diverse uitvoeringen van de Sherman, deze hier is de eerste versie met de gelaste kast. Hij heeft nog steeds de drie-delige boeg, eerdere modellen hadden een gegoten kast.
De exacte info, type-n° e.d. zal ik eerdaags eens opzoeken.
Btw: die sideskirts werden sinds de tweede helft van 1942 achterwege gelaten om metaal te besparen.
 
Duffy, als je over geen airbrush beschikt is er altijd nog een alternatief: spuitbuskes van Tamiya! Ideaal voor uw model aangezien de Sherman slechts één kleur heeft. Deze spuitbusjes zijn verkrijgbaar in elke modelbouwwinkel en niet zo duur. Ge gaat er zeker enkle modellen mee kunnen spuiten.
 
Mad Ice,
Ik zou me een bus tamiya olive drab TS-5 halen (acryllak), mag deze op de revell acryl en omgekeerd mag ik later de tools die ik in revell acryll verf op deze basiskleur lijmen (het principe van wat verf weghalen voor verlijmen is me al uitgelegd).
 
Pas goed op met die spuitbusjes. Spuit er niet zomaar mee over andere merken, het vreet al wel eens in als je wat te enthousiast spuit. Bij mij was dat in emailverf die reeds weken gedroogd. Maar het spuitbusje was volgens mij Tamiya emailverf, jij hebt het over acryl en da's minder agressief.
 
Laatst bewerkt:
Kan iemand bevestigen of corrigeren, het lijkt me wel handig moest ik die grote vlakken kunnen spuiten met die TS5 Tamiya. Of zet ik misschien eerst een laagje "sols plus" alvorens te spuiten?

Thx voor de hulp mannen.
Duffy
 
Duffy,

zolang je in de acryl-fase blijft kan dit geen problemen opleveren. Wel misschien eerst eens testen op een oud model of stukje plastic.
 
Duffy,

zolang je in de acryl-fase blijft kan dit geen problemen opleveren. Wel misschien eerst eens testen op een oud model of stukje plastic.

Ik denk niet dat het voor een probleem zal zorgen maar even testen kan geen kwaad.
Zoals eerder verteld bestaan er van de Sherman inderdaad meerdere uitvoeringen net zoals van alle tanks/voertuigen uit WWII doordat deze in de loop van WWII steeds verbeterd werden qua geschut, panzering enz.
Dit was het geval zowel bij de Duitsers als bij de geallieerden.
Soms bracht de bemanning zelf aanpassingen aan voor beter panzer enzo.
Een goed voorbeeld van die extra panzering zijn de extra track's die aan de hull en koepel gehangen werden, deze waren soms zelfs niet van dat type tank of waren soms zelfs van tanks van de vijand. Zo heb ik al eens een foto gezien van een panzer IV met track's van een Sherman aan de koepel.
Nog zo een voorbeeld van de Duitse extra panzering was zelfs beton gieten op gevoelige plaatsen zoals aan de caliot van de driver.
Dit werd denk ik wel niet echt gedaan bij de geallieerden.
 
Als je de verf eerst goed laat drogen (24-48uur minstens) dan mag dat geen probleem zijn.
 
Terug
Bovenaan