Hallo allemaal,
Hierbij mijn project voor de 60's wedstrijd de TF-104G van de Nederlandse Luchtmacht van de CAV Volkel.
Het prototype van de XF-104 vloog voor het eerst in februari 1954 en vestigde de aandacht op zich door een snelheidsrecord neer te zetten van 2259 km/uur in mei 1958.
Het was tevens de eerste jager die de mach 2 grens kon doorbreken. Daardoor kreeg het de bijnaam “raket met een man erin”
Door vertragingen in de afleveringen werden er vele orders geannuleerd. Daardoor verloor het de race om de nieuwe frontline jager van de Amerikaanse luchtmacht te worden van de F-101 en F-106.
Hierdoor was Lockheed genoodzaakt zijn marketing strategie aan te passen en de pijlen werden gericht op diverse NAVO landen omdat daar een markt zat want de jagers die daar rondvlogen waren ernstig verouderd.
Deze nieuwe strategie betaalde zich uit. De West-Duitse luchtmacht koos in 1959 voor de Starfighter om de F-84 Thunderjets op te volgen. Hierdoor werd de benaming F-104G (G van Germany) gebruikt.
Hierna volgden de luchtmachten van Nederland, België, Italië, Denemarken, Noorwegen, Griekenland en Spanje.
De Starfighter is onder licentie geproduceerd in Duitsland, Nederland, België en Italië. In totaal zijn er 2.580 gebouwd.
De TF-104G werd vooral gebruikt om de laagvliegkunsten van de toekomstig F-104G vliegers te trainen. Er werden er 220 van gemaakt.
Omdat de totale lengte van de TF-104G net zoveel was als die van de F-104G werden er enkele systemen verwijderd om plaats te maken voor de tweede schietstoel.
Wel hadden de TF-104G’s de gevechtscapaciteit behouden.
Enkele data;
Bemanning; 2
Lengte; 16,99 m (zonder pitot buis)
Hoogte; 4,11 m
Spanwijdte; 6,68 m (zonder tiptanks)
Vleugeloppervlakte; 18,22 m2
Leeg gewicht; 8.387 kg
Maximaal gewicht; 13.054 kg
Motor; General Electric J-79-GE-11A
Stuwkracht; 4.549 kg
Stuwkracht met volle nabrander; 7.170 kg
Maximale snelheid; Mach 2.2 (beperkt door de aluminium huid en de temperatuur van de motor)
Landingssnelheid; 278 km/uur
Vliegbereik; 2.220 km
En dit is de kit die ik ervoor ga gebruiken;
De sprues;
En deze decals ga ik gebruiken;
Verder heb ik een Eduard PE set en Eduard mask;
Nu nog even wachten tot het 1 mei is en dan kunnen we beginnen!
Alle deelnemers heel veel succes!
Hierbij mijn project voor de 60's wedstrijd de TF-104G van de Nederlandse Luchtmacht van de CAV Volkel.
Het prototype van de XF-104 vloog voor het eerst in februari 1954 en vestigde de aandacht op zich door een snelheidsrecord neer te zetten van 2259 km/uur in mei 1958.
Het was tevens de eerste jager die de mach 2 grens kon doorbreken. Daardoor kreeg het de bijnaam “raket met een man erin”
Door vertragingen in de afleveringen werden er vele orders geannuleerd. Daardoor verloor het de race om de nieuwe frontline jager van de Amerikaanse luchtmacht te worden van de F-101 en F-106.
Hierdoor was Lockheed genoodzaakt zijn marketing strategie aan te passen en de pijlen werden gericht op diverse NAVO landen omdat daar een markt zat want de jagers die daar rondvlogen waren ernstig verouderd.
Deze nieuwe strategie betaalde zich uit. De West-Duitse luchtmacht koos in 1959 voor de Starfighter om de F-84 Thunderjets op te volgen. Hierdoor werd de benaming F-104G (G van Germany) gebruikt.
Hierna volgden de luchtmachten van Nederland, België, Italië, Denemarken, Noorwegen, Griekenland en Spanje.
De Starfighter is onder licentie geproduceerd in Duitsland, Nederland, België en Italië. In totaal zijn er 2.580 gebouwd.
De TF-104G werd vooral gebruikt om de laagvliegkunsten van de toekomstig F-104G vliegers te trainen. Er werden er 220 van gemaakt.
Omdat de totale lengte van de TF-104G net zoveel was als die van de F-104G werden er enkele systemen verwijderd om plaats te maken voor de tweede schietstoel.
Wel hadden de TF-104G’s de gevechtscapaciteit behouden.
Enkele data;
Bemanning; 2
Lengte; 16,99 m (zonder pitot buis)
Hoogte; 4,11 m
Spanwijdte; 6,68 m (zonder tiptanks)
Vleugeloppervlakte; 18,22 m2
Leeg gewicht; 8.387 kg
Maximaal gewicht; 13.054 kg
Motor; General Electric J-79-GE-11A
Stuwkracht; 4.549 kg
Stuwkracht met volle nabrander; 7.170 kg
Maximale snelheid; Mach 2.2 (beperkt door de aluminium huid en de temperatuur van de motor)
Landingssnelheid; 278 km/uur
Vliegbereik; 2.220 km
En dit is de kit die ik ervoor ga gebruiken;
De sprues;
En deze decals ga ik gebruiken;
Verder heb ik een Eduard PE set en Eduard mask;
Nu nog even wachten tot het 1 mei is en dan kunnen we beginnen!
Alle deelnemers heel veel succes!
Laatst bewerkt door een moderator: