Die krassen krijg je eruit, met de nodige tender love en care.
Pak een homp blu-tack, duw dat in de grove vorm van de voorruit, leg dan de voorruit daarop en druk zachtjes aan net zolang totdat de voorruit niet meer beweegt en als het ware muurvast zit.
Dan ga je de voorruit schuren, eerst met korrel 1.000, dan met korrel 2.000, dan met 4.000, dan met 8.000, dan met 16.000. Elke keer dat je hebt geschuurd controleer je of alle grote krassen van de vorige sessie zijn verdwenen. Dit klinkt moeilijker dan het is, je komt er vanzelf achter of het goed is (wel goed kijken).
Na korrel 16.000 kun je alweer goed door het ruitje heen kijken (niet schrikken na 1.000, het komt echt goed!).
Als je korrel 16.000 hebt gehad, ga je polijsten. Dat kan bijvoorbeeld met tandpasta en een zachte doek (geen wc-papier of keukenrol!). In tandpasta zit een grove structuur die niet zo hard is als schuurpapier maar de 'swirls' wel wegkrijgt.
Als je daarna nog een sessie met Tamiya compound / polijstpasta doet, krijg je de ruit helemaal mooi blinkend. Ten slotte dip je je ruit in Klear / Future of andere parketreiniger met de juiste eigenschappen (op acrylbasis). Dan blinkt en glanst je ruit zoals hij nog nooit gedaan heeft.
Feitelijk wordt de ruit dan mooier dan origineel door Tamiya geleverd.
Let wel steeds op dat je niet te hard drukt, want je wilt absoluut niet dat het ruitje buigt en mat-witte scheuren gaat vertonen. Vandaar de blu-tack.
Meestal is het antwoord, na een opsomming als deze, "ok leuk ik bewaar dit voor een volgende keer, dan ga ik het proberen" dus ik hou er rekening mee dat dit ook jouw antwoord zal zijn. Maar denk er eerst eens over na, want als je dit doet kun je er alleen maar van leren. En modelbouwen is toch ook vooral een voortdurende les in technieken en geduld betrachten. Evenwel... uiteindelijk is het jouw keuze wat je doet. Persoonlijk zou ik het zonde vinden van de rest van je model als je het ruitje zo zou laten, of de krassen zou proberen te verhullen.