Hoofdsponsor

1/72 VII C Uboot [DONE]

homeghost

Meester Bouwer
Registered
Een nieuw project voor een echte liefhebber van de WWII duikboten gaat intussen ook hier geplaatst worden. Het lijkt mij leuk om dit project ( ik heb inmiddels al een aantal keren deze uboot gebouwd ) hier te plaatsen. Ik persoonlijk vind dit nog steeds de mooiste duikboot welke zeker in die tijd bestond. Er zitten mooie vormen in en deze gaven deze duikboot haar typische gedaante erin. Dit project gaat lopen naast de neuschwabenland welke niet gestopt is. Dus hopelijk kan ik met dit project laten zien dat je met de sandwich bouwwijze in principe bijna alles kunt creëren mits je maar doorzetting en fantasie hebt. Ik heb wel een voordeel in dit project en dat is dat ik de ontwerp tekeningen nog steeds in mijn bezit heb te samen met genoeg naslagwerk en ( mag ik wel schrijven ) enige ervaring in dit schip.

Ik heb wel de tekeningen moeten omzetten naar schaal 1:48 ( de schaal waar ze in wordt gebouwd ). Maar met mijn printer was dit geen enkel probleem. De werktekeningen zijn ontworpen in schaal 1:72. Dus ik zal binnenkort beginnen met het plaatsen van de constructie van deze bijzondere duikboot uit WWII.

De originele werktekeningen in schaal 1:72 door mij ontworpen in 2007/2008.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Da's er één dat ik met heel veel interesse zal volgen.
Heb er geen liggen om te bouwen en ben dat ook niet van plan maar, zoals je zegt, die schepen hebben wel iets. Tevens denk ik dat er hier wel het één en ander zal te leren vallen. Ik schuif dan ook graag mijn ergonomische bureaustoel bij want de rug wil niet echt mee de laatste tijd.
 
Zal mij er mooi naast zetten om deze bouw te volgen. Niet zozeer omdat ik van duikboten hou, maar eerder, zoals reeds gezegd, omdat er hier zeker en vast iets te leren valt op modelbouw gebied :))
 
Er zitten veel aparte constructie methoden in zoals bijvoorbeeld de zadeltanks en de kiel maar het leukste aan dit model vind ik toch wel de mooie rompvorm erin. Deze heeft veel weg van een vis vind ik :).

De constructie wordt erg sterk zoals zal blijken want de romp is in basis vrij smal en dat kan geven dat de romp tijdens de bouw of later kan scheef trekken. Dus wordt de constructie versterkt met twee dwarsliggers in de romp van vuren hout ( vierkant 9 mm ). De spanten zijn ook 9 mm dik maar zijn van MDF hout. Omringt door styropor en ingepakt met 1,5 mm balsahout.

Eigenlijk past het allemaal wel bij elkaar de neuschwabenland en de VII C. Dus ik zit middenin WWII momenteel.


Nadat de schotten waren geprint heb ik deze uitgeknipt en met gewone hobby lijm op het 9 mm dik MDF gelijmd.

attachment.jpg

Nu konden ze worden uitgezaagd. Ik heb dit handmatig gedaan omdat ik dit leuk vind. Het zou ook machinaal kunnen met een elektrische figuurzaag omdat ze groot zijn. Na het uitzagen heb ik de zijkanten van de schotten afgeschuind zodat later de beplanking mooi strak ertegen kan worden gemonteerd. Erg belangrijk dit afschuinen geldt eigenlijk altijd voor houten rompen van alle genres.

attachment.jpg

Daarna heb ik de papieren malletjes eraf gehaald zodat de styropor later een goede hechting op het hout geeft i.p.v. op het papier.
En in het midden de vierkanten eruit gezaagd met de figuurzaag. Dit is voor later tijdens de samenstelling van de romp. Bedoeld voor de vuren langs liggers.

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze schotten heb ik met montagelijm daarna op styropor gelijmd zodat het goed sterk wordt allemaal. Op styropor kun je sowieso alleen maar montagelijm of witte houtlijm gebruiken omdat een aanwezig oplosmiddel in de lijm styropor oplost en dat willen we niet.

attachment.jpg

Nu alles goed laten drogen.
 
In zulke duikboten zaten altijd een heleboel openingen voor het vollopen van de ballasttanks. Door die gaten zie je ook een deel van de binnenzijde. Dat is anders dan de Russische duikboot die je eerder gebouwd hebt. Hoe wil je dit combineren met de styropor-methode? Zeker op zulk een grote schaal ben je dan haast genoodzaakt om een heleboel detail te laten vallen en geen rekening te houden met de rompdikte. Ik ben benieuwd hoe je dit gaat oplossen in deze bouw.
 
In zulke duikboten zaten altijd een heleboel openingen voor het vollopen van de ballasttanks. Door die gaten zie je ook een deel van de binnenzijde. Dat is anders dan de Russische duikboot die je eerder gebouwd hebt. Hoe wil je dit combineren met de styropor-methode? Zeker op zulk een grote schaal ben je dan haast genoodzaakt om een heleboel detail te laten vallen en geen rekening te houden met de rompdikte. Ik ben benieuwd hoe je dit gaat oplossen in deze bouw.

Ja er zaten/zitten veel vloedgaten en openingen in de romp. Daar zit veel werk en tijd in. Om dit gladjes te laten lopen m,aak ik hiervoor een malletje uit aluminium. Dan kan ik hiermee de gaten sneller en op een lijn erin maken met de dremel. Aan boegzijde is een vloedgat welke door de hele punt doorloopt zodat je ( als je erin kijken zou ) de andere zijde ziet. Verder loopt er boven de zadeltanks een lange en smalle vloed opening. Deze geeft de zadeltanks dat mooie roestige en zwarte lijnenspel later bij de weathering erin.

Achter aan de romp onderzijde zitten veel vloedgaten. Deze moet ik erin dremelen voordat ik de huid ga opbrengen en dan reeds zwart inkleuren. Later gaat dat niet goed meer.

De VII C was eigenlijk een lange cilinder waar de bemanning in verbleef omringd door een tweede buitenhuid waartussen best veel ruimte was. Je kon er tussenin lopen in het dok. Sommige vloedgaten hadden daarom ook maar een doel en dat was om de wet van communicerende vaten hiertussen te waarborgen. Er zat dus gewoon water tussen de beide wanden in. Had het voordeel dat de cilinder niet de gehele buitendruk meteen moest verwerken en dat heel veel buizenwerk hiertussen kon lopen zonder plaats in te nemen in de romp zelf. Maar had ook een nadeel. Bij dieptebommen werd de buitenwand soms ingedeukt wat het buizenstelsel niet ten goede kwam..

De zadeltanks waren in principe gewone dieseltanks. Er zat dus de brandstof in voor de vaart boven water. Wel kon de brandstof verplaatst worden voor ballast of evenwicht onder water met pompen. Een bijkomend voordeel was dat ze bij leegstand vol konden worden gepompt met zeewater voor ballast/evenwicht. Wel moesten de accu`s dan vol zijn voor de aandrijving op elektrisch.

Verder waren dus de rest van de vloedgaten verbonden met pompen in serie of apart voor diverse functies tijdens de vaart. Dus er waren platte buizen op aangesloten.
 
Het begin is gemaakt met het monteren van de schotten met montagekit op het styropor.

Het is wit als sneeuw :).

attachment.jpg

attachment.jpg

Het aantal lagen van de styropor is mede bepalend voor de romplengte. Daarom kan het het voorkomen dat er verschillende lagen zichtbaar zijn.
 
Duikboten hebben iets magisch, zelfs voor een helibouwer. Je werkmethode lijkt mij heel interessant, daarom volg ik dit vanuit mijn cockpit.

Heligroeten,

Nick
 
Duikboten hebben iets magisch, zelfs voor een helibouwer. Je werkmethode lijkt mij heel interessant, daarom volg ik dit vanuit mijn cockpit.

Heligroeten,

Nick

Misschien iets voor een heli later?. Ik heb al beelden gezien waar een rc heli werd gebouwd in deze sandwich bouwwijze. En de heli vloog prima.
 
Ooit kwam ik een kranige 70-jarige Duitser tegen die op deze wijze zijn heli's bouwde. In de RC-heliwereld is dit uitzonderlijk. De werkmethode boeit mij enorm. Ik zit op de eerste rij om je project te volgen. Succes en veel bouwplezier.

Nick
 
Dit is een interessant topic tot nu toe en ik denk dat ik me ook eens op de spreekwoordelijke toeschouwersbühne ga zetelen. Ik ben benieuwd hoe je dit allemaal gaat doen en het ziet er tot nu toe goed uit.
 
Bij de volgende stap heb ik de sneeuwblokken ( styropor ) met montagekit samengesteld. Let er ook op dat er twee langsliggers in de romp lopen. Deze geven de romp nu al sterkte mee en hebben als extra voordeel dat ik over ze heen de blokken met schotten tegen elkaar aan kan schuiven.

attachment.jpg

De liggers bestaan uit vurenhout van vierkant 9 mm dik. Dus allemaal lekker stevig. Moet ook wel want de romp is lang en in verhouding smal en dat geeft dat de romp kan breken/wiebelen. En dat mag dus niet.

Nadat de eerste twee blokken tegen elkaar aan waren gekit en gedroogd ( ca. 12 uur) heb ik als voorbeeld deze meteen in de vorm geraspt met een grove houtvijl en glad geschuurd met korrel 800. Geeft meteen een goede indruk weer van het resultaat.

attachment.jpg

En zo gaan we verder totdat alle blokken tegen elkaar zijn gemonteerd. Je hoeft er niet op te letten of het allemaal recht is want de liggers en de grote platte oppervlakken va nde schotten trekken dit meteen goed. Eventuele bobbels zijn later prima weg te werken met schuurpapier.

attachment.jpg

Een grote sate prikker :).

attachment.jpg

attachment.jpg

Nadat de blokken met de rasp netjes zijn bijgewerkt even goed naschuren met het schuurblokje en dit is dan het eerste resultaat.

attachment.jpg

attachment.jpg

Van dichtbij..

attachment.jpg
 
Nadat nu deze delen zijn samengevoegd wordt het tijd om de romp te gaan beplanken met 1,5 mm balsahout. Het hout maak ik nat met koud water http://homeghost.nl/artikelen/8 en http://homeghost.nl/artikelen/28 en monteer deze met montagekit en spelden op de romp.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Na een dikke 12 uur drogen kunnen de spelden eruit en blijft het hout goed zitten.

attachment.jpg

Om de boeg mooi spits te krijgen en om het gevaar van doorschuren te voorkomen heb ik in de spits een balsablok gelijmd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En dan kan ik verder met het gaan beplanken van de boeg..

attachment.jpg
 
Terug
Bovenaan