Hoofdsponsor

1/72 VT-55, Armada hobby

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Voor een andere groepsbouw, met als onderwerp T-55 ben ik gestart met deze.

468633-11032-99-pristine.jpg

Dit is een gepantserd bergingsvoertuig op basis van een T-55.

De onderdelen uit de kit:
658671-11032-51.jpg

658672-11032-39.jpg

658673-11032-35.jpg

658674-11032-46.jpg

658675-11032-75.jpg

Indien alles goed gaat, komt deze er zo uit te zien:
02.jpg


de instructies zijn op zijn best summier te noemen:
659342-11032-63.jpg

Eerst begonnen met de grote delen op orde te krijgen.

de fenders langs de ene kant waren dun genoeg:
662714-11032-78.jpg

langs de andere kant waren ze tot 2mm dikker:
662715-11032-87.jpg

Maar na een schraapsessie met de scalpel (gaat sneller dan schuren...)
662713-11032-60.jpg

en een hittesessie om de fenders vlak te krijgen:
663112-11032-66.jpg

663111-11032-40.jpg

en het werktuig dat ik daarvoor gebruik:
663110-11032-35.jpg

Ideaal voor resinwerken en te koop in de electronicawinkel (mini heatgun voor krimpkousen)

De wielen waren de volgende stap, deze hadden redelijk wat membranen en dichtgegoten openingen, die moesten opengemaakt of vergroot worden:
663113-11032-90.jpg

664780-11032-64.jpg

en tussenin ben ik begonnen aan het werkplatform:
de onderzijde:
664784-11032-67.jpg

664785-11032-61.jpg

de uitstekende tandjes heb ik vertind tegen het afbreken, ze zijn nogal fragiel

en de zijwanden:
664787-11032-74.jpg

Deze zitten ingenieus in elkaar, en bestaan uit een binnen- en buitenschelp. Eenvoudig, maar uit gewoonte was ik al bezig aan de binnenzijde de verdieping door te drukken naar de andere kant... en toch ik weet het, droogpassen, bestuderen, .. gelukkig kon het geen kwaad...

ook de materiaalboxen voor het materiaal werd gesoldeerd. Hier de basis:

664782-11032-29.jpg

en dan moet ik nog een hele resem van deze stukjes erop krijgen...
664783-11032-99.jpg

zodat ik dit bekom:
664788-11032-94.jpg

reeds 1 gesoldeerd en 1 voor de vuilbak, dus nog veel te gaan...

Wordt vervolgd.
 
Wel wel wat een gefrutsel als het af zal zijn zal het weeral een indrukwekkende pantser zijn
Veel succes gewenst
Marc
 
Jawadde al die pe, ik zou het niet kunnen, veel te veel priegelen zeker in deze schaal , veel plezier met dit beest , zal mooi zijn eens af

Greetzzzz Modest
 
Mooie machine ! en op die schaal met indrukwekkende details... man wat een fijne werkjes moet je uitvoeren :ohmy:
Knap werk en nog veel plezier attachment.gif

Die mini blazer lijkt me een uitkomst. Dat geklier altijd met heetwater, soldeerbout, wierrook sticks....
Heb er meteen één besteld !
 
Wauw wat een vliegende start, en een schitterend voertuig, heel veel succes. je fohn komt ook hoog op mijn verlanglijst
 
Bedankt voor de interesse. Binnenkort meer...

Die PE, laat je daar niet door afschrikken... Het zijn ook naar stukjes, en met een beetje ervaring in lijmen/solderen kom je al een heel eind. Ik denk dat het idee meer afschrikt dan dat het in werkelijkheid is. als je de stukjes mooi ontvet en proper maakt, weinig lijm gebruikt tot het gepositioneerd is (je kan altijd lijm bijdoen, wegnemen is soms lastiger), etc, ...
 
Laatst bewerkt:
Een standaard bouw op die schaal lukt me nog net, maar dan al die PE met die piepkleine stukjes. Chapeau !
 
thx,

een beetje vooruitgang:

het werkplatform heeft zijn zijwanden en schuivers om deze open te kunnen stellen ontvangen... sorry voor de die-hards, niks is functioneel:
669644-11032-71.jpg

669645-11032-70.jpg

De boxen op de zijkant zijn ook afgewerkt: handvatten, montagelippen en sluitingen zijn gemonteerd/gesoldeerd:

Ik start altijd met het opschonen van de PE-stukken met behulp van een glasvezelpen of fijn schuurpapier. Dit zorgt dat het solderen gemakkelijker verloopt.

Voor de kleine delen vertin ik meestal voor, gewoon een beetje flux op het oppervlak, tin opnemen met je soldeerbout en erover passeren. het is nie de bedoeling dat er veel tin aan hangt, gewoon een beetje. het is ook beter dit nu te doen dan wanneer ze losgeknipt zijn, anders wordt het heel moeilijk...
664783-11032-99.jpg

op de boxen vertin ik de plaatsen waar de details moeten komen ook voor. Hier gebruik ik hele kleine beetjes tin voor (vooral om controle te hebben over de hoeveelheid tin die aangebracht wordt, hoe minder tin je toevoegt, hoe minder je moet opschonen achteraf, maar ook hoe minder snel alles in de soep draait als je veel stukjes op een oppervlak moet solderen. De onderdelen hebben minder de neiging om te zwemmen)

dus kleine beetjes tin:
669646-11032-61.jpg

en die plaats ik in en kleine beetje flux (net zoals met CA, een druppeltje apart, en daaruit een beetje nemen met een draadje) op hun plaats op de boxen. De flux zorgt niet enkel voor het gemakkelijker vloeien, maar houdt het stukje ook op zijn plaats.

669649-11032-13.jpg

Vervolgens gewoon lokaal verhitten, niet op het tin, maar ernaast, dan vloeit ie pas open wanneer het oppervlak warm genoeg is en heb je een mooier strakker resultaat, maar heb je ook niet het nadeel dat je een teveel aan tin op je punt krijgt, die, wanneer je de volgende plaats aantikt, kan zorgen voor klodders:

669648-11032-19.jpg


Daarna de stukjes losmaken van het raam, en hopelijk niet niezen..

669647-11032-52.jpg

Daarna opnemen met een licht bevochtigde sate-prikker, en weerom met behulp van een kleine hoeveelheid flux de stukjes op hun plaats schuiven669650-11032-48.jpg

en gewoon weer verwarmen zoals voorheen, het stukje zakt normaal gezien op zijn plaats, maar je kan het altijd een beetje helpen met de punt van een scalpel. als je zo werkt, neerdrukken, soldeerbout wegnemen, dan pas de scalpel, of je hebt het stukje ook mee...

669641-11032-15.jpg

en als je eenmaal het systeem onder de knie hebt gaat het snel, dus hier de rest van de familie:

669640-11032-78.jpg

Wordt vervolgd
 
Niets werkend? valt me tegen van je :) Maar gelijk heb je en is ook totaal zinloos om dat soort dingetjes werkend te houden tenzij je ermee wil spelen natuurlijk. Maar petje af voor je soldeerwerk op deze schaal.
 
Ja dat solderen is geweldig en wat een geduld je er moet voor hebben knap.
 
Indrukwekkende werken en zeker op deze schaal. Duidelijke uitleg voor wat het verwerken van de PE onderdelen betreft. Denk toch dat er redelijk wat kennis en ervaring nodig is om tot dit resultaat te komen.
Volg met zeer veel interesse.

Mvg
airbus56
 
Ja man, ik ben al blij als ik twee elektriciteitsdraden aan elkaar heb gesoldeerd :D

Echt heel knap werk! Kan je zoiets ook lijmen?

Dit is zo fijn werken dat ik het nauwelijks kan geloven.
 
1/72???? Ongelofelijk. Al die pe, ik begin er niet aan. Straf bezig, wordt een topper.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de complimenten, men zou er nog van blozen...

@Airbus56: het is niet mijn proefstuk, maar oefening baart kunst, en ik had een goede leermeester.

@Michel: belangrijkste is propere oppervlakken, alles op temperatuur laten komen, niet teveel soldeer of flux. En oefenen, zoals met alles. Lijmen kan je ook. Gaat niet zo stevig zijn. Ook een proper oppervlak creëerden, en werken met dunne secondenlijm. Een druppel op een niet zuigend oppervlak zoals een stukje alufolie is +/- 20-30 bruikbaar. Het stukje op zijn plaats houden en met een draadje een beetje CA uit deze druppel nemen. Daarna de verbinding aantikken. De capilaire werking zorgt voor een quasi onzichtbare verbinding. Geen lusje maken, dan breng je teveel lijm aan. Eventueel nog eens herhalen.
 
Terug
Bovenaan