Hoofdsponsor

Waffen SS MG-schutter [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Goedemiddag Beste Kijkers !

Een paar weken terug begon ik aan de kit van Dragon 6278 Gen 2 : Last Battle Austria 1945.
Vier figuren in een actieve pose, bewapend met Kar 98, Sturmgewehr 44 en Panzerfaust. Typisch eind van de oorlog.
Bedoeling is ze in een dio te plaatsen, met de SdKfz 250/9, 'ergens' in Normandië 1944. Misschien de slag om Mortain ?

Echter zit er een probleem met de kostuums. Ze dragen het gewone Wehrmacht feldgraue uniform. Graag had ik wat camo geschilderd, het gaat tenslotte om SS figuren.
Eerst overwoog ik om de details af te schrapen en zelf een SS tuniek te sculpten.

Dat is slechts bij een idee gebleven. Ik heb zelf een figuur gesculpt aan de hand van de beschrijving in één van de laatste AOM's.

De Dragon set wordt in een Erbsenmuster geschilderd, deze camo komt wel voor op het standaard uniform.

Tijd voor wat foto's :

attachment.jpg

Een vergelijk tussen het Dragon figuur en de MG-schutter, die momenteel nog iets robotsachtigs heeft. :nowink:

attachment.jpg

De armen zullen afneembaar gemaakt worden, wat het schilderen moet vereenvoudigen. Vandaar de beide ovalen aan de schouders.

attachment.jpg

Het hoofdje is uit een set van Warriors terwijl de handen komen uit de kit van Dragon. Omdat in deze kit ieder figuur de mogelijkheid biedt tussen twee verschillende poses zijn er twee verschillende bovenlichamen bijgevoegd. Vandaar de extra handen.

attachment.jpg

Het naakt figuur. Met Evergreen strip is reeds de riem gemaakt. Ook zijn de mouwen reeds gemodelleerd met een restje MS.

attachment.jpg

Het aangekleed figuur, veters en het snoer om zijn tuniek dicht te knopen zijn gemaakt uit 0.2 mm koperdraad.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een vergelijking tussen mijn figuur, het Dragon figuur en de CMK figuur met Panzerbuchse. Door de gebogen pose van het Dragon figuur toont deze wat kleiner, maar eigenlijk valt dit nog mee. Mijn figuur is wel iets groter als het doorsnee kit-figuur. Maar onder ons zijn er ook grote en kleine personen, niet ?

attachment.jpg

De witte vlek boven op de helm is MS. Hier zat de 'gietboom', door deze te verwijderen en glad te schuren was de structuur verdwenen die in de rest van de helm zit. Om dit enigszins terug te krijgen heb ik een dun pelletje MS op de helm gesmeerd en getamponneerd met een oude tandenborstel zodat er weer wat structuur verkregen wordt.

attachment.jpg

Het figuur volledig bepakt.

attachment.jpg

Bedoeling is om het figuur nog een band mitrailleurskogels mee te geven, maar een eerste poging om dit te maken uit eindjes 0.3 mm koperdraad die tegen elkaar gesoldeerd werden is mislukt, de reep brak in verschillende stukken.
Misschien heeft iemand van jullie dit al voor elkaar gekregen ? Alle advies is welkom !

attachment.jpg

De MG 42 komt uit een Tamiya setje.

Groeten Rik

Mijn complimenten Rik hier zit ik even met open mond naar te kijken dit is zeer interessant kan je even vertellen hoe je hier juist te werk bent gegaan en als het niet te veel gevraagd is vanaf stap een...:08:
Alvast bedankt...

Knap figuurtje dat je hier gemaakt hebt! Wil dit ooit ook eens proberen hoor :p

Dag Danny, blij dat je geïnteresseerd bent in mijn werk. Het resultaat komt blijkbaar overtuigend over ?

Gestart ben ik met een tekening af te halen van het net met de "Mens" van Leonardo da Vinci. Dit even intikken in Google Afbeeldingen en je komt een hoop afbeeldingen tegen. Het is het mannelijk figuur met weelderige haardos, vier armen en vier benen in een cirkel. Eén afbeelding heb ik zelfs gevonden met zittende poses. Dit figuur is uitgeprint op schaal (1/35) wat overeen komt met een grootte tussen 50 en 54 mm.

Vervolgens wordt een constructie gemaakt uit messing draad 1 mm.
Bij dit figuur ben ik gestart met het corpus uit 2 mm plasticard en hier de draden in verwerkt. Maar in het vervolg zal ik starten van een gesoldeerd geraamte waarrond ik plastic tube zal verwerken.

Eén ovaal is aan de schouder gelijmd. Twee gaatjes worden geboord door beide ovalen. Dit voor de situeringspinnen. De bovenste pin is tevens de arm. De lengte afknippen aan de hand van de LdV tekening.
Aan de schouder wordt de juiste pose geplooid. Een stukje plastic tube 2mm (gat van 1 mm) wordt erover geschoven waarna de elleboog in de juiste pose wordt geplooid. Hier opnieuw een stukje tube en eindigen met het handje. Alle delen zijn gefixeerd met secondenlijm.

Voor de tweede arm ben ik op dezelfde manier te werk gegaan, hierbij rekening houdend met de MG 42. De schutter moet deze op een natuurlijke realistische manier vasthouden.

Voor de benen werd dezelfde werkwijze toegepast.

Voor de schoenen is eerst een zool gemaakt uit plasticard 0.5 mm. Het model was een voet uit de Dragon kit. Een hiel uit 0.5 mm plasticard onder de zool gelijmd en de zool vervolgens in een trap geplooid : niveauverschil tussen de tenen en de hiel.

Met Magic Sculp is dan de naakte vorm van het figuur gevormd. Dit is belangrijk om de natuurlijke proporties te respecteren.
Hier heb ik een kleine fout gemaakt, die pas te voorschijn kwam bij de finale dryfit. Het corpus is iets te breed ter hoogte van de riem. Het figuur mocht iets smaller zijn ter hoogte van de lenden. De overgang schouders - lenden - heupen is iets te rechtdoor.

Nadat de Magic Sculp goed gedroogd is heb ik de schoenen afgewerkt. In het artikel van AOM wordt gewerkt van boven naar onder. Maar eigenlijk moet je zelf een logische opbouw zoeken. Daarom ben ik gestart van onder af. Eerst de schoenen, hierover hangt de broek, en hierover hangt de tuniek. Je kunt nu eenmaal niet onder de vorige laag werken, wel er boven op.
Wat referentiefoto's en een voorbeeld (bvb een kitonderdeel) kan flink helpen. Met veel geduld alles in zijn vorm scheppen.

Dan de kledij vorm geven. Ik heb ondervonden dat vers geknede MS zich goed laat hechten, hij is dan nog wat warm. Echter, voor de kledij werk je beter met een dun vel. Dit rol ik uit op een metalen plaatje, zoals een bakker zijn deeg uitrolt. ;)

Het is dus een beetje zoeken naar de beste werkwijze. Ik heb beide door elkaar gebruikt. Met een vel het grootste gedeelte bedekt en hier en daar wat bijwerken met een klein restantje welk ik eerst nog eens kneed.

Weerom aan de hand van referentiefoto's de vele plooien in de kledij gevormd.

Het werken met een vel MS heeft prachtig resultaat aan de uiteinden van broekspijpen, mouwen, onderzijde van het vest,...
Zo kun je goed de dikte van het textiel zien, wat realistisch overkomt.

Nog een tip : MS hecht goed op plastic of resin, zonder verlijmen !
Met secondelijm kun je andere materialen op het MS lijmen, of als je ze in de verse MS duwt komen ze vast te zitten tijdens het drogen.

Bij iedere stap eerst de vorige stap opschuren met fijn schuurpapier, dit probeer ik zoveel mogelijk te minimaliseren door te zorgen dat de MS reeds glad afgewerkt wordt met de spatels.

Als je niet direct aan een heel figuur durft te wagen, probeer eerst eens een kit figuur eens een andere arm of been te geven. Zo ben ik ook gestart, hiermee leer je de knepen.

Succes.

Groeten Rik

Amai Rik, dit ziet er terug prachtig uit. Ook een mooie how to do. Ik hoop dit ooit ook eens te kunnen. Plastic figuren andere benen en armen geven doe ik al geregeld, mmar de stap naar dit heb ik nog niet durven maken.
Ben al benieuw naar de schilder werken.

Grtz Bart.

Je figuur is zeker geslaagd te noemen hoor, pracht resultaat!!
En bedankt voor de duidelijke uitleg :)

Goedenavond Beste Kijkers !

't Is gelukt !

De patroonband voor de MG-schutter heb ik afgewerkt.

attachment.jpg

Even een eerste impressie.
Bij de eerste poging had ik stiftjes koperdraad 0.3 mm x 1.6 mm lang naast elkaar geplaatst op de kleefzijde van een stuk maskeertape.
Daarna heb ik geprobeerd hierop een dun draadje 0.2 mm te solderen. Maar door de warmte loste de lijm waardoor de stiftjes rondzwommen en ik alle moeite had de draad te solderen. Dit lukte toch min noch meer, maar de gordel brak in stukken toen ik deze rond de schouders drapeerde.

Bij mijn tweede poging heb ik een reepje van een deksel van een potje yoghurt, 1.6 mm breed vastgemaakt op de rand van een metalen latje.
Hierop zijn de stiftjes van 2 mm lang gelijmd. Daarvoor had ik een blokje achter de reep gelegd zodat één zijde van de stiftjes al opgelijnd was.
Per centimeter gordel die ik lijmde heb ik het geheel in een klem genomen en de uitsteeksels gelijk gevijld met het metalen latje.
Al zo bekwam ik een gordel van 45 mm lang.

attachment.jpg

Deze heb ik rond de schouders gedrapeerd. Eerst heb ik het deel in de nek vastgelijmd. Vervolgens over de schouders naar beneden en alles goed vastgelijmd met secondelijm. Een paar stifjes zijn gelost, maar deze heb ik terug kunnen vastzetten.

attachment.jpg

Groeten Rik

Laatst bewerkt:
Prachtig figuur hoor.....echt knap,en de kogelband is zéér goed gelukt,en bedankt voor de mooie duidelijke uitleg ;)

Ja...................K R O K E T !!! Dit is pas strak qua project ! Prachtig ! Een open mond was hier het resultaat.

heel mooie sculpt van deze figuur, is zeker en vast geslaagd te noemen, meer dat dat zelfs... en bedankt voor de info over de patroongordel... gelijkaardige methode zit al een tijdje in mijn hoofd, omdat die PE-banden op de kl**ten trekken

Wel Rik, je geduld worden zeker beloond. Die kogelband is perfect. Een mooie meerwaarde aan je figuur.

Grtz Bart.

Rik beste vriend bedankt voor deze geweldige toelichting hier zijn heel wat figuurbouwers iets mee...
Wat het figuurtje betreft,ik kan echt niet wachten tot de verf hier langs komt...

Bedankt voor de comments, beste vrienden. De lovende woorden van enkele 'grote figuren' van dit forum zijn echt een opsteker.

Vanavond heb ik het figuur in de grondverf gezet.

Ik heb al een studie ondernomen welke camo ik zal toepassen. Het wordt zeker een tuniek in lente-herfst uitvoering. Dit was al gepland van tijdens het sculpteren, vandaar de opgestroopte mouwen. Hier wordt de herfst-zijde zichtbaar, waar het tuniek zelf de lente-zijde zal tonen. Het wordt hoogstwaarschijnlijk 'Rauchtarnmuster', een camo versie door de SS gebruikt en die stamt uit 1939. Het is een camo waarbij de randen van de vlekken worden uitgevloeid in de basiskleur.

Voor de broek viel mijn keuze op de Italiaanse camo, een versie die mij al een tijdje intrigeert. Vooral de toch eerder felle kleuren spreken mij aan.

Groeten Rik

Wat kunt ge hier nu nog aan toevoegen... behalve oooh en aaah. Knap werk Rik.
Kan hier nog veel van leren dus :wub:
Benieuwd naar het vervolg.

Mark

Goedemiddag Beste Kijkers !

De MG-schutter staat in zijn basiskleuren.

attachment.jpg

Een beetje onduidelijke foto, wegens slechte belichting, maar het geeft toch een indruk van de basiskleuren.
De glans komt door de Satin kleuren die soms gebruikt zijn.

attachment.jpg

De broek is Italian camo, met een basis van H 63 en de vlekken in H 131 en H 70.

attachment.jpg

Het vest heeft een basis van H 118 met vlekken uit H 30 en H 38.
De randen van de vlekken zijn uitgevloeid met wat thinner zodat er een wazige rand ontstaat.

Tijd nu om te verweren.

Groeten Rik

Prachtig werk Rik, het blijft me verbazen hoeveel realisme jij in je modellen krijgt. En steeds met zo'n prachtige camo's. We blijven dit volgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan