G
Grendel
Guest
-----------------------------------------
dit verslag is een repost van een verslag uit een groepsbouw elders. vandaar de verwijzing in de tekst )
-----------------------------------------
Het moet er dan eindelijk maar weer eens van komen!
prive is het er allemaal zeker niet rustiger op geworden het afgelopen jaar, maar "gelukkig" heb ik op het moment behoorlijk last van m'n rug waardoor er in ieder geval een paar (verspreide) uurtjes per dag aan wat plastic gefrunnikt kan worden wegens werkiewerkie zit er even niet in.
nou had ik daarnaast de voorgaande twee weken sowieso al even een wat relaxter rooster waardoor ik dit apparaat:
(en dat was m'n eerste afgeronde project sinds de su-34 in januari..) in ieder geval wel kon bouwen en afmaken en wegens ik zit er nu toch even weer in rol ik dus maar gelijk door naar mijn eerste (ik heb me heel dapper voorgenomen om nog wat touwwerk te verwerken de komende tijd ) projectje voor deze groepsbouw. nou had ik oorspronkelijk een gloster gladiator klaargelegd, maar wegens er zijn er daar natuurlijk al twee van in progress zou dat een beetje veel van het goeie worden. dan dus maar iets anders uit de stapel trekken!
voor deze bouw heb ik een Albatros D.V van eduard tevoorschijn gehaald, een vliegapparaat dat tijdens de 1e wereldoorlog door de duitse keizerlijke luchtstrijdkrachten werd gebruikt. de D.V was de laatste (vijfde) versie van het toestel wat in gebruik werd genomen en bleef in dienst tot het eind van de eerste wereldoorlog. de albatros was eigenlijk al bij het in productie gaan een verouderd ontwerp en werd erg kritisch ontvangen door de piloten; de britse tegenhangers waren veel geavanceerder en in gevechtssituaties veruit superieur. als reactie hierop werd de V aangepast en kreeg als typenummer Va. hoewel nog steeds geen ideaal toestel werd er toch mee doorgevlogen aangezien de fokker Dr.1 met constructieproblemen kampte en de Pflaz D.III qua prestaties ook niet heel veel goeds bracht en pas half 1918 kon de albatros worden uitgefaseerd door de oplevering van de fokker D.VII.
ondanks de vele problemen en de slechte prestaties werden er uiteindelijk zo'n 2500 toestellen gebouwd waarvan er heden ten dage nog 2 overgebleven zijn
_______________________________________________________
_______________________________________________________
qua kit stelt het allemaal niet zo heel veel voor zo op het eerste gezicht; had mijn mirage van hierboven al weinig stukkies om te verwerken, dit meeuwding komt niet veel verder dan een sproetje of 2 en wat eenvoudig ijzerwerk dus qua bouwtijd gaat dit zeker geen maanden duren.
eens even laten zien wat je van eduard zoal krijgt...
het apparaat komt in dit dooske:
en bestaat uit meer doos dan inhoud:
2 sproetjes met plastic:
voorzien van een preventief gëexeerde piloot:
een velleke plakband wat stiekem een maskingsetje is:
en wegens het is eduard ook een setje ijzerwerk:
en natuurlijk een blaadje plakkerts:
die plakplaatjes kunnen gebruikt worden om één van de pak 'm beet 7 modellen die beschreven worden te kunnen bouwen en wegens allemaal een boel veel fleuriger dan die moderne straaaljagers kan het maar zo zelfs nog lastig worden ook om te kiezen wat het gaat worden. voor de vorm een paar van de mogelijkheden:
...en dan gare jullie vanzelf wel zien wat het uiteindelijk gaart worden
_______________________________________________________
_______________________________________________________
Goed, al met al niet boel veel stukkies dus, maar door hoe zo'n wo1-dinges in mekander steekt toch net even wat meer planning en werk nodig dan bij de gemiddelde moderne tegenhanger. om te beginnen dus begonnen (joh!) met wat verfsapjes op diverse delen:
...en aangezien er niet zo veel te plakken viel...:
..de boel wat interessanterder gemaakt door de bijl in het motorblok te zetten.
beetje zagen:
beetje gaatjens maken en d'r een piepken doorjassen:
de boel loszagen, beetje mishandelen met schuierpapier en wat buisjes en touwtjes plakken:
en na wat geklier..
..kon de boel weer in mekander worden geplakseld en voorzien worden van wat kleurengeitjes. plaatjes helaas wat donker doordat de camera niet zo goed tegen al dat glim kon en aan het compenseren sloeg:
maar ach, je ziet er uiteindelijk toch amper wat van terug :roll::
blokkie klara en wegens auw aan de rug tijd voor een pauze maar wegens ook niet onverstandig voor laterder eerst nog even hier en daar wat glimsap rondgeknoeid:
...en nadat de auwie weer wat afgezakt was en het glimsap goed ingedroogd kon er verder geknutseld worden en in dit geval in de vorm van lekker kliederen met olieverf:
hmm, misschien net even wat te snel dus efkes gauw een korte cursus. komt 'ie!
nou, en zo moeilijk is dat woodgraingebeuren dus.
binnenkant van de romp ook natuurlijk gelijk gedaan:
dat draaiding voor op de voorkant ook, maar dan met een ander kleurtje:
en dan nu eerst de boel maar even een nachtje laten drogen:
volgende ronde: cockpit voorzien van een beschermlaagje en de diverse instrumenten plaatsen.
bis am nächsten!
_______________________________________________________
_______________________________________________________
g. out
dit verslag is een repost van een verslag uit een groepsbouw elders. vandaar de verwijzing in de tekst )
-----------------------------------------
Het moet er dan eindelijk maar weer eens van komen!
prive is het er allemaal zeker niet rustiger op geworden het afgelopen jaar, maar "gelukkig" heb ik op het moment behoorlijk last van m'n rug waardoor er in ieder geval een paar (verspreide) uurtjes per dag aan wat plastic gefrunnikt kan worden wegens werkiewerkie zit er even niet in.
nou had ik daarnaast de voorgaande twee weken sowieso al even een wat relaxter rooster waardoor ik dit apparaat:
(en dat was m'n eerste afgeronde project sinds de su-34 in januari..) in ieder geval wel kon bouwen en afmaken en wegens ik zit er nu toch even weer in rol ik dus maar gelijk door naar mijn eerste (ik heb me heel dapper voorgenomen om nog wat touwwerk te verwerken de komende tijd ) projectje voor deze groepsbouw. nou had ik oorspronkelijk een gloster gladiator klaargelegd, maar wegens er zijn er daar natuurlijk al twee van in progress zou dat een beetje veel van het goeie worden. dan dus maar iets anders uit de stapel trekken!
voor deze bouw heb ik een Albatros D.V van eduard tevoorschijn gehaald, een vliegapparaat dat tijdens de 1e wereldoorlog door de duitse keizerlijke luchtstrijdkrachten werd gebruikt. de D.V was de laatste (vijfde) versie van het toestel wat in gebruik werd genomen en bleef in dienst tot het eind van de eerste wereldoorlog. de albatros was eigenlijk al bij het in productie gaan een verouderd ontwerp en werd erg kritisch ontvangen door de piloten; de britse tegenhangers waren veel geavanceerder en in gevechtssituaties veruit superieur. als reactie hierop werd de V aangepast en kreeg als typenummer Va. hoewel nog steeds geen ideaal toestel werd er toch mee doorgevlogen aangezien de fokker Dr.1 met constructieproblemen kampte en de Pflaz D.III qua prestaties ook niet heel veel goeds bracht en pas half 1918 kon de albatros worden uitgefaseerd door de oplevering van de fokker D.VII.
ondanks de vele problemen en de slechte prestaties werden er uiteindelijk zo'n 2500 toestellen gebouwd waarvan er heden ten dage nog 2 overgebleven zijn
_______________________________________________________
_______________________________________________________
qua kit stelt het allemaal niet zo heel veel voor zo op het eerste gezicht; had mijn mirage van hierboven al weinig stukkies om te verwerken, dit meeuwding komt niet veel verder dan een sproetje of 2 en wat eenvoudig ijzerwerk dus qua bouwtijd gaat dit zeker geen maanden duren.
eens even laten zien wat je van eduard zoal krijgt...
het apparaat komt in dit dooske:
en bestaat uit meer doos dan inhoud:
2 sproetjes met plastic:
voorzien van een preventief gëexeerde piloot:
een velleke plakband wat stiekem een maskingsetje is:
en wegens het is eduard ook een setje ijzerwerk:
en natuurlijk een blaadje plakkerts:
die plakplaatjes kunnen gebruikt worden om één van de pak 'm beet 7 modellen die beschreven worden te kunnen bouwen en wegens allemaal een boel veel fleuriger dan die moderne straaaljagers kan het maar zo zelfs nog lastig worden ook om te kiezen wat het gaat worden. voor de vorm een paar van de mogelijkheden:
...en dan gare jullie vanzelf wel zien wat het uiteindelijk gaart worden
_______________________________________________________
_______________________________________________________
Goed, al met al niet boel veel stukkies dus, maar door hoe zo'n wo1-dinges in mekander steekt toch net even wat meer planning en werk nodig dan bij de gemiddelde moderne tegenhanger. om te beginnen dus begonnen (joh!) met wat verfsapjes op diverse delen:
...en aangezien er niet zo veel te plakken viel...:
..de boel wat interessanterder gemaakt door de bijl in het motorblok te zetten.
beetje zagen:
beetje gaatjens maken en d'r een piepken doorjassen:
de boel loszagen, beetje mishandelen met schuierpapier en wat buisjes en touwtjes plakken:
en na wat geklier..
..kon de boel weer in mekander worden geplakseld en voorzien worden van wat kleurengeitjes. plaatjes helaas wat donker doordat de camera niet zo goed tegen al dat glim kon en aan het compenseren sloeg:
maar ach, je ziet er uiteindelijk toch amper wat van terug :roll::
blokkie klara en wegens auw aan de rug tijd voor een pauze maar wegens ook niet onverstandig voor laterder eerst nog even hier en daar wat glimsap rondgeknoeid:
...en nadat de auwie weer wat afgezakt was en het glimsap goed ingedroogd kon er verder geknutseld worden en in dit geval in de vorm van lekker kliederen met olieverf:
hmm, misschien net even wat te snel dus efkes gauw een korte cursus. komt 'ie!
nou, en zo moeilijk is dat woodgraingebeuren dus.
binnenkant van de romp ook natuurlijk gelijk gedaan:
dat draaiding voor op de voorkant ook, maar dan met een ander kleurtje:
en dan nu eerst de boel maar even een nachtje laten drogen:
volgende ronde: cockpit voorzien van een beschermlaagje en de diverse instrumenten plaatsen.
bis am nächsten!
_______________________________________________________
_______________________________________________________
g. out