Hoofdsponsor

1/35 [WIP]Grendel dut weer eens een klappertjeswagen [1/35 AS-90][wip]

• Onderwerp starter Onderwerp starter Grendel
  • Startdatum Startdatum
G

Grendel

Guest
Maar weer eens eentje vanaf hier!

nou had ik oorspronkelijk bedacht om wat te laten zien van dit apparaat:

P1280213.jpg

P1280223.jpg

maar helaas had ik behoorlijk wat meningsverschillen met de plakkers die er na boel veel lagen oplosspul nog steeds zo uitzagen:

P1280256.jpg

P1280259.jpg

met als gevolg:

P1280260.jpg

P1280262.jpg

en aansluitend:

P1280269.jpg

...waardoor het apparaat voor nu wederom in droogstand staat dus dat moet nog maar efkes op zich laten wachten :wink:

wat gaart 'ie dan dus wèl laten zien deze keer?

een AS-90!

De AS-90 (wat staat voor Artillery System for the 1990s en met als officiele naam "Gun Equipment 155 mm L131") is een licht bepantserd artilleriestuk in gebruik bij het Britse leger en vergelijkbaar met de PzH 2000 van onze oosterburen.
Het voertuig werd voor het eerst ingezet in 1993 en verving de fv433 abbot:

Abbot.jpg

en de m109:

M109A4.jpg

de AS-90 werd ontworpen en gebouwd door de Vickersfabrieken en tussen 1992 en 1995 werden er 179 opgeleverd.

een modern rupsding dus en hoewel ik nagenoeg al m'n rupstoestanden aan de kant heb gedaan wegens eigenlijk altijd ruzie met de tracks (die dingen willen maar niet realistisch overkomen for some reason) had ik voor dit apparaat al zoveel extraatjes in huis dat ik heb besloten 'm maar gewoon in mekander te plakselen.

ooit in een ver verleden al eens eerder gebouwd en dan recht uut den doos waardoor ik eigenlijk wel wist waar de lastigheden zaten bij het bouwen van dit ding dus al met al een vrij probleemloze bouw.

...maar ik loop wat op de zaken vooruit natuurlijk :wink:

wat gaat 'ie precies mishandelen deze keer?

well, this ding:

dooske.jpg

een al iets oudere kit van trumpeter uit hun grijze-dozen-fase en uitgebracht ergens begin 2000. de inhoud is vrij voorspelbaar want zoals gebruikelijk een stapel sproetjes:

sproei1.jpg

sproei2.jpg

sproei3.jpg

sproei4.jpg

boekie:

boekie.jpg

behang en wat gaas:

gaasplakkers.jpg

en vooral ook deze dingen:

kromme_veters.jpg

buiten dat het altijd heldingen zijn om een beetje lekker te bewerken zijn deze dropveters ook nog eens gekromd waardoor ze qua bruikbaarheid niet heel erg lekker scoren zeg maar.

tijd voor een SM-setje dus!

sm_set.jpg

9 sproetjes, 72 onderdelen per sproei en al gauw weer een avondje of wat extra bouw"plezier" :mrgreen:

nou ja, en als je dan toch bezig bent...
het gebruikelijke setje ijzerwerk:

ijzerwerk.jpg

ijzerboekie.jpg

en natuurlijk een mooie glimmende knalpijp:

knalpijp.jpg

zo, weer even een paar avondjes van de straat :cheesygrin:

dames en dingessen, hij doet een AS-90!

Zoals ik net al schreef is dit een kit met wat "quirks" maar als je een beetje goed kijkt en wat proefpaswerk doet is het allemaal niet heel erg lastig om de potentiele problemen op tijd in de peiling te hebben en al met al is het een vrij eenvoudig te bouwen kit.

zoals gebruikelijk hou ik me ook deze keer weer niet zo heel erg aan de volgorde van het bouwboekie en heb ik eerst de grote delen in mekander geplakt:

voor_de_vorm.jpg

zodat al snel te zien was hoe groot dit apparaat eigenlijk is. vervolgens aan de slag met alles wat er voor de PE verwijderd moest worden verwijderen (joh!) en aansluitend hier en daar wat dingetjes aangepast met eigen materiaal:

veer_vervangen.jpg

nieuwe_klep.jpg

de grote PE-werkzaamheden uitgevoerd:

beetje_ijzerwerk.jpg

de boel een beetje opgevuld met spul uit de aankleedkist:

opvullen.jpg

en tijd voor het betere SM-werk!

so_it_begins.jpg

niet alleen zo'n 650 aanhechtpunten maar dus ook nog eens 2 extra gietdingessen per "rekje" dus reken maar gauw op een 800 keer snijden...

maar tjah..:

wel_mooi.jpg

't ziet er dus wel boel veel grapvol uit uiteindelijk!

en wat blaren hier en daar...:

met_blaar.jpg

moet je d'r dan dus alleen wel voor over hebben :cheesygrin:
uurtje of wat snijwerk, litertje of wat aan koffie, zere, verkrampte vingers met wat blaren maar uiteindelijk...:

dus.jpg

...heb je dan een paar eierhouders vol met stukkies :roll:

en dan denk je klaar te zijn, maar nee hoor...:

traaaaag.jpg

...eerst nog even alle geleiders op de rekkies plakken :roll:

maar ach, met al dat werk achter de rug is het vervolgens gelukkig niet al te veel werk om de hele boel te assemblagieren wegens da's allemaal klik-en-klaarwerk en dat stuk op de voorgrond was ongeveer een kwartierje werk:

kwartier.jpg

ach, het houdt je van de straat zullen we maar zeggen....

toedels!

g. out!

Hey,

Haha, de M109, da's van mijne legertijd.... wij reden met van die dingen (niet zelf hoor - ik zat bij de reccie voor het opzoeken van de volgende staanplaatsen voor die knallers) en heb daar wel goeie herinneringen aan.
Ziet er een knap stuk uit, veel plezier met je 50 shades of beige..... ;) :) en ijzerwerken.....

het zweet loopt van menne kop als ik die brancheletten zie..............................

Dat kun je zeggen, dat de tracks je van het straat houden. :D Maar tot zover een clean build, veel suc6 verder.

Super mooi spuitwerk weet je wat de reden is dat de decals niet echt wilden mee werken...
Verder mooie verzorgde bouw aan deze M109 en nog veel succes met je vinger;)...

nou, dat viel eigenlijk uiteindelijk nog wel mee; complete tracks in mekander gefreubeld in een uurtje of 3...

was voornamelijk een kwestie van even een systeempje verzinnen om het zo efficient mogelijk samen te kunnen prakken:

systeem.jpg

en aansluitend ziet het er allemaal al een stuk completer uit:

hangbandjes.jpg

tussendora1.jpg

tussendora2.jpg

en dan nu door naar de details..

het zweet loopt van menne kop als ik die brancheletten zie..............................

och, viel uiteindelijk allemaal nog wel mee; het meeste werk zat 'm in de voorbereidingen :wink:

Super mooi spuitwerk weet je wat de reden is dat de decals niet echt wilden mee werken...
Verder mooie verzorgde bouw aan deze M109 en nog veel succes met je vinger;)...

net efkes iets beter lezen; ik ben geen 109 aan het bouwen maar een as-90 :wink:
de plakkers voor de firefly kwamen van een after market set van dutch decal (zaten bij de doos in toen ik 'm ooit overnam dus kostte me gelukkig niets extra's ) en waren erg dik. daarnaast bestonden de roundels ook nog eens uit losse delen die op elkaar lagen wat de boel nog dikker maakte en ik vermoed dat dat de hoofdoorzaak was; de softener kon alleen bij de toplaag komen en de onderlaag werd dus niet week. ik moet zeggen dat het niet een helemaal sluitende theorie is aangezien de plakkers onder de vleugel gewoon enkellaags waren en die ook aardig fux0red waren..

in ieder geval geen dutch decal setjes meer voor mij; als ik wat nederlandse plakkers wil dan doe ik wel een beroep op de jongens van flevodecals...

Terug een deftig bouwverslag wat je hier hebt neergepend.
Niet direct mijn type van tank dat ik zou bouwen, maar leren kan van alle bouwverslagen hé ;)

het is al weer van efkes terug enzo dat ik wat statusupdates heb laten zien en dat komt zowaar eindelijk eens een keertje niet omdat ik weinig tot geen tijd heb/had, nee, d'r viel gewoon weinig spannends te laten zien!

al met al was het bouwen van dit model een vrij saaie aangelegenheid en eigenlijk allemaal lekker recht toe recht aan en na het aanbrengen van wat ijzerwerk:

ijzerwerkzaamheden.jpg

en een stapeltje resin bagagestukken was het voor wat bouwen betreft...:

bouwen_klara.jpg

bouwen_klara1.jpg

...eigenlijk wel klara!

Ach en wegens ik was eigenlijk wel lekker aan de plak en op het moment vermaak ik me even meer met bouwen dan met verfwerk had ik in no time van schrik ook nog dit:

van_schrik.jpg

van_schrik2.jpg

...apparaat in mekander geklatst :roll:

en wegens ook daarna had ik nog steeds niet echt zin om de airbrush weer uit het vet te halen heb ik beiden vervolgens maar efkes netjes op de werkbank geparkeerd:

gezellie.jpg

(terwijl ik daarna gewoon lekker bezig ben gegaan met projectje nummer drie voor maart ;))

voor nu dus nog efkes lekker bezig met plakken en over een paar weken komt er met wat geluk een update met wat eerste kleurtjeswerk. nog even geduld dus ;)

oh ja, en nummer 3 voor maart was deze:

bouwen_klara3.jpg

en nummer 4...:

vollugende.jpg

vollugende2.jpg

de fabriek draait weer aardig dus :wink:

Is nr 3 een Bradley?
Ben wel eens benieuwd hoe je die extra armor gemaakt hebt, hoe noemt het ook alweer? Slat armor??

nope, is in dit geval een mcv warrior, de britse tegenhanger. en hoewel slat armor de gebruikelijke naam is bij de amerikezen, hebben we het hier doorgaans over sletjurken ;)

en voor hoe je zoeits maakt maar efkes off-topic:

paar velletjes styreen uit de voorraad getrokken, de vrij recentelijk bij de lidl aangeschafte papiersnijdert van de kast gepakt, een reepje afgesneden:

lidl.jpg

...en omdat dat vele malen goeiekoperder was dan kant-en-klare zakjes evergreen aanschaffen (een aantal euries voor 10 van die stripjes tegen 3,50 voor 2 vellen van 20x25cm waar je zo'n 150 strippies van kunt maken...) gelijk nog maar even wat doorgehakt:

en_dan_heel_vaak.jpg

...en vervolgens tijd om m'n gedachtenspinsels maar eens aan den praktijck te toetsen!

ik had zo bedacht dat een malletje...:

malletje.jpg

...wel handig ging gaan zijn wegens best veel van die plankies nodig en dat ding moet dan ongeveer dit gaan doen:

lengte.jpg

vervolgens moeten al die plankjes ook nog aan mekander worden gefrutseld dus even een extreem eenvoudige afstandbewaringsmal gefabriekt:

mal2.jpg

die dan dus weer zo werkt:

dat_werkt_zo.jpg

en zo:

en_zo.jpg

en dan heb je dus na een uurtje dingen uitproberen en systemen verder uitwerken een setje luxaflex op je tank hangen!

venster1.jpg

en dat was dus even een een "hmmmm"moment. oorspronkelijk had ik verzonnen om niet al die extra armourtoestanden te gebruiken maar er een vroege warrior van te maken maar tja....dit was natuurlijk ook wel een leuke uitdaging zeg maar

uiteindelijk toch zeker wel een minuutje of 10 de boel in het hoogstgeplaatste lichaamsdeel flink laten ratelen en wat knoopjes doorgehakt en een keus gemaakt. tiet veur een productielijn op te zetten!

hak-tjak-boor-hak-tjak-boor-hak-tjak-boot-hak-tjak....ad infinitum zullen we maar zeggen :roll:

productielijn.jpg

lalalala...

lala.jpg

malletje nog even wat finetunen:

aangepast.jpg

pomptidomtidom...:

tralala.jpg

padampadamtadam...:

heras.jpg

doebiedoebiedoebie:

andere_kant.jpg

yeah...:

nog_een_kant.jpg

en na een avondje of 3 freubelen (en een aantal platen een paar keer overnieuw te hebben gemaakt wegens vond ik niet netjes genoeg)

next.jpg

...kan er nagedacht worden over de turret.

Terug
Bovenaan