Hallo, naast schaalmodelbouw heb ik nog een andere hobby en dit is RC vliegtuigen.
De meeste vliegers die ik heb zijn gekocht klaar om te vliegen, dus enkel monteren en klaar. Maar ik heb een nieuw project wat mij wel nauw aan het hart ligt. Het is mijn eerste ombouw van een RC vliegtuig, dus ik ben benieuwd hoe het gaat worden. Wat het lastigste gaat zijn (denk ik) is de grote van het model.
Het model is een 2dehands P-47 razorback gelijk de titel al aangeeft, het had al de nodige gebruikerssporen dus ideaal als project.
Het is een elektro vlieger, en de motor draait op 6cel lipo batterijen.
- de lengte van de romp is 1m30
- de spanwijdte is 1m50
De naam van deze Thunderbolt gaat zijn Magic carpet, deze was in 1945 gestationeerd op het militair vliegveld in het dorp As codenaam Y-29, waar ik geboren en getogen ben.
Ik heb al langer de zin om deze specifieke P-47 te bouwen omwille van mijn bompa en zijn verhalen over WO2 en wel 1 specifiek verhaal wat ik eigenlijk al vergeten was, maar na meer dan 20 jaar na zijn overlijden door een documentaire terug boven is komen drijven.
dus wie verder lezen wilt.
Hij woonde in zijn ouderlijk huis dat op een steenworp ligt van het vliegveld Y-29. Hij vertelde tegen mij als kleine jonge dat hij op de winterochtend van 1 januari 1945 door de tuin wandelde richting het toilet, wat toen een klein hutje was aan het einde van de tuin. Hij had niet goed geslapen omdat de mensen op de basis een behoorlijk nieuwjaarsfeestje hadden gehad dat je van redelijk ver kon horen.
Terwijl hij wandelde zag hij een formatie P-47 Thunderbolts overvliegen die hij aan het bekijken was zoals gewoonlijk.
Dus terwijl hij wandelde en aan het kijken was zag hij plots dat de P-47's de formatie verbroken, de bommen lieten vallen en naar omlaag doken.
geschrokken bleef hij staan en zag dat ze doken naar een aantal laagvliegende FW-190's. voordat hij allles goed en wel door had waren de P-47's in hun duik al aan het schieten op de FW-190's waarna er ten minste 1tje geraakt werd en achter de bomen verdween.
Vervolgens vertelde hij dat op een paar minuten tijd de hele lucht gevuld was met vliegtuigen die extreem laag vlogen. En verwikkeld waren in een gevecht.
ze vlogen zo laag dat de toppen van de bomen bijna geraakt werden en de dakpannen trilden rammelde als ze over het huis vlogen, hij dacht straks stort het dak nog in.
Zelfs de lege hulzen maakten een hard geluid als ze op de het dak vielen.
ondertussen waren zijn ouders ook al naar buiten gelopen en hij bleef zo een hele tijd verstomd kijken naar de gevechten, enorm spectaculair vertelde hij. Het was pas toen een FW-190 op een 50 tal meter van het ouderlijk huis zich de grond in boorde dat ze met hun alle naar binnen rende en zijn gaan schuilen in de kelder.
Toen alles voorbij was was iedereen in het dorp op straat en verschillende mensen hadden kapotte dakpannen door de vallende hulzen.
Dit verhaal was na al die jaren ergens achter in mijn geheugen beland, maar na toevallig een documentaire te hebben gezien van The History channel, over The ledgend of Y-29 in As.
En het horen van een getuigenverslag van de piloot die in Magic carpet vloog ( Bob brulle ) vertelde hij, nadat ze in formatie waren om bepaalde doelen te gaan aanvallen ze plots en heel laag de fw-190's gespot hadden, vervolgens de formatie verbroken en al schietend op een groep FW-190 doken.
Toen hij specifiek vertelde over formatie verbreken en duiken op Duitse vliegtuigen, was het precies alsof bij mij de bliksem binnen sloeg en die herinnering over het verhaal dat mijn bompa mij meer dan 20 jaar geleden had verteld volledig weer deed opleven. Mijn bompa was dus getuigen geweest van operatie Bodenplatte die georganiseerd was door de Duitsers om de geallieerde vliegvelden te vernietigen.
Volgens de documentaire en ge getuigenverslagen was het een low level aanval en luchtgevecht.
Ik weet een verslag van een andere piloot die vertelde dat hij een FW-190 volgde die rond een heuvel vloog in een poging om hem af te schudden.
Nu...de enige heuvels hier in de buurt zijn grote terrils ( overgebleven houtskoolresten van de mijn hier vroeger ) en ik weet dat de hoogste daarvan 165meter hoog is. Ik heb deze al meermaals beklommen en ik moet zeggen voor een vliegtuig in een luchtgevecht met die snelheden is dat wel spectaculair laag, ik kan mij alleen maar inbeelden hoe dat van in de lucht en de grond moet hebben uitgezien.
Dus vandaar mijn keuze om een P-47 te bouwen die bij wijze van spreken in mijn achtertuin ( ik woon nog steeds in As ) en die van mijn bompa heeft gevlogen en gevochten.
Klein detail:
Die FW 190 die wat zo dicht bij het huis was neergestort is ergens rond de jaren 1995 denk ik opgegraven geworden. Ik was toen 9 jaar ofzo.
Ik weet nog dat ik als klein kind met mijn ouders naar school aan het wandelen was toen ze bezig waren aan de opgravingen, spijtig genoeg mocht ik niet gaan kijken van mijn moeder, want anders waren we te laat op school (dit moet ze nu nog steeds aanhoren)
De opgravingen zijn ook gebeurd door amateur-archeologen ( om maar niet te zeggen prullenmannen ) en nadat ze weg waren is mijn vader even gaan kijken en lag er zelfs nog live munitie op de locatie. Mijn vader heeft een deel van een munitie gordel mee naar huis genomen en dit hebben we nog steeds.
Omdat dit midden jaren 90 was en ook omdat dit door die bepaalde personen rap rap is opgegraven is er totaal geen historische context of referentie te vinden naar de piloot die het vliegtuig bestuurde of het vliegtuig zelf. En de onderdelen die volgens een kennis van mijn vader de motor en een deel van de cockpit is/was liggen nu waarschijnlijk in iemand zijn kelder verder te vergaan zonder dat iemand het verhaal er achter kent.
De enige foto die ik kan vinden van Magic carpet.
En het model dat als basis hiervoor gaat dienen.
De meeste vliegers die ik heb zijn gekocht klaar om te vliegen, dus enkel monteren en klaar. Maar ik heb een nieuw project wat mij wel nauw aan het hart ligt. Het is mijn eerste ombouw van een RC vliegtuig, dus ik ben benieuwd hoe het gaat worden. Wat het lastigste gaat zijn (denk ik) is de grote van het model.
Het model is een 2dehands P-47 razorback gelijk de titel al aangeeft, het had al de nodige gebruikerssporen dus ideaal als project.
Het is een elektro vlieger, en de motor draait op 6cel lipo batterijen.
- de lengte van de romp is 1m30
- de spanwijdte is 1m50
De naam van deze Thunderbolt gaat zijn Magic carpet, deze was in 1945 gestationeerd op het militair vliegveld in het dorp As codenaam Y-29, waar ik geboren en getogen ben.
Ik heb al langer de zin om deze specifieke P-47 te bouwen omwille van mijn bompa en zijn verhalen over WO2 en wel 1 specifiek verhaal wat ik eigenlijk al vergeten was, maar na meer dan 20 jaar na zijn overlijden door een documentaire terug boven is komen drijven.
dus wie verder lezen wilt.
Hij woonde in zijn ouderlijk huis dat op een steenworp ligt van het vliegveld Y-29. Hij vertelde tegen mij als kleine jonge dat hij op de winterochtend van 1 januari 1945 door de tuin wandelde richting het toilet, wat toen een klein hutje was aan het einde van de tuin. Hij had niet goed geslapen omdat de mensen op de basis een behoorlijk nieuwjaarsfeestje hadden gehad dat je van redelijk ver kon horen.
Terwijl hij wandelde zag hij een formatie P-47 Thunderbolts overvliegen die hij aan het bekijken was zoals gewoonlijk.
Dus terwijl hij wandelde en aan het kijken was zag hij plots dat de P-47's de formatie verbroken, de bommen lieten vallen en naar omlaag doken.
geschrokken bleef hij staan en zag dat ze doken naar een aantal laagvliegende FW-190's. voordat hij allles goed en wel door had waren de P-47's in hun duik al aan het schieten op de FW-190's waarna er ten minste 1tje geraakt werd en achter de bomen verdween.
Vervolgens vertelde hij dat op een paar minuten tijd de hele lucht gevuld was met vliegtuigen die extreem laag vlogen. En verwikkeld waren in een gevecht.
ze vlogen zo laag dat de toppen van de bomen bijna geraakt werden en de dakpannen trilden rammelde als ze over het huis vlogen, hij dacht straks stort het dak nog in.
Zelfs de lege hulzen maakten een hard geluid als ze op de het dak vielen.
ondertussen waren zijn ouders ook al naar buiten gelopen en hij bleef zo een hele tijd verstomd kijken naar de gevechten, enorm spectaculair vertelde hij. Het was pas toen een FW-190 op een 50 tal meter van het ouderlijk huis zich de grond in boorde dat ze met hun alle naar binnen rende en zijn gaan schuilen in de kelder.
Toen alles voorbij was was iedereen in het dorp op straat en verschillende mensen hadden kapotte dakpannen door de vallende hulzen.
Dit verhaal was na al die jaren ergens achter in mijn geheugen beland, maar na toevallig een documentaire te hebben gezien van The History channel, over The ledgend of Y-29 in As.
En het horen van een getuigenverslag van de piloot die in Magic carpet vloog ( Bob brulle ) vertelde hij, nadat ze in formatie waren om bepaalde doelen te gaan aanvallen ze plots en heel laag de fw-190's gespot hadden, vervolgens de formatie verbroken en al schietend op een groep FW-190 doken.
Toen hij specifiek vertelde over formatie verbreken en duiken op Duitse vliegtuigen, was het precies alsof bij mij de bliksem binnen sloeg en die herinnering over het verhaal dat mijn bompa mij meer dan 20 jaar geleden had verteld volledig weer deed opleven. Mijn bompa was dus getuigen geweest van operatie Bodenplatte die georganiseerd was door de Duitsers om de geallieerde vliegvelden te vernietigen.
Volgens de documentaire en ge getuigenverslagen was het een low level aanval en luchtgevecht.
Ik weet een verslag van een andere piloot die vertelde dat hij een FW-190 volgde die rond een heuvel vloog in een poging om hem af te schudden.
Nu...de enige heuvels hier in de buurt zijn grote terrils ( overgebleven houtskoolresten van de mijn hier vroeger ) en ik weet dat de hoogste daarvan 165meter hoog is. Ik heb deze al meermaals beklommen en ik moet zeggen voor een vliegtuig in een luchtgevecht met die snelheden is dat wel spectaculair laag, ik kan mij alleen maar inbeelden hoe dat van in de lucht en de grond moet hebben uitgezien.
Dus vandaar mijn keuze om een P-47 te bouwen die bij wijze van spreken in mijn achtertuin ( ik woon nog steeds in As ) en die van mijn bompa heeft gevlogen en gevochten.
Klein detail:
Die FW 190 die wat zo dicht bij het huis was neergestort is ergens rond de jaren 1995 denk ik opgegraven geworden. Ik was toen 9 jaar ofzo.
Ik weet nog dat ik als klein kind met mijn ouders naar school aan het wandelen was toen ze bezig waren aan de opgravingen, spijtig genoeg mocht ik niet gaan kijken van mijn moeder, want anders waren we te laat op school (dit moet ze nu nog steeds aanhoren)
De opgravingen zijn ook gebeurd door amateur-archeologen ( om maar niet te zeggen prullenmannen ) en nadat ze weg waren is mijn vader even gaan kijken en lag er zelfs nog live munitie op de locatie. Mijn vader heeft een deel van een munitie gordel mee naar huis genomen en dit hebben we nog steeds.
Omdat dit midden jaren 90 was en ook omdat dit door die bepaalde personen rap rap is opgegraven is er totaal geen historische context of referentie te vinden naar de piloot die het vliegtuig bestuurde of het vliegtuig zelf. En de onderdelen die volgens een kennis van mijn vader de motor en een deel van de cockpit is/was liggen nu waarschijnlijk in iemand zijn kelder verder te vergaan zonder dat iemand het verhaal er achter kent.
De enige foto die ik kan vinden van Magic carpet.
En het model dat als basis hiervoor gaat dienen.
Laatst bewerkt: