Bedankt voor de aanmoedigingen.
Zoals op dit prentje te zien was, horen er geen onderbrekingen te zijn in de binnenste fries. Ik verwijder dus van beide portalen de strook. Niet dat dit stuk rechtstreeks gezien kan worden, daarvoor moet je waarschijnlijk van een meter onder de tempel naar boven kijken...
Die fries hield niet op aan de zijkanten van het portaal, maar liep helemaal rond de muur van de tempel, zoals op dit negentiende-eeuwse schilderij voorgesteld wordt.
Ik heb dus twee stukken afgezaagd waar de fries de hoek omgaat.
Het heeft een paar uren geduurd om alle zuilen schoon te maken. Telkens was het kapiteel met een hoek aan gegoten.
Bij de stukken aan de buitenzijde waar wel trigliefen en metopen moeten komen, zijn deze schuin gegoten. Ze zijn ook nogal rudimentair. Daar kan ik niet veel aan doen, maar de schuine stand kan met wat moeite wel rechtgezet worden.
Ik wilde de architraaf verstevigen met sprue, want die is in het midden van de dakrand onderbroken met relatief weinig lijmvlak ertussen.
De linker- en rechterzijde staan hier uit te harden, met onderbrekingen in de dakrand waar de driehoeken van het portaal zouden uitgekomen zijn als ik die niet verplaatst had.
De voorste rij zuilen met de sierrand zoals Italeri die bedacht heeft, om een of andere productiereden moet de fries weer aan de buitenkanten onderbroken en rechtgezet zijn. Dit maakt het alleen maar ingewikkelder om dat schuine stuk in het midden recht te zetten.
De zuilen zijn iets langer dan de vorige om het trapje in rekening te brengen. Hier zie je ook de verbindingsogen aan de driehoeken, maar de stangen zijn nu te kort. In feite moet daar dus een heel plafond zitten.
Ik had de zuilen ook bevestigd aan de zijkanten.
Maar je moet hier goed opletten hoe je de stukken van de architraaf combineert. Zet je ze in serie, dan sluit het niet overal gelijk aan. Je zou dit pas merken als je dit wil vastmaken aan de vloerplaat, dan zullen de helft van de zuilen uit het lood staan. De druppellijst onder de fries is ook op twee plaatsen ontregeld.
Ik heb dus de halve architraaf omgekeerd zodat die nu "parallel geschakeld" is. Daarbij is mijn sprue-ideetje wel gesneuveld.
De dakrand moet nog omgekeerd worden. Die hebben ze dan weer niet aan de twee kanten hetzelfde afgewerkt, hopelijk komt het dak er over.
Een dry-fit met alle colonnades levert een goed resultaat op.
De buitenste tympanen zijn door Italeri niet overkragend geplaatst, het is een koud kunstje om dat zelf te toen.
Ook de corniche moet nog van de portalen gesneden worden, want die moet in de zijkant passen. Ik heb hierna nog de driehoek zelf gekortwiekt, maar iets minder ver dan de dakrand zodat hij nog op de architraaf kon steunen. Net waar die uitkomt zit er een paspin van het dak.
In het midden van de fries zijn er twee halve trigliefen samengekleefd. Dat kan beter door er een van de weggehaalde exemplaren in de plaats te zetten. Alle kiertjes worden opgevuld door sliertjes weggeschaafd plastic die met Tamiyalijm plastisch gemaakt worden.
Nog een paar foto's met het dak in dry-fit er op.
Zoals op dit prentje te zien was, horen er geen onderbrekingen te zijn in de binnenste fries. Ik verwijder dus van beide portalen de strook. Niet dat dit stuk rechtstreeks gezien kan worden, daarvoor moet je waarschijnlijk van een meter onder de tempel naar boven kijken...
Die fries hield niet op aan de zijkanten van het portaal, maar liep helemaal rond de muur van de tempel, zoals op dit negentiende-eeuwse schilderij voorgesteld wordt.
Ik heb dus twee stukken afgezaagd waar de fries de hoek omgaat.
Het heeft een paar uren geduurd om alle zuilen schoon te maken. Telkens was het kapiteel met een hoek aan gegoten.
Bij de stukken aan de buitenzijde waar wel trigliefen en metopen moeten komen, zijn deze schuin gegoten. Ze zijn ook nogal rudimentair. Daar kan ik niet veel aan doen, maar de schuine stand kan met wat moeite wel rechtgezet worden.
Ik wilde de architraaf verstevigen met sprue, want die is in het midden van de dakrand onderbroken met relatief weinig lijmvlak ertussen.
De linker- en rechterzijde staan hier uit te harden, met onderbrekingen in de dakrand waar de driehoeken van het portaal zouden uitgekomen zijn als ik die niet verplaatst had.
De voorste rij zuilen met de sierrand zoals Italeri die bedacht heeft, om een of andere productiereden moet de fries weer aan de buitenkanten onderbroken en rechtgezet zijn. Dit maakt het alleen maar ingewikkelder om dat schuine stuk in het midden recht te zetten.
De zuilen zijn iets langer dan de vorige om het trapje in rekening te brengen. Hier zie je ook de verbindingsogen aan de driehoeken, maar de stangen zijn nu te kort. In feite moet daar dus een heel plafond zitten.
Ik had de zuilen ook bevestigd aan de zijkanten.
Maar je moet hier goed opletten hoe je de stukken van de architraaf combineert. Zet je ze in serie, dan sluit het niet overal gelijk aan. Je zou dit pas merken als je dit wil vastmaken aan de vloerplaat, dan zullen de helft van de zuilen uit het lood staan. De druppellijst onder de fries is ook op twee plaatsen ontregeld.
Ik heb dus de halve architraaf omgekeerd zodat die nu "parallel geschakeld" is. Daarbij is mijn sprue-ideetje wel gesneuveld.
De dakrand moet nog omgekeerd worden. Die hebben ze dan weer niet aan de twee kanten hetzelfde afgewerkt, hopelijk komt het dak er over.
Een dry-fit met alle colonnades levert een goed resultaat op.
De buitenste tympanen zijn door Italeri niet overkragend geplaatst, het is een koud kunstje om dat zelf te toen.
Ook de corniche moet nog van de portalen gesneden worden, want die moet in de zijkant passen. Ik heb hierna nog de driehoek zelf gekortwiekt, maar iets minder ver dan de dakrand zodat hij nog op de architraaf kon steunen. Net waar die uitkomt zit er een paspin van het dak.
In het midden van de fries zijn er twee halve trigliefen samengekleefd. Dat kan beter door er een van de weggehaalde exemplaren in de plaats te zetten. Alle kiertjes worden opgevuld door sliertjes weggeschaafd plastic die met Tamiyalijm plastisch gemaakt worden.
Nog een paar foto's met het dak in dry-fit er op.