Hoofdsponsor

1/32 WNW Felixstowe F.2a late WIP.

ERVARING
Gevorderd
BOUWWIJZE
aftermarket sets gebruikt
BOUWBUDGET
geen budgetlimiet
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
zeker

DannyVM

Well-known member
Registered
Nu ik even de Sea King moet laten voor wat hij is, kan ik mij bezig houden met een onderwerp waar ik al lang op hoopte dat het ooit nog eens in mijn handen zou vallen.
Dankzij Roy vd.M hier op het forum had ik de kans om deze mooie 1/32 WNW felixstowe voor een zeer schappelijke prijs te kopen.

Nu, ik denk dat ik meer over de kit zelf kan vertellen dan over de historische periode van deze vliegboot uit W.W.1. Wing Nut Wings bracht deze kit in 2014 uit, en dit was meteen ook hun grootste kit uit hun reeks van W.W.1 vliegtuigen. Van de moment dat deze kit uitkwam was ik meteen fan, maar, de grootte van het model bedierf de pret. 91 cm spanwijdte was niet meteen een kleintje, en ik had daar hoegenaamd geen plaats voor...............Waarschijnlijk nu ook niet :unsuree: maar dit kan worden opgelost........:34:M.a.w. nu wonen wij wat ruimer en heb ik een eigen modelbouwruimte waar alles kan en alles mag (zolang het maar binnen het modelbouw gegeven valt):3some:

De WNW Felixstowe word niet meer gemaakt door Wing Nut Wings. Het bedrijf bestaat niet meer, en daardoor zijn deze kits zeer zeldzaam geworden. Als je er al eentje vind dan betaal je daar een klein fortuin voor neer. De meesten kopen deze kits dan ook als investering, maar zo zie ik onze hobby niet. Ik heb dit beest gekocht om te bouwen, en na een lange periode van wachten heb ik eindelijk deze beauty in handen en wil ik ook niet wachten om ermee te starten.

Nu de Felixstowe zelf..........Ontworpen door Lieutenant Commander John Cyril Porte RN en genaamd naar de basis waarop de Felixstowe gestationeerd was naval air station, Felixstowe .
Het was een patrouille vliegtuig dat gebruikt werd boven de Noordzee om vijandelijke schepen en U-boten te ontdekken en aan te vallen. De Felixstowe was zeer geliefd bij zijn bemanningen en was extreem wendbaar.
Weetje........Nederland zou er ook eentje gebruikt hebben, al dan niet vliegend of niet.

Hier een foto van de Felixstowe die een noodlanding maakte bij het Marine vliegkamp 'De Mok' in Texel.

6MGScyjl.jpg

Ik ga echter een Engelse Felixstowe bouwen, en wel deze.......

b30217ml.jpg

Dus, research is in volle gang en de Felixstowe kit maakt zijn opwachting om te starten.

SAN0imxl.jpg

UdV0TEgl.jpg

Nu persoonlijk wil ik iets doen met water ook. Ik was dit van plan met de Sea King maar ik ben hier van het idee afgestapt. De Felixstowe leent zich voor een dio met water uitstekend hiervoor en dus ben ik hierover aan het nadenken wat de mogelijkheden zijn.

MVG

Danny

Niettegenstaande ik ze niet zoveel bouw, heb ik wel iets met vliegboten / amfibieën / en watervliegtuigen.
Je hebt er hier dus een heel aandachtig volger bij, veel succes!

Hier ook een liefhebber van watervliegtuig. Diorama staat op de planning als ik aan die walrus begin. Trekt een beetje op je Felixstowe, maar van een later tijdperk

Succes met dit beest… ik ga je volgen. Ik heb veel plezier beleeft aan de binnenzijde, motoren met de gondels en het spuiten van deze mooie kist, de rigging heeft me wel veel bloed zweet en tranen gekost.

Ben benieuwd naar je dio, want de kist op zich is al huge …. En dan nog in een diorama.

Nogmaals veel succes!

Succes, heb deze ook nog liggen... altijd geintrigeerd geweest door dit kleurrijke schema. (Hoewel ik neig naar de rode versie)

Beste mensen,

alvast bedankt voor de interesse, welke ik ten zeerste apprecieer:-).

Het heeft effe geduurd voor ik een update kon plaatsen, en ondertussen ben ik bezig geweest met een hele boel opkuiswerk aangaande onderdelen voor de cockpit-sectie. Op zich niks interessants, gewoon plastiek onderdelen die een beurt nodig hadden🪓

Maar van de moment dat er verf aan te pas komt, dan pas word het interessant. Zeker op vlak van W.W.1 vliegtuigen en al zeker op vlak wat de Felixstowe betreft, want zeg nu zelf.........dit is toch een machinaal wonder op zich nietwaar.
Het is duidelijk, ik ben een fan van dit wonderlijke vliegtuig (of beter gezegd......vliegboot). Dit soort van vliegende machines heeft me toch altijd zeer geïntrigeerd moet ik zeggen.

Beginnen doen we zoals vaak het geval is met de cockpit. In dit geval, een heuse cockpit met heel wat details die moeten voorzien worden. Hier ga ik geen onnoemelijke details toevoegen zoals het geval was met de Sea King. Het merendeel is voorzien uit de kit met hier en daar enkele extra's bij. Dus eerst alle onderdelen opkuisen (en dit zijn er heel wat) om daarna alles netjes te ordenen voor de toevoeging van de kleurtjes.

1 van de meeste opzichte onderdelen van de cockpit zijn de drie grote brandstoftanks. Ik heb het opgezocht, maar niet gevonden welke inhoud deze hadden. Wel gaven ze aan de Felixstowe een vliegduur tussen de 6 a 10 uur welke al indrukwekkend was.
Nu deze brandstoftanks bestaan uit twee onderdelen. Na het samenvoegen ontstaat er een lelijke naad, welke kan worden opgevuld en naderhand geschuurd, maar welke ik in mijn geval voorzien heb van een reepje alu folie om de naad te bedekken.

WJwjz00l.jpg

Met de alu folie die is aangebracht ziet alles er al veel beter uit.

6XKm9YVl.jpg

Enige planning is wel aangeraden, zeker omdat heel wat onderdelen in verschillende kleuren of houtstructuur moeten worden gezet.

oJqVQPql.jpg

Als primer gebruik ik de oude vertrouwde Mr. Hobby surfacer black. Voor mij de enige primer die de beste resultaten geeft.
Na het voorzien van de verschillende kleuren word er ook een glans/semi glans vernis aangebracht op de onderdelen.

b7dUdCxl.jpg

RR5zeD0l.jpg

Andre onderdelen blijven in de zwarte primer. Deze onderdelen refereren naar de bodem van de vliegboot en de plaatsen waar het hout zeer goed moest worden beschermd tegen water of andere vloeistoffen. Destijds waren deze plaatsen voorzien van een zwarte-teer-achtige laag die de bescherming bood.

912Euxql.jpg

Voor de houtstructuur heb ik gekozen voor twee verschillende kleuren, om zo wat diversiteit in het geheel te brengen. Ik gebruik de techniek die ikzelf heb uitgevonden en waarmee ik zelf al hele goede resultaten heb bereikt. De basislaag vergt een semi glans/glans ondergrond om een mooi resultaat te verkrijgen.

Grootste gedeelte zal worden voorzien van deze houtstructuur.....

iAO1qDul.jpg

De rest komt in deze kleur.

6B9lilcl.jpg

En zo, op deze manier zijn we 2025 gestart met een geheel/onverwacht nieuw project.

MVG

Danny

Vol goede moed begonnen, je bent meteen flink op weg al.

Die brandstoftanks kun je ook zo samenstellen, dat je de lijmvlakken van beide helften een paar keer insmeert met plasticlijm, vrij overvloedig maar wel nauwkeurig, om ze dan tegen elkaar te persen. Het plastic vloeit dan ineen en er hoeft alleen nog maar (licht) geschuurd te worden.

Zie deze post van alweer 10 jaar geleden. Dat project moet ik ook nog eens oppakken... zucht.

Die brandstoftanks kun je ook zo samenstellen, dat je de lijmvlakken van beide helften een paar keer insmeert met plasticlijm, vrij overvloedig maar wel nauwkeurig, om ze dan tegen elkaar te persen. Het plastic vloeit dan ineen en er hoeft alleen nog maar (licht) geschuurd te worden.
Inderdaad een goede manier Roy. Laat dat nu net het probleem zijn........ik heb dus een broertje dood aan schuren:yuck: Ik probeer altijd het schuurwerk achterwege te laten door zo goed mogelijk de onderdelen te verlijmen. Meestal lukt dit wel hoor maar soms niet. In het geval van de Felixstowe zullen de brandstoftanks diep in de romp niet meer zichtbaar zijn en dus heb ik voor de simpele oplossing gekozen. Ik snap dat dit in uw geval niet het geval kan zijn.

MVG

Danny

Ah ik heb juist een hekel aan opvullen! :D

Wat een enorme brandstoftanks, niet te geloven. Denk wel dat ze daar net 100 kilometer mee hebben kunnen vliegen :)

Houtstructuur ziet er heel realistisch uit. Aangezien ik altijd wil bijleren, kan je even toelichten hoe je hiervoor te werk gaat ?
Even gokken. Basiskleur zetten en daarop met een harde borstel met korte (eventueel versleten) haren de donkere kleur op de eerste zetten ?

Houtstructuur ziet er heel realistisch uit. Aangezien ik altijd wil bijleren, kan je even toelichten hoe je hiervoor te werk gaat ?
Even gokken. Basiskleur zetten en daarop met een harde borstel met korte (eventueel versleten) haren de donkere kleur op de eerste zetten ?
Ik heb hier op dit forum kort nadat ik lid ben geworden een how-to gezet waarin ik deze techniek toelichtte. Ik zet met plezier de link even onderaan zodat jullie allemaal ook mee kunnen volgen. :winking:

https://www.modelbouwen.be/threads/simpele-manier-van-houtstructuurkleuren-aanbrengen.18315/

MVG

Danny

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan