Hoofdsponsor

1/35 Italeri Dodge WC 54 Ampli [ WIP ]

ERVARING
Reeds 64 jaar modelbouwer
BOUWWIJZE
Conversie en deels scratch
BOUWBUDGET
Geen extra uitgaven
BOUWSTATUS
Work in progres
COMMENTAREN
Altijd welkom

Willy

V.I.P.
V.I.P.
Deze bouw is een conversie op basis van de WC 54 ambulance.
Vooreerst heb ik wat verbeteringen aangebracht aan deze oude kit en ook wat veranderingen omdat het een latere versie van Dodge betreft. Het radiator rooster werd verfijnd met een smalle diamant vijl en de bevestigingsbouten met de punch en die geproduceerd.
De vulopeningsdop werd afgezaagd, een opening werd geboord , onderaan afgesloten met een plastiek plaatje en daarop een rond stukje plastiek gekleefd. Daarop werd dan de radiatordop gekleefd , die staat nu vrij en een beetje hoger boven de radiator.
Op de wielen werden zeskantige bouten gekleefd ( 2 verschillende maten )
De scharnieren van de achterdeuren werden afgezaagd en vervangen door een koperen staafje , daardoor werd de breedte van de deuren te smal en heb ik een plastiek stripje erop gekleefd om de deuren weer goed te laten sluiten.
Tenslotte heb ik de benzine vulopening veranderd daar het voertuig van een later type is .1000005621.jpg1000005627.jpg1000005618.jpg1000005628.jpg1000005619.jpg1000005625.jpg1000005623.jpg1000005620.jpg1000005615.jpg

De militaire psychologische afdeling van het Amerikaanse leger was van oordeel dat de aanpak van de vijand in deze one-way verbal contact kon leiden tot de overgave van de vijand zonder verder verlies van levens .Daarom werden deze units in leven geroepen met gesloten wagens met luidsprekers op het dak.
Ze werden gebruikt in Frankrijk om nieuws te melden aan de bevrijde inwoners en gaven bezettingsinstrukties aan de bevolking van ingenomen duitse steden en dorpen.
Deze voertuigen hadden 4 tot 10 luidsprekers op het dak, 2 microfoons , een radio , een fonograaf draai tafel en een elektrische generator.
De bemanning bestond uit een bevelvoerder officier , een sergeant die ook Frans of Duits sprak ,een elektricien en een chauffeur. Die units leverden goed werk ,een Britse wagen kon tegen het einde van de oorlog 4000 duitse soldaten overhalen om zich over te geven .
Die units kregen de bijnaam van "Surrender Salesmen ".
Nu begint de konstruktie van de amplifiers of luidsprekers .
Met een passer worden op de juiste afmetingen cirkels getekend en in 6 verdeeld.
Uit een plastiek plaat worden dan trapezium vormige stukjes gesneden Voor elke luidspreker dan 6 trapezium aaneenkleven.Als hulpmiddel heb ik in de eerste luidspreker klei aangebracht en verder als ondersteuning voor het kleven zeskantige bouten en moeren gebruikt om de vorm tijdens het drogen te behouden. Twee problemen : gelijke trapeziums bekomen bij het snijden en bij het kleven de exacte vorm behouden. Hier zou 3D printen veel betere resultaten geven.
Tenslotte kleefde ik op de kleine opening van de luidsprekers nog een plaatje om de vorm te sluiten en binnenin nog een cirkelvormig plaatje.
Wordt vervolgd. 1000005705.jpg1000005690.jpg1000005694.jpg1000005686.jpg1000005692.jpg1000005689.jpg1000005691.jpg1000005704.jpg1000005695.jpg

Bijlagen

• 1000005695.jpg
    1000005695.jpg
    299,1 KB · Weergaven: 1
  • 1000005704.jpg
    1000005704.jpg
    264,3 KB · Weergaven: 1
Je bent daar aan een mooie recup en conversie begonnen Willy.
Dergelijke trucks zijn gebruikt in Normandië, ik meen bij het beleg van Cherbourg, en in Bretagne bij het beleg van St.-Malo.
Zij maakten deel uit van 3rd MRB Mobile Radio Broadcasting Company verbonden aan het US 1st Army Group (1 A GP) HQ.

Je bent daar aan een mooie recup en conversie begonnen Willy.
Dergelijke trucks zijn gebruikt in Normandië, ik meen bij het beleg van Cherbourg, en in Bretagne bij het beleg van St.-Malo.
Zij maakten deel uit van 3rd MRB Mobile Radio Broadcasting Company verbonden aan het US 1st Army Group (1 A GP) HQ.
Klopt lnderdaad .Strop 96 heeft de juiste decals van het 3rd MRB voor mij geproduceerd. Willy.

De militaire psychologische afdeling van het Amerikaanse leger was van oordeel dat de aanpak van de vijand in deze one-way verbal contact kon leiden tot de overgave van de vijand zonder verder verlies van levens .Daarom werden deze units in leven geroepen met gesloten wagens met luidsprekers op het dak.
Ze werden gebruikt in Frankrijk om nieuws te melden aan de bevrijde inwoners en gaven bezettingsinstrukties aan de bevolking van ingenomen duitse steden en dorpen.
Deze voertuigen hadden 4 tot 10 luidsprekers op het dak, 2 microfoons , een radio , een fonograaf draai tafel en een elektrische generator.
De bemanning bestond uit een bevelvoerder officier , een sergeant die ook Frans of Duits sprak ,een elektricien en een chauffeur. Die units leverden goed werk ,een Britse wagen kon tegen het einde van de oorlog 4000 duitse soldaten overhalen om zich over te geven .
Met een passer worden op de juiste afmetingen cirkels getekend en in 6 verdeeld.
Uit een plastiek plaat worden dan trapezium vormige stukjes gesneden Voor elke luidspreker dan 6 trapezium aaneenkleven.Als hulpmiddel heb ik in de eerste luidspreker klei aangebracht en verder als ondersteuning voor het kleven zeskantige bouten en moeren gebruikt om de vorm tijdens het drogen te behouden. Twee problemen : gelijke trapeziums bekomen bij het snijden en bij het kleven de exacte vorm behouden. Hier zou 3D printen veel betere resultaten geven.
Tenslotte kleefde ik op de kleine opening van de luidsprekers nog een plaatje om de vorm te sluiten en binnenin nog een cirkelvormig plaatje.
Wordt vervolgd. Bekijk bijlage 442030Bekijk bijlage 442031Bekijk bijlage 442032Bekijk bijlage 442033
Wordt vervolgd. Bekijk bijlage 442030Bekijk bijlage 442031Bekijk bijlage 442032Bekijk bijlage 442033Bekijk bijlage 442034Bekijk bijlage 442036Bekijk bijlage 442035Bekijk bijlage 442037Bekijk bijlage 442038
Bekijk bijlage 442034Bekijk bijlage 442036Bekijk bijlage 442035Bekijk bijlage 442037Bekijk bijlage 442038

Nu dat de luidsprekers klaar zijn en voorlopig geverfd heb ik een box gemaakt waarop de luidsprekers gekleefd zijn en ook wat kabels aangebracht naar de luidsprekers. Ben vergeten foto's te nemen van die box .De onderkant van het voorste en achterste paneel is een boogvorm om op het dak te passen.Tenslotte komt aan de achterkant een kabelhaspel aan de linkse deur en nog een vliegtuigladder die op het dak vasthangt.
Ik heb geen enkele foto van de bevestiging op het dak, dus dit wordt giswerk.
Op del linkerzijde komt nog een antenne van ABER .
Voor het raamwerk van de ruiten heb ik een acrylic paint marker van AK kleur rubber black gebruikt. Vind ik een superidee , op 2minuten was al het raamwerk geschilderd en droogt zeer snel .1000005696.jpg1000005697.jpg1000005707.jpg1000005709.jpg1000005708.jpg1000005706.jpg1000005614.jpg1000005826.jpg

Heel interessant topic. Geeft een mooi beeld van een weinig bekende toepassing van dit voertuig.
De conversie op deze schaal lijkt mij niet zo simpel. Mooi (y).

Terug
Bovenaan