Mij vandaag ook eens bezig gehouden met de ventilator van het toestel, allez, de schroef.
Deze bestaat uit vier delen: twee schroefbladen die meer weghebben van peddels, een massieve cover en een as welk in de motor past.
Eerst en vooral de schroefbladen een beetje bijgewerkt, de cover opgekuist en de centrale as aangebracht. Daarna de schroefbladen gemonteerd onder een hoek van 15° en aan de achterzijde een rondje papier aangebracht om het geheel een beetje gesloten te houden.
Links uiteraard de losse onderdelen en rechts de gemonteerde. Ik moet het rondje papier wel nog wat bijknippen.
Vermits we zo stilaan aan de verf fase zijn gekomen hebben we ze dus eerst en vooral voorzien van wat pre-shading.
Waarom? Zoals eerder reeds gezegd was dit toestel weinig meer dan latten en zeildoek en dat zeildoek was onbeschilderd in de meeste gevallen waardoor het een gelig uitzicht had. Humbrol had hiervoor in der tijd een kleur Clear Doped Linnen.
De vorm van de vleugelribben was hierdoor goed zichtbaar maar nooit zo alsdat het in die kleine kits weergegeven wordt. Ten einde dus de aanwezigheid van die ribben te accentueren, worden deze eerst voorzien van wat donkere verf. Zwart is te donker en Vallejo Grey Primer leek wat te bleek. Dus maar teruggevallen op Vallejo Olive Drab primer en dat komt goed uit want één van de toestellen zal een olive drab motorkap en wielen krijgen.
Alles moet nog lichtjes afgeschuurd worden maar vlekken kunnen in principe geen kwaad om reden dat die toestellen ook niet proper bleven en we dan een kleurnuance krijgen.
Het spreekt voor zich dat de bleke verf, Clear Doped Linnen voor de ene en wit voor het andere toestel, in heel dunne laagjes zal aangebracht worden zodanig dat de pre-shading er nog wat door zal schijnen.
Wordt vervolgd.