Hoofdsponsor

1/76 105mm Light Gun

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 11 januari 2025.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Korte titel om te omschrijven dat we 2 bijna identieke kanonnen gaan bouwen in deze kleine schaal.

Boxart 1.jpg

In dit kitje van JB Models steken 2 sprues met elk 1 kanon. Naar keuze kan je de Britse versie L118 of de US versie M119 bouwen waarbij je nog eens de optie krijgt om deze in getrokken toestand te bouwen dan wel in geschutsopstelling.

Het verschil tussen beide kanonnen zit hem in de lengte van de loop en dit was eigen aan de munitie die er voor voorzien was.
De Britse versie L118 was ontworpen om Abbott Mk.2 munitie te verschieten en had de lange loop.
De US versie M119 werd gebruikt om de bestaande stocks van M1 munitie op te gebruiken en had hiervoor de kortere loop.

Het Britse kanon zal in getrokken toestand achter de Land Rover FC 101 komen te hangen en vermits ik geen passende trekker heb voor de US versie zal deze in geschutsopstelling gebouwd worden.

Boxart 2.jpg

Instructions.jpg

De instructies blijven simpel en duidelijk.

Parts.jpg

De onderdelen bestaande uit 2 identieke sprues. Het verschil in lengte van loop is al direct duidelijk.

Stay tuned.

De US versie was voorzien om getrokken te worden door een Humvee maar ik heb er de juiste versie (M1097) niet van in stock.
Oke, dat kwam eventjes als een verrassing, ik dacht dat deze proppenschieters uit een oudere tijd dateerden.

Oke, dat kwam eventjes als een verrassing, ik dacht dat deze proppenschieters uit een oudere tijd dateerden.
Euh ... Neen.
Ontwikkeld vanaf 1966 en in dienst getreden bij de British Army vanaf 1974 ter vervanging van de Italiaanse 105mm Pack Howitzer.
Kanon en trekker waren beiden geschikt voor transport door helikopters zoals de Puma en de Chinook.

De bouw van het eerste kanon ging zo vlug dat ik vergeten ben foto's te nemen. Dan maar foto's van hoe het er nu bij staat:

Towing 3.jpg

Dit is de Britse L118, opgesteld als getrokken kanon om achter de Land Rover gehangen te worden.
Gespoten volgens instructies in British Bronze Green (Vallejo) maar deze moet nu nog verder bijgewerkt worden.

Towing 1.jpg

Towing 2.jpg

Ik zie nog enkele naden, moeten weggewerkt worden.

Towing 4.jpg

Hier even achter de Land Rover gehangen al is die nog zonder wielen.

Terug
Bovenaan