Hallo,
Omdat ik wat problemen heb met me lang op hetzelfde model te concentreren, zat ik vorige week op m'n terrasje te lezen over
Roger Penske, wat een belletje deed rinkelen om een nieuw projectje te starten.
In mijn stock heb ik van Accurate Miniatures nog tween kitjes steken van de Grand Sport in 1/24, en ooit was ik eens aan een Revell heruitgave
van de de 1963 Corvette begonnen, de originele Monogram doos stamt uit 1964 dus een doos die al wat ouderdom heeft.
Indien ik de Accurate Miniatures vermenigvuldig met 3 kom ik op 1/8, na de twee modellen eerst te hebben vergeleken met de afmetingen
van de echte, en deze klopten op praktisch de mm kon ik starten.
Misschien eerst een klein woordje waarom de echte het levenslicht zag in de vroege jaren zestig.
Begin de zestiger jaren zwaaide in de Amerikaanse sports car races de Cobra de scepter, hij was licht en had een bom vermogen, tegen de
Corvette die een pak zwaarder was.
Om deze reden rijpte bij de vader van de Corvette Zora Arkov Duntov het idee om een lichtere Corvette te bouwen, om uit te komen in
de sports class, om de FIA regels te volgen moesten er minimaal 100 geproduceerd worden om gehomologeerd te worden.
Om deze homolegatie zeker te verkrijgen zou een serie van 125 stuks worden gebouwd, doch toen de eerste vijf klaar waren werd Duntov
door de directie van G.M. terug gefloten. De reden was een geschil tussen de American Manufactures Association en de Amerikaanse
autosport federatie (politiek dus waar Ford en Chrysler zich niet echt aan hielden)
De afgebouwde vijf wagens gingen naar de renstallen van Roger Penske en John Mecom, ze behaalden prachtige resultaten tegen de Cobra's
maar omdat er maar vijf waren gebouwd reden ze wel in de Prototype klasse, waar ze moesten uikomen tegen de Chapparals en Maserati's
en Porsches wat een maatje te groot was voor de Corvette. Het beste resultaat werd behaald door Penske in Nassau waar hij een derde plaats behaalde.
De Corvette was geconstrueerd op een buizenchassis, dus geen origineel Corvette chassis en voorzien van een lichte glasvezel carrosserie
welke veel lichter was dan de gewone carrosserie; en voorzien van een smallblock 377 cu inch motor met 4 dubbele Webers.
Deze vijf auto's bestaan nog steeds, hoewel de nr. 1 en nr. 2 zijn omgebouwd naar spiders.
Tot zover dit kleine woordje historie dat verre van volledig is, maar ik moet ergens stoppen.
Dit is de basis, na enkele dagen intensief het net te hebben afgespeurd op foto's en artikels ben ik begonnen met de wielopeningen uit te zagen
en te vijlen
Het zal geen simpele verbouwing worden, Het chassis, de ophanging, en de motor alsook het interieur zullen scratch of semi-scratch worden.
Wat me de grootste zorgen baart zijn de wielen en de banden, de wielen zijn Halibrandts en zijn nergens op het net kant en klaar verkrijgbaar,
hetzelfde probleem voor de banden, maar dat is de uitdaging zeker ?
Ik hoop dat het iemand kan boeien, en sta steeds open voor vragen en kritiek.
Groetjes,
Rudy
Omdat ik wat problemen heb met me lang op hetzelfde model te concentreren, zat ik vorige week op m'n terrasje te lezen over
Roger Penske, wat een belletje deed rinkelen om een nieuw projectje te starten.
In mijn stock heb ik van Accurate Miniatures nog tween kitjes steken van de Grand Sport in 1/24, en ooit was ik eens aan een Revell heruitgave
van de de 1963 Corvette begonnen, de originele Monogram doos stamt uit 1964 dus een doos die al wat ouderdom heeft.
Indien ik de Accurate Miniatures vermenigvuldig met 3 kom ik op 1/8, na de twee modellen eerst te hebben vergeleken met de afmetingen
van de echte, en deze klopten op praktisch de mm kon ik starten.
Misschien eerst een klein woordje waarom de echte het levenslicht zag in de vroege jaren zestig.
Begin de zestiger jaren zwaaide in de Amerikaanse sports car races de Cobra de scepter, hij was licht en had een bom vermogen, tegen de
Corvette die een pak zwaarder was.
Om deze reden rijpte bij de vader van de Corvette Zora Arkov Duntov het idee om een lichtere Corvette te bouwen, om uit te komen in
de sports class, om de FIA regels te volgen moesten er minimaal 100 geproduceerd worden om gehomologeerd te worden.
Om deze homolegatie zeker te verkrijgen zou een serie van 125 stuks worden gebouwd, doch toen de eerste vijf klaar waren werd Duntov
door de directie van G.M. terug gefloten. De reden was een geschil tussen de American Manufactures Association en de Amerikaanse
autosport federatie (politiek dus waar Ford en Chrysler zich niet echt aan hielden)
De afgebouwde vijf wagens gingen naar de renstallen van Roger Penske en John Mecom, ze behaalden prachtige resultaten tegen de Cobra's
maar omdat er maar vijf waren gebouwd reden ze wel in de Prototype klasse, waar ze moesten uikomen tegen de Chapparals en Maserati's
en Porsches wat een maatje te groot was voor de Corvette. Het beste resultaat werd behaald door Penske in Nassau waar hij een derde plaats behaalde.
De Corvette was geconstrueerd op een buizenchassis, dus geen origineel Corvette chassis en voorzien van een lichte glasvezel carrosserie
welke veel lichter was dan de gewone carrosserie; en voorzien van een smallblock 377 cu inch motor met 4 dubbele Webers.
Deze vijf auto's bestaan nog steeds, hoewel de nr. 1 en nr. 2 zijn omgebouwd naar spiders.
Tot zover dit kleine woordje historie dat verre van volledig is, maar ik moet ergens stoppen.
Dit is de basis, na enkele dagen intensief het net te hebben afgespeurd op foto's en artikels ben ik begonnen met de wielopeningen uit te zagen
en te vijlen
Het zal geen simpele verbouwing worden, Het chassis, de ophanging, en de motor alsook het interieur zullen scratch of semi-scratch worden.
Wat me de grootste zorgen baart zijn de wielen en de banden, de wielen zijn Halibrandts en zijn nergens op het net kant en klaar verkrijgbaar,
hetzelfde probleem voor de banden, maar dat is de uitdaging zeker ?
Ik hoop dat het iemand kan boeien, en sta steeds open voor vragen en kritiek.
Groetjes,
Rudy
Laatst bewerkt door een moderator: