Hoofdsponsor

1/6 2 gestarte bustes: 'Ramses unbound' en 'Howlinger'[wip]

Zo, weer even kunnen doorwerken. Haar en oor aan de andere kant aangebracht, enkele haarlokjes toegevoegd en tot slot gescheurde kledij. Klassieke Wolfman op een moderne wijze, zo kan ik het samenvatten. Nog enkele kleine details, wat dremelwerk en oppoetsen en dan kan hij straks in 't siliconebadje.

Howlinger11.gif
Howlinger13.gif
Howlinger12.gif

Meer dan op andere gebieden van de modelbouw heb je bij het sculpten van figuren talent nodig. Eigenlijk kan iedereen leren om een tank mooi te bouwen met indrukwekkende verf- en verweringslagen, of een vliegtuig met realistische afwerking. Doorzettingsvermogen, geduld en advies van anderen zijn daarbij kernbenodigdheden. Maar het sculpten van figuren zoals jij het doet is een ambacht dat maar weinigen onder de knie hebben. Je kunt het denk ik ook maar deels jezelf aanleren, net zoals sommige mensen wel prachtige schilderijen kunnen maken en anderen niet. En de één kan een pianoconcert van Rachmaninov spelen terwijl de ander niet verder komt dan Vader Jacob. Ook al zou hij nog zoveel les krijgen, hij zou het pianoconcert nooit onder de knie kunnen krijgen.

Naar mijn inzicht ben jij op dit forum wel degene met (op voorsprong) het meeste talent voor figuren sculpten. Ze zien er eenvoudigweg professioneel uit en als je ze zou willen reproduceren en als resin-exemplaren op de markt brengen zou daar zeker interesse in zijn.

Zeer bedankt voor de commentaren.

@Roy
Het is altijd plezant om zoiets te lezen en ik zou liegen als ik zei dat het me niets doet. Al moet ik toch even nuanceren door te zeggen dat het toch 18 jaar geduurd heeft om de huidige resultaten te bekomen. Ik heb inderdaad een geschiedenis van tekenaars en schilders in mijn familie en hoewel ik zelf geen van beiden kan, heb ik blijkbaar toch wel wat geerft. Maar voor de rest heb ik het allemaal zelf moeten bijschaven en heb ik nooit de hoofdregel gebroken: Maak wat je graag maakt. Het is de laatste jaren gestopt, maar je kan je niet voorstellen hoeveel gezaag ik heb moeten horen om militaire onderwerpen aan te vatten. En hoewel ik aan de bron zit, heeft die materie nooit dezelfde passie kunnen oproepen. En ik zeg niet dat ik nooit eens in die richting zal gaan, maar het zal in ieder geval niets alledaags zijn.
Dus samengevat: Voor de meesten zal het inderdaad lijken dat het ontwerpen gemakkelijk gaat, en dat is tegenwoordig ook zo voor het overgrote deel, maar het heeft veel tijd én geld gekost om te staan waar ik sta.
Nu, dat is met alles zo, dus we gaan er ook niet meer woorden aan vuil maken:)

Wat belangrijker is: Ik heb een eerste resin casting van de wolf. Alles is prima gegaan. Waar ik heb op moeten letten zijn de spleetjes, bruggetjes en gaatjes in het originele sculptuur. Omdat ik graag scherp werk, kies ik steeds voor de opbouwende methode, bvb een van de laatste stappen was die haarlokjes op het voorhoofd. Als je die daar op gaat leggen, creeer je hier en daar openingen. Die moeten dicht, want als daar rubber onder kan en je gaat het origineel uit de mal verwijderen, trek je iets kapot. Daar hou ik niet van, dus ga ik al die openingen en diepe gaatjes met verdunde houtlijm dichtdoen.

Howlinger14.gif
Howlinger15.gif

zeer mooi :)
ik heb hier enkele van je bustes liggen en je kan er echt aan zien dat het met passie en vakmanschap gemaakt is

Dag allemaal,

Dit topic loopt ten einde, want Howlinger is geschilderd. De foto's zijn wat flets, die zal ik later herdoen. Onderaan staan er nog 2 foto's van Ramses. Die heeft een passend sokkeltje gekregen, dat ik uit balsafoam heb gekerfd en er uiteraard een mal van heb gemaakt.
Bedankt voor het volgen van deze topic, tot de volgende.

Howlinger16.gif
Howlinger17.gif
Howlinger18.gif

Ramses op sokkel
Ramsespaint5.gif
Ramsespaint4.gif

chapeau, geweldige Kunstwerken met een grote K
Prachtig gewoon

Terug
Bovenaan