Hoofdsponsor

1/16 55 chevrolet nomad [wip]

Hoi Pascal, leuk dat u volgt, ondertussen heb ik de randen op de klep achter geschilderd.

attachment.php
 
Puur zwart gebruiken is in de modelbouw meestal niet realistisch, ik blijf het zeggen. Tip voor je volgende bouw.

De chromen randen vind ik slordig gedaan. Jammer dat je ofwel niet hebt afgeplakt ofwel onzorgvuldig, en dat je Marcs BMF-tip niet hebt overgenomen als alternatief. Juist op een grote schaal als 1/16 is het verstandig om nauwkeurig te werken.

Als het afplakken niet lukt en je wilt er tips over, vraag erom en je zult ze ontvangen.
 
Om je randen iets zuiverder te krijgen kan je eventueel opteren om een wash te maken met je verf welke je gebruikt hebt als basislaag (zwart in dit geval), en enkele keren deze wash langs de chrome onderdelen te laten vloeien. Deze zullen de rand mooi volgen en zo strakke lijnen maken. nadien kan je dan nog met dikkere verf de chrome bedekken weke de wash niet bedekt hebben.
 
Ik heb het moeilijk met deze bouw, heb de indruk dat je het verfwerk herbegonnen bent omwille van mijn eerdere opmerking.
Nu zou ik jammer genoeg opnieuw moeten zeggen dat ik het maar niets vind en dat ik de indruk heb dat je wat aan het aanmodderen bent. Je bedoeld het goed en je streeft wel naar een degelijk resultaat maar al met al schijnt het niet te lukken.
Van alle kleuren die je kan gebruiken lijkt zwart mij zowat de meest onmogelijke voor een Nomad en het is 1 van de moeilijkste om mooi egaal te spuiten.
Sorry Bart maar vond dat ik het moest zeggen.
 
Hoi Roy, Beyond en Erwin, het is allemaal afgeplakt en doe mijn best maar het resultaat is anders als ik zou willen, en spuiten wil maar niet lukken zoals bij anderen, Erwin, het had ook een sinasappeleffect de rode kleur en het zwart kon beter, ik probeer zo goed mogelijk te leren van mijn fouten en van medebouwers, ik maak de nomad zo goed mogelijk af en hoop bij het volgend project beter gaat.
 
Je zegt nu wel dat je alles afgeplakt hebt, maar bij die rechter streep zie ik precies dezelfde uitlopers als die welke er eerder zaten (en waarbij je niet afgeplakt had). Dat heb je dus kennelijk niet gecorrigeerd.

Ik weet bij jou gewoon niet zo goed waar je heen wilt met je modelbouw, of je vooruit wilt of niet. Met andere woorden, ben je tevreden met modellen waar dit soort foutjes in zitten, of wil je jezelf verbeteren? Omdat ik jou, en nu ben ik heel eerlijk en ik hoop dat je daar iets positiefs in kunt zien, niet zie verbeteren, en niet weet wat je ambities zijn, voel ik me niet heel heel vrij om je topics te reageren en krijg je van mij dus ook minder reacties. Niet omdat je geen aardige kerel bent, niet omdat je onderwerpen niet interessant zijn, niet omdat je topics me niet interesseren, maar omdat ik je motivatie niet wil verstoren en niet weet wat je doelen zijn. Deze recente reactie van mij is dan ook eigenlijk vooral bedoeld om erachter te komen hoe je erin staat.

Als het spuitwerk niet goed gaat, is het zaak om erachter te komen wat er dan anders moet. Ik denk dat ik wel een idee heb, namelijk dat je moet werken met droogtijden, vaker schuren en meerdere dunne laagjes. Het hele spuitproces kan dan anderhalve week duren. Nadeel is, dat er trage vooruitgang is, voordeel dat je een prachtige laklaag krijgt.

Je zegt zo goed mogelijk te willen leren van je fouten en van medebouwers, maar ik zie deze fouten niet alleen bij deze bouw doch ook bij je vrachtwagenbouw en andere projecten. Wat het zwart betreft ook (als je het als fout bestempelt tenminste), waarbij ik me dan afvraag of je wel hebt opgepikt wat ik in zoveel posts verkondig over het gebruik van puur zwart in modelbouw.

Als ik te hard voor je ben, laat het me gewoon weten want ik weet dat het hard kan overkomen, maar ik probeer je vooruit te krijgen of toch erachter te komen dat dat niet per se je bedoeling is.

Is er een onderdeel waarbij ik of een andere modelbouwer je kan helpen, waar je het idee hebt dat je nog niet het niveau bereikt dat je graag wilt?
 
Hoi Roy,

Je komt bij mij niet hard over ( heb liever dat je rechtsstreeks bent dan er omheen schrijven ), het liefst ga ik vooruit en dat het steeds beter gaat met bouwen, spuitwerk heb je nu al een tip gegeven, ik kan helaas niet alle topic's lezen Roy en ik neem niet zo vlug iets op als een ander,ik hoop dat je dat begrijp.
 
Bart jij hebt talenten die anderen niet hebben. Dat je niet zo vlug iets oppikt als een ander wil alleen maar zeggen dat je kennelijk niet perfect bent, net als ieder ander.

Wat betreft het spuiten, heb ik heel veel gehad aan dit document. Daar heb ik deze samenvatting van gemaakt (met aanpassingen voor het geval je een acryl-verflaag hebt):

1. Verwijderen flash, sink marks, mold lines.
2. Nat schuren met 800-1000. Goed afspoelen en drogen.
3. Heel dun laagje primer (plastic mag erdoorheen schijnen).
4. Na 15 minuten: heel dun laagje primer.
5. (Evt. na 15 minuten: heel dun laagje primer)
6. Na 4-6 uur: nat schuren met 1000-1200. Niet door primer heen schuren, anders laatste stap opnieuw doen. Goed afspoelen en drogen.
7. Flinterdun 1e laagje kleur (mistcoat). Primer mag nog zichtbaar zijn.
8. Na 10-15 minuten: flinterdun 2e laagje kleur (mistcoat). Primer mag nog beetje zichtbaar zijn.
9. Na 10-15 minuten: flinterdun 3e laagje kleur (mistcoat). Primer bedekken. Zo niet, dan nog een laagje.
10. Na 10-15 minuten: 1e wetcoat. Langzamer langs body gaan dus.
11. NIET BIJ ACRYL: Na 1 dag: schuren met 1500-2000. Goed afspoelen en drogen.
12. BIJ ACRYL: EERST EEN HALVE DAG WACHTEN. 2e wetcoat, zo strak mogelijk en stofvrij. (Indien nodig: derde laag).
13. NIET BIJ ACRYL: Als er stof in zit, licht schuren.
14. Na 1 dag: 2K blanke lak 1e mistcoat. Tenzij de onderlaag op lakbasis is, spuiten op grotere afstand van het model en op hogere druk, zodat de thinner verdampt.
15. Na 10-15 minuten: 2K blanke lak 2e mistcoat.
16. Na 10-15 minuten: 2K blanke lak 3e mistcoat.
17. Na 1 dag: 2K blanke lak 1e wetcoat.
17a. Na 5 uur: 2K blanke lak 2e wetcoat.
17b. Na 5 uur: 2K blanke lak 3e wetcoat.
17c. Na 5 uur: 2K blanke lak 4e wetcoat.
18. Na 1 dag: schuren met schuurstick op één na grootste korrel voor de puntjes, daarna krassen verwijderen met korrel lager, daarna naschuren met laagste korrel. Goed afspoelen en drogen.
19. Decals aanbrengen.
20. Decal softeners goed schoonmaken.
21. 2K blanke lak 5e wetcoat.
22. Na 1 dag: indien polijsten: 3e laag blanke lak aanbrengen.
23. Na 4 dagen: Schuurpads 3200 (sinaasappelhuid weg, vlakke laklaag)-12000.
24. Na volledig polijsten: eventueel nabehandelen met poets ('heavy scratch remover / fine scratch remover).


Wat het afplakken van de verticale sierstrips, raad ik je aan om gebruik te maken van 1 millimetertape. Ik heb zelf tape in de grootten 0,5mm., 1mm., 2mm. om curves te maken. Je kunt dat doen met behulp van een tandenstoker en een mesje (goed aandrukken, vouwtjes maken en blijven aandrukken). Het is een kwestie van een kwartier oefenen en dan zul je zien dat je afplak-vaardigheden er zienderogen op vooruitgaan.

Op de foto zie je blauwe 1mm.-tape onder de gele Tamiya-tape zitten. De blauwe tape bestaat uit één stuk. Het precies aanbrengen kost een minuutje of 10.

Wat tape betreft is het van belang deze heel goed aan te drukken, om te voorkomen dat de verf onder de tape terecht komt. Als je twijfelt of alles goed zit, kun je eerst een laagje vernis spuiten en pas dan de kleur; eventuele minimale kiertjes kunnen dan worden 'geseald'.

Als je bang bent dat je de verf er vanaf trekt als je de tape verwijdert, kun je de tape eerst een paar keer 'afstropen'. Dus, stukje tape afscheuren of afknippen, dan op een gladde tafel of iets anders glads plakken, dan er weer af trekken, eventueel nog een keer herhalen en dan pas op het model aanbrengen. De kleverigheid van de tape vermindert zo, en zal geen schade kunnen aanbrengen (tenzij je een heel zwakke ondergrond hebt). Terugkomend op het bovengenoemde schema, als je dat aanhoudt krijg je een heel krachtige onderlaag die je er met wat tape echt niet afgetrokken krijgt.

Hopelijk kun je hiermee vooruit bij het vervolg van de bouw (of probeer je het opnieuw). Voor het verbeteren van de chromen lijsten die je al hebt aangebracht, is de tip van Xavier waardevol!

Voor een volgende bouw zou je eens kunnen proberen te werken met Alclad II chroom, daar zit een heel mooie glans in.
 
Bedankt voor de goede tips Roy, ben er blij mee, kan ik ook iets mee, deze maak ik af en gebruik deze tips bij het volgend project.
 
ik vind ze nog wel goed gelukt.
Al vaker gemerkt dat je geen vaste hand hebt en dan is het zeker niet makkelijk om zo detailwerk te doen.

En het belangrijkste blijft: als je zelf tevreden bent en er plezier aan beleeft, is het goed ;)
Met kleine stapjes geraak je ook vooruit, het duurt enkel wat langer (in dit geval, je hebt meer bouwdozen nodig)

Conclusie: doe verder aan het tempo dat jij wil, stap voor stap. Het moet plezant blijven. het is ontspanning, geen stressmoment.
 
Bart, als je de vele (en zeer goede) tips van Roy gedeeltelijk wil omzeilen kan je desnoods ook terugvallen op spuitbussen waarbij ik deze van Tamiya het beste vind.
Primer moet er zo wie zo op dus daar volg je Roy's uitleg maar een spuitbus kan bij grotere kits soms een uitkomst bieden. Ik verwijs hier graag naar mijn topic over de GAZ staff car waarvan het zwart volledig met Tamiya spuitbus geverfd is; er is geen AB aan te pas gekomen.
Let wel, het gebruik van een spuitbus is zeker geen garantie dat alles van de eerste keer perfect verloopt en dan moet je inderdaad opnieuw terugvallen op de tips van Roy waarbij droogtijd, schuren, drogen, stof- en vetvrij maken opnieuw heel belangrijk zijn. Dat het mogelijk is bewijst mijn GAZ opnieuw want het dak is ongeveer 10x opnieuw afgeschuurd en herspoten alleen maar omdat er 1 plek (waar ik een herstelling had uitgevoerd) niet goed kwam.
 
Bart, graag gedaan.


ik vind ze nog wel goed gelukt.
Al vaker gemerkt dat je geen vaste hand hebt en dan is het zeker niet makkelijk om zo detailwerk te doen.

Je maakt hier de denkfout dat je een vaste hand moet hebben om deze sierlijsten strak te kunnen schilderen. Ik denk dat weinig modelbouwers die wél een vaste hand hebben het aandurven om dit met de hand te schilderen zonder af te plakken. De crux is, het afplakken. Als je dat nauwkeurig doet, krijg je de sierstrips kaarsrecht geschilderd.

En het belangrijkste blijft: als je zelf tevreden bent en er plezier aan beleeft, is het goed ;)

Over dat cliché (in de neutrale zin van het woord, niet negatief bedoeld) wil ik ook wel wat zeggen. Natuurlijk gaat het om het plezier en de eigen tevredenheid; maar wees eens eerlijk, bouw je puur en alleen en 100% voor jezelf, of vind je het ook leuk als anderen je bouw mooi vinden? Je hoeft niet met wedstrijden mee te doen (doe ik zelf ook niet) om niet ook te bouwen, ook al is het in de lichtste mate, om anderen te laten zeggen dat ze het knap vinden hoe je het hebt gedaan ('zo klein, mooi gedaan!'). Sterker nog, dat is vaak een van de redenen om je bouw en je eindresultaat op een forum te tonen. Om anderen ervan te laten meegenieten en om te kijken wat zij ervan vinden. Hoe mooier een ander het vindt, des te meer energie en motivatie de meeste modelbouwers daarvan zullen krijgen.

Dus: eigen tevredenheid in de modelbouw is, als ik het zo mag inschatten: voor de meeste mensen, deels afhankelijk van de mate van waardering van anderen.

Aan de andere kant is er, zoals jij zegt, het plezier dat een modelbouwer in zijn hobby moet hebben. Het mag nooit een sleur worden, en als iets niet gaat dan moet je het ook niet proberen te pushen.

Een forum als dit is er om je modellen te tonen, je bouwkunsten te tonen, tips en ervaringen uit te wisselen en... beter te worden. Op bouwvooruitgang kan dan soms kritiek komen, afkrakend of opbouwend. Afkrakende kritiek heb ik op dit forum nog niet meegemaakt (daarvoor moet je op een aangrenzend forum zijn), opbouwende kritiek -mits terecht en mits niet overvloedig in zodanige mate dat de modelbouwer het niet meer kan handlen-) is het beste wat een modelbouwer die vooruit wil kan overkomen.


@Erwin: niet geheel correct wat je daar zegt, dat schema is juist bedoeld voor het gebruik met spuitbus. Inclusief droogtijden, schuren etc. Het enige wat ik zelf heb ervaren is, dat dit met een acryl-ondergrond niet werkt. Daarom heb ik in het schema bepaalde stukjes over het spuiten met acrylverf opgenomen. Als je met de spuitbus spuit (lakverf dan), kun je die onderdelen weglaten en zal het niet zo lang duren allemaal, maar het volgen van het schema is nog steeds bevorderlijk.

Let wel, het schema behoeft niet te worden gevolgd als je niet uit bent op een perfect spiegelend spekglad resultaat.
 
Met sommige stappen uit die how-to ben ik het eens en andere zou ik zeker afraden.
Het beste is om te proberen en zien wat je het beste gaat.
Het gaat vooral om techniek.
Eenmaal je die onder de knie hebt zal het beter gaan uitzien.
Zoek een oud model (Desnoods een goedkoop metaal model).
Hall alle verf eraf en probeer hem zo strak mogelijk te spuiten.
Desnoods 10 keer na elkaar.
Zodat je het in de vingers krijgt.
(en mislukt het dan een keer is het geen ramp.)

Voor de rest goeie vorderingen.
 
Wat het proefmodel betreft, zeker - zeker -zeker mee eens! Had ik dat bij mijn BMW niet gedaan dan was het een ramp geworden. Ik had steeds een oefenbody van een oude Chevy, die ik de eerste laag gaf, die ik als eerste schuurde etc. etc., en zo kwam ik er herhaaldelijk achter dat iets niet lukte en dat het schema aangepast moest worden.

Wat het schema betreft, welke stappen zou je weglaten? Voor mij is het de eerste keer dat ik een body spoot (en uiteindelijk, met veel pijn en moeite, met het resultaat waar ik naar op zoek was) dus tips en trucs / suggesties zijn zeer welkom.


Edit: misschien bedoel je de stappen 17a, 17b en 17c die bij mijn BMW onontbeerlijk waren, maar met de spuitbus wellicht niet nodig.
 
Zou ik ook doen of een gewone metalen plaat of plastic en daar op oefenen verf juist verdunnen is wel een groot gegeven en met dunne laagjes ( zoals reeds vermeld ) en probeer in een redelijk stofvrije plaats te spuiten waar zeer weinig beweging is , ik weet het Bart hoe moeilijk het is ik heb veel echte 1/1 auto's gespoten en brommers en fietsen en daar heb ik dus veel bij geleerd en toch sta ik soms nog voor mislukkingen en falen
Dus beste kerel oefenen tot je de juiste houding en manier onder de knie hebt
maar ik weet 1 ding gij Bart geraakt er wel daarvoor ken ik u van de paar x ik u gezien heb
Grt
Marc
 
Dat weet ik ook zeker Bart, je hebt het in je zitten om de prachtigste eindresultaten te verkrijgen.
 
De stap die ik vooral bedoel is stap na zijn wet coat vernis.
Hij laat deze drogen (1 a 2 dagen) en dan schuurt hij er stofjes uit.
Het is vooral wat hij erna doet (na de decals) Een wet coat vernis aanbrengen.
Dit zou ik zelf nooit doen.
Eerst terug 2 mist coats.

Hiervoor dienen dus de mist coats, zodat de wet coats zich hier gaan aan hechten en samenvloeien.
Hierdoor heb je minder kans dat het gaat lopen.
Ik heb nooit begrepen waarom mensen dagen wachten tussen hun lagen. (heb het hier dan over glanzende auto's)
Als je te lang wacht tussen je lagen heb je al een verhoogde kans op sinaashuid.
Als je de lagen niet laat uitdrogen gaan de lagen mooier in elkaar vloeien.

Je eindresultaat hangt ook veel af van je omgeving, stoffig, vochtig, temperatuur,...
 
Zou ik ook doen of een gewone metalen plaat of plastic en daar op oefenen verf juist verdunnen is wel een groot gegeven en met dunne laagjes ( zoals reeds vermeld ) en probeer in een redelijk stofvrije plaats te spuiten waar zeer weinig beweging is , ik weet het Bart hoe moeilijk het is ik heb veel echte 1/1 auto's gespoten en brommers en fietsen en daar heb ik dus veel bij geleerd en toch sta ik soms nog voor mislukkingen en falen
Dus beste kerel oefenen tot je de juiste houding en manier onder de knie hebt
maar ik weet 1 ding gij Bart geraakt er wel daarvoor ken ik u van de paar x ik u gezien heb
Grt
Marc

Om een mooie glansauto te spuiten zou ik zeker niet oefenen op een platte plaat.
Een auto heeft veel rondingen en hoekjes en kantjes.
Je kan beter een oefenauto aanschaffen. (desnoods op een rommelmarkt.)
 
Terug
Bovenaan