Hoofdsponsor

1/48 Afgewerkt : A6M2b Zero van Academy

• Onderwerp starter Onderwerp starter jepe
  • Startdatum Startdatum
ERVARING
5de vlieger
BOUWWIJZE
zoveel mogelijk zelf
BOUWBUDGET
beperkt, kopen kan altijd
BOUWSTATUS
moet nog beginnen
COMMENTAREN
alles is welkom, maar wel over de bouw van het model
Het is gelukkig maar op 1 plaats voorgevallen. En kan geretoucheerd worden.
Misschien is langer laten uitdrogen een oplossing voor de volgende keer.
Hij ziet er ondertussen iets meer gebruikt uit. Die wash geeft wel een mooi resultaat. Spijtig dat het zo stinkt naar white spirit

Liquitex: nog nooit van gehoord !
OMG, begin ik nu écht oud te worden? :unsuree::unsuree::-)
Liquitex is een bekend Frans merk dat verven maakt . Bestaat al lang, bij de Gouden Pluim in Gent hadden ze een gans assortiment. Ik heb er indertijd nog glaskleuren gekocht. Toen had Tamiya die Clear nog niet Willy.

De zero is afgewerkt (behalve een laag matte vernis)
Deze kit van Academy is een van de betere die ik al gemaakt heb (zijn er wel niet zo veel :cool:)
Alles past vrij goed, plan is duidelijk, alles is aanwezig tot en met canopy masks. Dit is toch wel een echte meerwaarde !
Het is een harde soort plastiek. Heel kleine onderdelen durven fragiel te zijn.

Als toevoeging heb ik er de gordels van Eduard bijgekocht. Er zit normaal een piloot in maar die heb ik niet gebruikt.

Wat hebben we geleerd :

1. de grijze verf is van de Atom reeks van Ammo Mig. Verf dekt mooi en levelled makkelijk ook met de borstel
2. marbeling toegepast, alleen ben niet zeker of het nog te zien is.
3. de kit is vrij goed geslaagd behalve aan de onderkant waar ik moest schuren en herschrijven (niet mooi gedaan)
4. Ik heb me proberen in de inhouden met de weathering
- Voor de panel lines heb ik donker grijs gebruikt. Ik heb misschien niet lang genoeg gewacht met opkuisen maar daardooor is het effect
niet overal hetzelfde (dus echter :sneaky: )
- het maken kruitsporen en uitlaatroet, ik heb den truk nog niet echt door)
- chipping : stippeling van aluminium met een korte versleten borstel
- ik heb met een wit potlood en water nog wat zoutsporen proberen te maken

Volgende stap
Ik ga er terug een flightdeck van maken met een paar figuurtjes (officier die piloot groet voor het vertrek)

Bijlagen

• IMG_20241206_161122563.jpg
    IMG_20241206_161122563.jpg
    77,2 KB · Weergaven: 23
  • IMG_20241206_161311129.jpg
    IMG_20241206_161311129.jpg
    72,1 KB · Weergaven: 21
  • IMG_20241206_161323830.jpg
    IMG_20241206_161323830.jpg
    90,5 KB · Weergaven: 20
  • IMG_20241206_161351453.jpg
    IMG_20241206_161351453.jpg
    64,1 KB · Weergaven: 19
  • IMG_20241206_161434195.jpg
    IMG_20241206_161434195.jpg
    121,8 KB · Weergaven: 21
  • IMG_20241206_161508022.jpg
    IMG_20241206_161508022.jpg
    118,8 KB · Weergaven: 22
Zero ziet er goed uit maar:
- foto 1: die bruine vlek vooraan op de reservetank begrijp ik niet.
- foto 4: lijkt alsof het onderstel niet juist staat ?

Zero ziet er goed uit maar:
- foto 1: die bruine vlek vooraan op de reservetank begrijp ik niet.
- foto 4: lijkt alsof het onderstel niet juist staat ?
Die bruine vlek had moeten gelekte kerosine moeten voorstellen, maar het is niet goed gelukt,

Wielen staan ok, maar de lens van een gsm veroorzaakt vervorming

Ik sluit me aan bij Dany. Op de vier foto's waar het landingsgestel goed te zien is, staat het stuurboord-pootje schijnbaar verder naar buiten dan het bakboord-pootje.

Fototoestellen krijgen op modelbouwfora heel vaak de schuld. Misschien in dit geval terecht, iets minder misschien mogelijk toch niet.

Verder vind ik de verwering er niet helemaal egaal uitzien (propeller / blauwe strepen), maar daarvan kan ik me wél voorstellen dat dit een fotografiekwestie is.

Ziet er zeker niet slecht uit (y)

En ja het onderstel, ik weet als vliegtuigbouwer dat het niet simpel is om die dingen perfect uitgelijnd te krijgen.
Je hebt daar bijna altijd een soort halve maan pasvorm op die pootjes maar daar zit altijd wat speling op.
Het valt bij jouw toestel nog goed mee, ik heb al veel slechter gezien.

Grtz.

Luc:cool:

Ziet er zeker niet slecht uit (y)

En ja het onderstel, ik weet als vliegtuigbouwer dat het niet simpel is om die dingen perfect uitgelijnd te krijgen.
Je hebt daar bijna altijd een soort halve maan pasvorm op die pootjes maar daar zit altijd wat speling op.
Het valt bij jouw toestel nog goed mee, ik heb al veel slechter gezien.

Grtz.

Luc:cool:
Als ik vliegtuig frontaal voor mij hou, zie ik, toch niet heel veel verschil. Maar ik heb geen schrijnwerkers- ogen.
Ik moest trouwens het gestel monteren toen ik de vleugels plakte. Omdat anders niet vergrendelde

Over de weathering, versta ik de opmerking niet. Het vliegtuig wordt toch niet gelijkmatig vuil.

Maar bedankt voor de opmerkingen. Die nemen we mee voor de volgende bouw.

Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je reageert op mijn opmerkingen, in plaats van die van Luc.

Fijn dat je de opmerkingen meeneemt naar de volgende bouw hoewel je ze terzijde schuift. Dacht dat me dit bij jou al vaker overkwam. Is prima want ieder doet met feedback wat ie wil. Mij scheelt het in elk geval de moeite een volgende keer weer te reageren.

Terug
Bovenaan