Wow te veel lof! Dankjewel. Maar hij is nog niet af hoor.
Over dat blauw;
ten eerste:
Het valt me op dat van alle foto's en films met blauwige voertuigen, 99% foto's betreffen waar ook de bomen onnatuurlijk groen zijn, en de lucht onnatuurlijk blauw. Het is voor mij duidelijk dat de film van die periode niet dezelfde kleurkwaliteit had als nu vandaag.
Je hoort je op die foto's dan ook niet te baseren.
secundo:
Wat met die 1% waar de omgevingskleuren wel realistisch zijn, hoor ik dan denken. Tja je hoort je niet te richten op de minderheid denk ik dan. Er zijn voldoende foto's waar grijs er gewoon grijs uitziet of vaak net een opvallend groenige schijn heeft.
En logisch is het ook niet. Waarom zou een leger dat pionierde in camo (uniformen en zelts) plots met blauwe voertuigen afkomen? Niet erg logisch toch?
3. Waar zijn de dagdagelijkse wehrmachtvoorwerpen die zo blauwig zijn? Het is niet lang zoeken naar voorwerpen met leemkleur, de buisvormige doos voor de reservelopen van de mg42bvb, ik heb hier zelfs iets liggen uit '43 in de zware oranjegele dunkelgelb kleur (revell benadert dit kleur uitstekend overigens) maar de grijze voorwerpen uit die periode zijn gewoon grijs of grijsgroen en nooit blauwig.
Nu, je moet iedereen wat artistieke vrijheid gunnen, (ik neem die zelf ook) maar die knalblauwe Protze die vroeger in de Tamiya cataloog stond bvb, daar moet ik toch eens van zuchten.
Maar goed, als ik de kleuren van mijn laatste foto's bekijk zou ik misschien beter rap zwijgen. hehehe