Er zijn zelfs meerdere mogelijkheden en geen enkele is absoluut de beste. Zoals Beyond al zegt, kun je in het ene geval voor de ene oplossing gaan en voor het andere geval de andere:
1) Eerst de onderdelen verlijmen en dan het geheel schilderen.
2) Eerst de onderdelen afplakken waar de lijm gaat komen (bijv. stukje tape), dan schilderen en dan lijmen.
3) Eerst de onderdelen schilderen, dan op de lijmpunten de verf weghalen met een mesje.
4) Eerst de onderdelen schilderen en ze dan vastlijmen met een ander type lijm (bijv. houtlijm, secondenlijm of Gator Glue).
Het minst gebruik ik 2), helaas toegegeven omdat ik te lui ben. Maar elke methode zul je misschien nog wel een keer tegenkomen. Bijv. bij de bouw van mijn Krupp heb ik alle vier de methoden gebruikt. Zelfs nummer 2, maar dat had achteraf geen zin omdat ik de onderdeeltjes nog dusdanig veel heb vastgepakt dat de stukjes tape er inmiddels bijna alle vanaf zijn gesleten.
De meest gangbare methoden zijn 1) en 3), waarbij 1) vooral zal worden gebruikt als de kleur van de te lijmen onderdelen hetzelfde moet worden óf je na het lijmen nog makkelijk bij kan met het penseel zodat alle details nog kunnen worden geschilderd. Methode 3) ligt voor de hand in gevallen waarin je onderdelen van twee verschillende kleuren aan elkaar lijmt en je vreest dat je na het lijmen niet zo goed meer de details kunt schilderen. Of als je beide onderdelen elk afzonderlijk in hun eigen kleur wilt airbrushen bijvoorbeeld, en je hebt geen zin in een uitgebreide afplaksessie.
1) Eerst de onderdelen verlijmen en dan het geheel schilderen.
2) Eerst de onderdelen afplakken waar de lijm gaat komen (bijv. stukje tape), dan schilderen en dan lijmen.
3) Eerst de onderdelen schilderen, dan op de lijmpunten de verf weghalen met een mesje.
4) Eerst de onderdelen schilderen en ze dan vastlijmen met een ander type lijm (bijv. houtlijm, secondenlijm of Gator Glue).
Het minst gebruik ik 2), helaas toegegeven omdat ik te lui ben. Maar elke methode zul je misschien nog wel een keer tegenkomen. Bijv. bij de bouw van mijn Krupp heb ik alle vier de methoden gebruikt. Zelfs nummer 2, maar dat had achteraf geen zin omdat ik de onderdeeltjes nog dusdanig veel heb vastgepakt dat de stukjes tape er inmiddels bijna alle vanaf zijn gesleten.
De meest gangbare methoden zijn 1) en 3), waarbij 1) vooral zal worden gebruikt als de kleur van de te lijmen onderdelen hetzelfde moet worden óf je na het lijmen nog makkelijk bij kan met het penseel zodat alle details nog kunnen worden geschilderd. Methode 3) ligt voor de hand in gevallen waarin je onderdelen van twee verschillende kleuren aan elkaar lijmt en je vreest dat je na het lijmen niet zo goed meer de details kunt schilderen. Of als je beide onderdelen elk afzonderlijk in hun eigen kleur wilt airbrushen bijvoorbeeld, en je hebt geen zin in een uitgebreide afplaksessie.