Hoofdsponsor

Anders / onbekend Aliens [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Alles er afhalen? Hoe doe je dat?
Het merk is Van Gogh.
Zou het niet beter zijn als ik met acrylverf schilder?
Hoe doe je dat 'laten uitlekken'?
Het zou wel kunnen zijn dat de verf inderdaad niet 100% uitgehard was. Wat langer wachten zou een optie kunnen zijn.

Olieverf uitlekken doe je door het eerst op een absorberende (karton of zo) ondergrond uit te duwen voor je het gebruikt.
De olie uit de verf gaat dan in de ondergrond en zo is er minder olie in je verf en zal ze ook vlugger drogen.

Om olieverf te laten "uitlekken" zijn simpele bierkaartjes ideaal!

Ik denk het beste is gewoon alles afwassen in terpentijn of white spirit dan komt er mooi alles af nooit of nooit thinner of aceton gebruiken ( maar dat zult ge wel weten ) white spirit tast de plastic niet aan op korte tijd als dat daar een paar weken in ligt misschien wel maar aangezien ge ze maar juist geschilderd hebt zal dat er goed afgaan
Komt wel goed alleen een keer opnieuw beginnen en het is tot hier toe al knap geworden . En hebt ge al info over afbeeldingen over oude v8 motoren ( gebruikte )?
Marc

In welk materiaal is dat figuurtje eigenlijk, plastic, resin of metaal?

Inderdaad ovenreiniger is de beste methode.
En het uitlekken verhinderd ook dat ie zo blinkt.
Van Gogh is een goeie verf.
Met olieverf moet je wat geduld hebben en een voordeel is je kan er lang in werken.
Je moet proberen met schaduwen te werken en probeer het laten " invloeien" van olieverf te vermijden.
Het beste is om eerst met donkere kleuren te beginnen en langzaam op te lichten.
Let wel ! Gebruik zo WEINIG mogelijk verf op uw penseel.
Grt Nicolas

Tja Nicolas, ik vrees dat hij te snel wil gaan en als ik de foto's, na jouw opmerking terzake beter bekijk zie ik dat hij idd zijn verf te dik heeft opgebracht.
Schilderen met olieverf is heel anders dan met bvb Humbrol en Tamiya.

Dankjewel voor de goede tips mannen.

Toch denk ik dat het misschien te hoog gegrepen is om er iets moois van te maken. In afwachting van een helder moment waarna het duidelijk is of modelbouw wel mijn ding is zal ik de lijm en verf aan de haak hangen.
Vorig weekend een tijdschrift gekocht en wat daar in staat is bijna te mooi om waar te zijn. Zo'n hoog niveau van die mensen is bijna niet haalbaar.

Ik hou jullie op de hoogte.

Erg jammer, maar ik had dit al voorspeld.

Of modelbouw wel je ding is? Hoeveel mensen hebben je al niet verteld dat het niet gaat om de competitie maar om het plezier dat je in de hobby vindt? Misschien is het zo dat dit inderdaad niet je hobby is, omdat je het schijnbaar tot nu toe niet voor elkaar krijgt om er dat plezier in te krijgen.

En misschien kom je er over een maand achter dat dit wél je hobby is maar dat je gewoon vanaf 0 moet beginnen en gewoon dingen opnieuw moet leren. Want pas als je tot honderd kunt tellen, demonstreer je vol zelfvertrouwen 1, 2 en 3. En pas als je vol zelfvertrouwen 1, 2 en 3 toont, kun je jezelf 101, 102 en 103 aanleren.

Probeer niet 80 modellen tegelijkertijd te willen bouwen, waarvan ook nog eens vier diorama's. Doe het stap voor stap, progressie voor progressie. Begin met het simpelste model dat je kunt vinden, maak dat zo mooi mogelijk, leer jezelf de beste technieken aan (hier op het forum krijg je veel tips) en leer vooral om geduld te betrachten en niet elke verleiding gulzig aan te pakken. Zie je een mooie doos van een Trabant? Laat hem staan. Krijg je een nieuwe idee voor een diorama? Schrijf het op en wacht ermee totdat je met het diorama waar je nu mee bezig bent, klaar bent.

En vooral, nogmaals: leer de basistechnieken en gevorderde-technieken. Want wie winden zaait, zal stormen oogsten.

Succes met de overpeinzingen en naar grote waarschijnlijkheid tot gauw ;)

Wat lees ik nu :O.
Je kwam zo enthousiast over met je plannen, die jeep zag er toch goed uit?
Over je bouwsnelheid ben ik het eens met de eerdere reacties hier. Enkele projecten om uit af te wisselen zijn handig, doe ikzelf en waarschijnlijk de meeste modelbouwers. Maar als je zoveel projecten tegelijk hebt, dan moet je toch niet rap rap er een volgende laag op leggen? Werk even voort aan een ander model.
En ik ken het blindstaren ook, ik staar mezelf ook blind op al die builds die hier passeren, maar Rome is ook niet op 1 dag gebouwd, ooit komen we er wel ;).
Maar als je er geen plezier aan beleeft heeft het natuurlijk geen nut nog verder te doen, misschien eens een makkelijkere goed passende tamiya of dragon kit ootb bouwen om er terug zin in te krijgen, dit zijn kits die rap een mooi resultaat kunnen geven.
Ik wens je nog veel succes met alles wat je doet.
mvg Bruno

Ho Ho Ho wat hoor ik daar zit je in een dipje , mag niet hoor , ik keek er zo naar uit naar het einde van de bouw , zeg man een tegenslag kan iedereen toch overkomen maar man laat de moed niet zakken , leg alles een paar dagen opzij en na een tijdje begint dat terug te knagen en dan zijn er ideen volop . Ik zou het spijtig vinden we kennen mekaar dan maar alleen van hier op het forum maar toch groeit er een soort band om mekaar raad te geven
Als het werkelijk zo is dan is het beter dat je stopt maar dat geloof ik niet de gedrevenheid die over een paar weken had je ruste bijna niet altijd nieuwe updates met knappe ideen
Alle man denk er eens over na en houd de moed erin
Groeten Marc

Ik kan niet anders zeggen wat de anderen hier zeggen en wat ikzelf al vaker zei: als ik je projecten waar je aan begon, de 2CV in het bijzonder zo zie, kan ik moeilijk zeggen dat modelbouw je ding niet is!
Probleem is, dat je te snel wil gaan en je je te veel focust op het niveau van anderen die reeds jaren ervaring hebben... ervaring bouw je op met de tijd, dat gaat niet op 1-2-3.
Jammer dat je zo ver woont anders wilde ik best je mentor zijn, je hebt duidelijk de modelbouw in je vingers en de afdeling "fantasie" leek je goed af te gaan maar, nogmaals, je wil te snel gaan!
Met de 2CV zie ik niet zo direct een probleem, nu stelt het probleem zich bij je figuurtjes wat alweer een totaal andere richting is... figuurschilderen is een wereld op zich, ook weer een branche waar je langzaam ervaring moet opbouwen.
Een ander probleem is - wat je zelf al eens zei - is dat je blijkbaar weinig geduld hebt en net dat is wat een modelbouwer op de eerste plaats moet hebben: geduld!
Gaat het niet van de eerste keer, de volgende keer beter en de mislukkingen neem je erbij want net daaruit leer je. Wij, oudere bouwers hadden geen internet en geen fora waar we op afstand raad konden vragen, wij moesten ons behelpen met experimenteren of (noodgedwongen) lid worden van een club waar ook niet altijd de experts zaten of wie geluk had kon een goeie, ervaren mentor vinden die het meestal ook allemaal zelf heeft moeten uitvinden met de nodige schade en schande.
Hou wel voor ogen dat de meeste gerenomeerde modelbouwers zoals bvb een François Verlinden of een Bob Letterman ooit ook begonnen zijn met simpele modelletjes OOTB en hun niveau hebben opgebouwd met vallen en opstaan, met de nodige probeersels en experimenten. Dank zei deze mensen beschikken wij nu over ontelbare conversiekits, PE-sets en ander aftermarketspul en die dingen zijn er ook niet op één dag gekomen.

Ik stel voor dat je een rustpauze inlast, alles goed laten bezinken, intussen topics die je interesse hebben rustig doorneemt en achter de schermen op je gemak gewoon de beschreven technieken inoefend voordat je verder gaat aan je project(en) en staar je in godsnaam niet blind aan de werkjes en het (hoge) niveau van anderen die daar ook jaren over gedaan hebben om dat te bereiken.

Denk er eens rustig over na en hou ons op de hoogte.

Wooow, wat lees ik hier , opgegeven?
Man dat staat niet in onze woordenboek !
Wij hebben ook allemaal moeten leren.
We zijn een forum om te helpen en van elkaar te leren.
Iedereen heeft zijn specialiteit.
Dus kop op!!!
Grt Nicolas
Het heeft me ook bloed zweet en tranen gekost om figuren te leren schilderen.
Gewoon blijven oefenen en als het eens tegen gaat opnieuw proberen.
Het is niet de bedoeling dat je naar iemand spiegelt maar gewoon je eigen ding doen.

Misschien moet ik gewoon het diorama afwerken zonder nog in een boekje te kijken en zonder op het forum te kijken naar andere kunstwerken?

Doe gewoon je ding, kijk rustig naar anderen en in boekjes maar blijf realistisch.
Je bent een half jaar bezig, veel van de mensen hier draaien al jaren mee en enige zijn bijna semi professioneel met hun hobby bezig.
Volgens mijn persoonlijke mening leg je de lat voor jezelf veel te hoog in een keer, het resultaat is een hoop frustratie.
Overtuigt zijn van jezelf is een goede eigenschap, hulp kritiek en voorstellen aanvaarden ook.

Grtx Jan

Nee Alain, dat is niet wat er wordt gezegd. Je kan best in een boekje kijken en op het forum.
Je kan er alleen maar meer ideeën door opdoen en van bijleren.
Alleen een beetje in het achterhoofd houden dat de "boekjesbouwers" mensen zijn die meestal een jaren lange ervaring hebben opgebouwd.
Ook zij zijn ooit begonnen met minder geslaagde werkjes. Ervaring krijg je alleen maar door het te doen, desnoods door meermaals opnieuw te beginnen.
Op je gezicht gaan en weer opnieuw beginnen tot het uiteindelijk voor jezelf goed genoeg is.
Verwacht hier van geen enkele beginnende bouwer dat hij "boekjeskwaliteit" kan neerzetten bij zijn eerste bouwsel.
Staar je ook niet blind op werken van andere bouwers. Leer eerst je eigen werk te appreciëren.
Modelbouwen is zoals in het echte leven : eerst leren kruipen, voor dat je kan gaan, vooraleer te lopen of te rennen...
Leg niet van begin af aan de lat te hoog, want het zal veel moeilijker zijn om deze te verlagen, dan door oefening te verhogen.
Leer te genieten van elk stukje dat WEL goed gaat en niet te wanhopen over alles wat NIET goed gaat.
Beschouw elk model, diorama, figuur of wat je ook bouwt telkens als een leerschool en steek er zoveel mogelijk bij op.
Je hebt hier, op het forum, al meermaals ondervonden dat de helpende hand meestal niet ver weg is.
Laat nu eerst en vooral eens even alles rustig bezinken.
Overdenk nog eens goed waar je naar toe wil met je dio, stel dat desnoods bij, maar ga nu niet direct de handdoek in de ring gooien.

Mark

Ik vind het toch goed hoor laat je vooral niet beinvloeden door anderen doe gewoon je ding ik ben er van overtuigd dat het weer fantastisch word en zoals die diskussies over die motor overlaatst , we zitten hier in een andere wereld waar tenslotte alles kan , ik sta volledig achter u
Mijn Samba bus bestaat ook niet echt zoals ik ze aan het maken ben toch doe ik het zoals het in mijn hoofd zit zo simpel is dat en ik maak dat voor mij en niemand anders
Het komt goed ik ben daar nu eens zeker van
Groetjes Marc

Heb soms ook wel eens een dipje, nadat bevoorbeeld iets minder gelukt. Kan dan soms het hele werkje 1 week, 2 weken links laten liggen, maar uiteindelijk komt de modelbouw microbe weer te boven en zijn we weer vertrokken.

Start niet teveel projecten tegelijkertijd op. Persoonlijk ben ik altijd maar met 1 project bezig.

JM

Idd Jeanke, iedereen heeft wel eens een tegenvaller in het leven, er is meer in het leven dan modelbouw alleen en de boog kan niet altijd gespannen staan. Ik bouw ook enkel maar als ik er tijd en zin voor heb en gaat het niet zoals ik wil, dan schuif ik alles aan de kant en ga ik later verder.
Modelbouw mag een passie zijn maar het mag geen obsessie worden, het moet ontspannend zijn en zeker niet prestatiegericht... een mens moet in het dagelijkse leven al genoeg presteren om het hoofd boven water te houden en zijn gezin te kunnen onderhouden.
Meer dan één project starten is niet erg, dat doen er meerdere en ik zelf ook... vlot het ene niet zoals je het wilt, schuif het opzij en ga verder met iets anders, het zogenaamde "tussendoortje". Zo blijf je bezig met de hobby en pak je nadien de draad van het eerste terug op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan