Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oh, heb ik de vraag verkeerd begrepen. Idd, dan kun je het steuntje natuurlijk zo maken dat deze er wel in pas. Maar dat is ongetwijfeld geen probleem voor jou. Dat gaat goed komen.

Even over een steuntje. Een werksteuntje die goed is bekleed met iets zachts zal straks wel handig worden denk ik. Kijk maar eens naar mijn Kareldoorman. Of de sub en de Persing van Ron. (homeghost) Dan kun je als laatste de presentatie steun gaan maken. En er zeker van zijn dat die gaat passen als je het op maat maakt.
 
Hey Rik,

Kan ik het schip ook in de bouwplank laten staan ? Zo'n werksteun maken lijkt me een hele klus (met de hand zagen :\).
Nog even deze vraag : wat zou jij gebruiken om de romp te plamuren ?
En deze : aangezien ik toch ga plamuren / verven, is het dan nodig om de 2de beplanking aan te brengen ?
(die bestaat uit hele mooie latjes, en komt toch maar tot aan de waterlijn)

Groeten

Pascal
 
Hey Rik,

Die koperen plaatjes. Kun je zelf maken maar ook bestellen. Dan zitten daar de revetten al reeds in. En krijg je het effect alsof het onderwaterschip beslagen is met koper. Dus met nageltjes en al

Heb je een idee waar ik zoiets kan bestellen ?

Groeten

Pascal
 
Wat ik zou doen is met plamuur van action gaan werken. Daar heb ik altijd heel goed resultaat mee. Maar als je dan toch gaat schilderen waarom ga je dan niet gewoon met de gladde stukken bezig. Verder denk ik wel dat je twee keer moet beplanken. Dit om ervoor te zorgen dat de huidgangen onder en boven de waterlijn gelijk blijven. Anders heb je een minder mooie overgang toch.
 
Wat ik zou doen is met plamuur van action gaan werken
Jammer, maar er is geen action bij mij in de buurt. Ik zou toch eens een keertje een daguitstapje naar een action moeten maken : primer / klemmen / plamuur / enz. halen. Een alternatief ?

Maar als je dan toch gaat schilderen waarom ga je dan niet gewoon met de gladde stukken bezig.
Dus het "echte" koper zou je gaan gebruiken als de romp boven de waterlijn niet geschilderd wordt ?
Bedoel je met de gladde stukken, de groene plaatjes ?

Groeten

Pascal
 
Wat ik bedoel met gladde stukken is dat je geen plaatjes gebruikt maar de romp glad maakt. Eigenlijk zoals ik het voorbeeld heb laten zien. Dit kan je dan zorgvuldig afwerken. En het werken met dit soort materialen weer als een uitdaging voor het volgende schip bewaren. Het is al moeilijk genoeg zo. En om gelijk in de masterklas te stappen is wel leuk maar ook frustrerend. Het voorbeeld dat ik jou heb gegeven is een zeer nauwkeurig en goed gebouwd schip. Daar zie je ook die plaatjes niet onder zitten. En dan is alles wel superglad afgewerkt. Als je dat goed onder de knie hebt. Kun je verder gaan kijken denk ik naar het werken met echt koper. Ik persoonlijk zou de houten plaatjes nooit gebruiken. Dit omdat deze veel te grof zijn.
 
Even wat foto's plaatsen van de 1e beplanking :

IMAG0431.jpg

IMAG0432.jpg

Op de laatste foto zie je 2 rare bochten in de beplanking, maar als ik het model bekijk, valt het goed mee.
Aan de andere zijde ga ik een kleine ingreep moeten doen : ondanks het vele dryfitten, zijn er 2 spanten die een beetje uitsteken. Daardoor vertoont het latje (dat al gelijmd is :cry: ) een "bobbel" waar het die spanten raakt. Gelukking is het alleen maar bij 1 latje, vreemd dat ik dit niet eerder gezien heb. Dus ofwel ander latje, ofwel een stukje latje uitsnijden en bijwerken.

Groeten

Pascal
 
ps als je daar toch bent kan je misschien ook de primer in spuitbus meenemen ,is ook prijs/kwaliteit goed.
Denk er wel aan wat er met ron is gebeurd met de pershing.

De klemmen lagen er vorige week ook nog.
 
Die rare bochten, zijn die op de spanten die je hebt veranderd met de uitleg van beagle? Misschien moet je daar nog iets aan veranderen. Voor de rest goed bezigcute

Ik zou ook de bijgeleverde plaatjes voor het onderwaterschip niet gebruiken. Ofwel echte koper of anders glad.
 
Hey Michel,

Dit zijn andere spanten. Omdat deze spanten richting kiel bijna in een punt eindigen, heb ik niet gezien dat ik daar ook moest schuren. Gelukking moet ik maar 2 spanten aanpassen, en maar over de breedte van 1 latje. Het is dus maar een klein stukje wat ik met schuren vergeten ben.
Komt wel in orde.

Groeten

Pascal
 
ps als je daar toch bent kan je misschien ook de primer in spuitbus meenemen ,is ook prijs/kwaliteit goed.
Denk er wel aan wat er met ron is gebeurd met de pershing.

De klemmen lagen er vorige week ook nog.


Ja,die klemmen zijn erg goed,en dat voor die prijs,Ik heb er intussen al een stuk of 10 thuis liggen.Ik neem er gewoon steeds een of twee mee als ik er ben.

De plamuur zou ik ook meenemen,ook erg goed.Ik gebruik deze ook.

De primer is ook erg goed.Doch inderdaad zou ik ermee oppassen.Deze alleen spuiten op blank materiaal.Daar is deze onovertroffen voor.Maar nooit op een andere verflaag spuiten,nooit doen...

Ron.
 
Ik heb de primer op verschillende verfondergronden gehad. En daar geen problemen mee gehad. Wel is het verstandig om naar Ron te luisteren hij heeft met jachtlak. Dat is een speciale lak voor schepen problemen gehad. Dus altijd eerst een testje doen mocht het toch eens voorkomen.

De lijmklemmen heb ik ook, zelfs in verschillende maten. Ook zo'n 10 van alle verschillende maten. Die zijn echt goed.

Verder zijn daar ook nog kwatjes die goed zijn, deze liggen op de schildersafdelin waar ook de doeken voor de kunstschilders liggen. Van het merk van Eyck. In zo'n pakje zitten verschillende soorten en maten van marderharen kwasten voor nog een 3 euri. Ik werk daar ook mee en ze doen het echt goed.

Verder als je een wit of zwart schip wilt hebben is de kleur lak bij hun ook heel goed te doen. Deze is redelijk goed qua struktuur en glad af te werken.
 
Verder als je een wit of zwart schip wilt hebben is de kleur lak bij hun ook heel goed te doen. Deze is redelijk goed qua struktuur en glad af te werken.

Rik, ik denk dat ik zwart ga gebruiken. Glanzend of satijn ? En is die verf in potten of in spuitbus ?
Misschien is het een idee om heel de romp in het zwart te lakken, met een fijn wit lijntje als waterlijn. Is wel niet historisch correct, maar het lijkt me mooier dan het onderwaterschip koperkleurig te lakken.

Heb tot nu toe 9 latjes aan elke kant geplaatst, ben dus bijna halfweg cute
Morgen zal ik nog wat foto's plaatsen.

Groeten

Pascal
 
De romp in het zwart glans zou heel mooi zijn, maar wacht eerst even het resultaat af van alle werkzaamheden. Zoals ik al eens heb vermeld, is het voor den beginner vaak het mooist als hij het schip satijn glans maakt. Een mooi gladde en perfect afgewerkte romp, kan in hoogglans gezet worden. Dit omdat je alle oneffenheden van een haar en een stofje ziet zitten. En dan ook nog een extra uitvergroot.

Verder zou ik het onderwater schip niet zwart maken. Dit om verschil te maken. Het mooist is dan om een donker grijse kleur te kiezen en deze dus altijd mat te maken. Als je daar dan een wit of rood streepje van de water lijn tussen maakt, is het helemaal perfect en ook nog redelijk historisch perfect. Al zullen er velen zijn die een rode of groene antifouling zullen maken. Die groene zal dan donker vankleur zijn. Heel donker. Toch altijd nog mat van verfsoort. Dit omdat een anifouling altijd mat is. In welke kleur dan ook.

Wil je toch zwart, dan is dit natuurlijk altijd met een matte aflak mat te maken. Het waterlijn streepje is altijd glans.

Verder ik ben heeeeeeeeeeeeel benieuwd naar jou foto's van het vervolg. Dus kom maar op. cute
 
Ik ben ook benieuwd naar de foto's Pascal. Ik heb dit weekend toen ik naar de modelbouwwinkel ging daar in de etalage een schip gezien onderaan voorzien van koperen stukjes. Dit was zeer mooi maar voor u schip zou ik dit niet doen omdat je ze niet heel strak krijgt en dit is voor u schip toch nodig vind ik.

Mijn Norden is in glanslak geschilderd en ik ga mijn Cux in de satijn zetten. Ik zou in u plaats ook satijn nemen.
 
Bedankt voor de tips en de reacties cute
Ik ga de koperplaatjes niet gebruiken. Op alle foto's die ik gezien heb van de America, ligt zij steeds in het water, en zie je toch niks van de koperplaatjes. De uiteindelijke keuze van de lak zal afhangen van het resultaat (zoals Rik heeft gezegd). Pas na de grondlaag kan ik zien hoe glad en strak de romp is, en dan zal de keuze genomen worden. (Ik hoop natuurlijk op een superstrakke en gladde romp, met een spiegelgladde finish, maar we zullen wel zien wat het wordt)

Zoals beloofd : de foto's : aan elke kant zijn 9 latjes gemonteerd, de gele vlekken die je ziet is een plamuur-test met kneedbaar hout uit een tube.

IMAG0433.jpg

Op deze foto lijkt het scheef aan de achtersteven, maar dat is door de foto. De bult rechts van de kiel aan de boeg wordt nog bijgewerkt
IMAG0434.jpg

Op de foto's lijkt het allemaal strak en glad, maar er zal nog flink wat schuurwerk aan te pas komen om het netjes te krijgen. Maar dat is niet erg, ik schuur graag hout. Het is leuk om te zie hoe hout gladder en mooier wordt door het schuren.

Door het verjongen ga ik 2 latjes aan elke kant te kort komen, daar ga ik andere latjes voor gebruiken. Die andere latjes zijn wel een halve mm dunner en 2 mm smaller, maar het zal wel lukken, ze zijn van een andere houtsoort en heel erg glad. Misschien dat ik deze ga gebruiken voor de tweede beplanking.

Langzaam raakt de romp dicht, en wordt duidelijk wat een sierlijke vorm de romp heeft. Wat mij opvalt is dat de romp veel weegt en zwaar aanvoelt t.o.v. een plastic model.

Groeten

Pascal
 
Pascal,je werkt erg fijn en uiterst voorzichtig.Dat is een hele fijne eigenschap.Dus doe zo voort.

Ik wil je alleen vragen om geen kneedbaar hout te gaan gebruiken.Dat gaat er later uitvallen.Kneedbaa rhout krimpt na een langere tijd.

Ga op deze voet in ieder geval door...

Ron.
 
Pascal, mijn mond valt nu even open hoor. Mijn complimenten. Als je dan zo door gaat, wordt het zeker glanslak en heel weinig plamuur. Applaus feit blijft een antifouling is mat he. cute

Ik kan even niets vermelden, ga zo door.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan