Hoofdsponsor

1/24 AMG Mercedes C-Classe DTM

Schaal 1/24 - 1/25
ERVARING
In sommige zaken gemiddeld in andere wat minder.
BOUWWIJZE
Recht uit de doos.
BOUWBUDGET
Heb alles al dus zeker niet veel.
BOUWSTATUS
Nog te beginnen.
COMMENTAREN
Alle commentaar welkom als het maar beleefd blijft.
Jammer dat het meeste weer verstopt word maar ziet er strak uit (y)

Dank je mannen. Spijtig van de stand van de wielen maar heb schrik dingen af te breken als ik ze er terug af wil halen. Ze zitten wel in polycaps maar moest best wringen om ze erop te krijgen.

Hoi Michel knappe bak , heb het nooit zo voor Mercedes gehad , zeker vroeger in de tuning wereld zag je ze bijna nooit maar op dit moment is er toch veel veranderd en zie je meer getunede Mercedessen dan vroeger
nu iets anders die kleur dat noemen ze kameleon kleuren die veranderen onder welk kant of licht die auto's staan , probeer het zo dicht mogelijk na te bootsen zelf kan ik u hierin niet veel helpen he
Maar niettemin succes
Marc
Michel, dat is niet bepaald mijn favoriet merk van wagen, maar inderdaad, evenals Marc denk ik niet dat men in modelbouw hetzelfde kleur kan bekomen. Beide foto's van de echte wagen tonen een totaal ander kleur... en toch is het hetzelfde kleur, ik dit in het echt nog maar enkele keren gezien, en inderdaad naar gelang de hoek van waaruit je kijkt en de lichtinval kan het kleur echt totaal (maar dan ook volledig) anders zijn.

Maar je bent alvast goed bezig met de bouw.

Ik heb onderdeeltjes op houten stokjes gelijmd om te spuiten. Zonder kicker lijmt dit bijna niet. Onderdeeltjes op elkaar lijmen gebruik ik bijna geen kicker. Om ca lijm te gebruiken als plamuur gebruik ik ook kicker.
Ik gebruik hiervoor blue tack of de gewone pritt kleefgommen. Is er een reden waarom jij stockjes lijmt? Ik had nog nooit van "kicker" gehoord. Ik dacht dat je over tafelvoetbal aan het spreken was 😀
Ik stel dus de vraag enkel om bij te leren.

Ik gebruik hiervoor blue tack of de gewone pritt kleefgommen. Is er een reden waarom jij stockjes lijmt? Ik had nog nooit van "kicker" gehoord. Ik dacht dat je over tafelvoetbal aan het spreken was 😀
Ik stel dus de vraag enkel om bij te leren.

Hoi Bitweiser.

Ik gebruik soms blu tack en soms lijm ik ze op een tandenstoker met CA en kicker. Ik snij dan het puntje van de tandenstoker eraf zodat je een groter oppervlak hebt om te lijmen. Het is wat afhankelijk van het onderdeel wat ik gebruik maar heb al met blu tack meermaals voorgehad dat als ik aan het spuiten ben het onderdeeltje eraf valt door de luchtdruk en zo natte verf verpruts en dan moet ik opnieuw beginnen.

Dus als ik ergens een stokje kan lijmen op een plek die later niet meer zichtbaar is dan is dat mijn voorkeur. Het stokje zelf breek ik dan af en er blijft dan enkel wat CA lijm hangen op die plek die je later niet meer ziet.

Zie je alles van het onderdeel later dan opteer ik liever voor blu tack en spuit ik dat in 2 sessies met verplaatsen van de blu tack zodat ik alle kanten van verf kan voorzien.

Nu die kicker dat is een vloeistof dat secondelijm (= CA lijm) direct doet uitharden. Het wordt echt onmiddelijk hard.
Het noemt wel secondelijm maar dat lijmt enkel in seconden als de twee onderdelen goed tegen elkaar passen. Als je vb. een druppel secondelijm ergens op doet zonder dat je er een ander onderdeel op plaatst dan duurt het uren vooraleer deze hard wordt. Ook vb. een tandenstoker lijmen met secondelijm op plastic duurt vaak lang. Ik vermoed dat dit komt omdat hout poreus is.

In ieder geval ik doe dan een klein druppeltje secondelijm op het plastic onderdeel en plaats er de tandenstoker op (puntje eraf geknipt) en dan terwijl ik dat op zijn plek houdt dan doe ik daar een erg klein beetje kicker op en dan wordt de CA direct hard en zit het stokje vast.

Je kan ook CA lijm als plamuur gebruiken. Wat CA lijm in de kier doen en dan met kicker erop en dan wordt deze direct hard en kan je na enkele seconden als gaan schuren. Als je de CA lijm gewoon op de kier doet en geen kicker gebruikt kan het een paar uur duren vooraleer deze hard wordt.

Ik noem het kicker omdat dit product van het merk ZAP kicker noemt:

zap-zip-kicker-59ml-pt-715.png

Velen noemen het ook CA accelerator. vb. dat van tamiya noemt zo:

87138_1.jpg

Gebruik wel geen goed penseel voor de kicker aan te brengen want als je er mee tegen de CA lijm komt wordt dat penseel ook hard op de punt.

Ik gebruik hier tegenwoordig een microbrush voor:

albion-alloys-micro-brushes-assorted-pack-40pcs-35.jpg

Dat zijn een soort van kleine wegwerppenseeltjes. Je kan zo eentje vaak 10 tal keren gebruiken met kicker maar als het op een gegeven moment hard wordt dan gooi ik het weg en pak een nieuwe. Ik gebruik die microbrushes enkel daarvoor niet voor schilderen enz...

Hopelijk is het wat duidelijk anders vraag je het maar.

@Michel duidelijk en helder antwoord. Dat wegblazen komt me inderdaad bekend voor. Ik ga die stokjes methode ook eens proberen. Weer iets bijgeleerd. Thanx.

Terug
Bovenaan