Hoofdsponsor

1/35 bang wezeltje "OZELOT" (Revell) [WIP]

baenske

Well-known member
Registered
hey,

hoog tijd om eens zelf een bouwprojectje te starten. Gezien de lange tijd non-actief geweest zal het geen prijsbeestje worden denk ik maar eerder eentje om er weer wat in te komen qua bouwen.
het gaat om deze kit bestaande uit 3 modellen van het luchtafweersysteem op basis van een wiesel. oorspronkelijk een verkenningsvoertuigje van de Duitsers en al redelijk wat aanpassingen en updates gehad.

attachment.jpg

Elk voertuigje bestaat uit 5 sprues en gezien de grootte van het voertuig zijn er toch behoorlijk veel delen

attachment.jpg

Vol goeie moed gestart met de bouw ergens in het verre Grafenwohr op een training met onze eenheid en dat terwijl we nog een schietstand dienden te runnen, dat ze nog maar eens zeggen dat mannen niet kunnen multitasken!!

Al snel wordt duidelijk dat de pasvorm niet echt geweldig is en dus ligt de putty de rest van de bouw binnen handbereik.
de bouwplannen zijn duidelijk dus grote problemen worden er tijdens het bouwen niet ondervonden. De kwaliteit van de details zijn helaas niet super maar voor hetgeen dit model gaat dienen meer dan voldoende.
veel gietnaden dienen weggewerkt te worden en ook vaak zijn er wat eigenaardige vormen op te vullen, vermoedelijk omwille van beperkingen van het gieten van de onderdelen. weeral, putty mijn dikke vriend...

Hier ongeveer een uurtje of 3 gepruld en gaten gevuld

attachment.jpg

attachment.jpg

na nog een voormiddag prullen komen we tot volgende resultaat

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

zoals je op de foto's kan zien dient er nog redelijk wat geschuurd of verbeterd te worden.
ook ben ik tijdens het bouwen mijn altijd terugkerende "specialleke" nog vergeten te integreren dus we moeten ook nog ergens wat verzinnen dat net dat tikkeltje meer leven brengt in het model.
Ook dienen er nog wat handgreepjes gemaakt te worden want degene uit de kit zijn echt niet mooi.

Gezien ik hier met 2 jonge kinderen in huis zit kan ik niet garanderen dat de bouw vlot zal verlopen maar we doen ons best. hopelijk dat na al het aanpassen en plamuren het verfwerk een beetje beter gaat vlotten.

suggesties en commentaren altijd welkom natuurlijk!

Grts,
Tim

Mooi onderwerp. Ik ben blij dat ik de oorspronkelijke kit kocht met alleen de raketwerper, want hier zou ik driemaal de Eduardset hebben moeten bestellen. Of is daar al een aparte PE-set voor?

al sla je me dood, ik zou het niet weten eerlijk gezegd.
Deze zal min of meer recht uit de doos gebouwd worden. weer een beetje "oefenen" zeg maar.
alleen die dwaze rupsen die er altijd bij steken, daar word ik gek van!!

Moderne afv's zijn niet direct mijn ding (tenzij een M113 of Merkava :8 ), maar ik zal deze 3 wezeltjes met plezier volgen :laugh:
Je weet maar nooit wat ik er van opsteek ;)

Hey,

Jawade, 3 voor de prijs van 1. :)
Mooie start en indd, Revell en zijn gietnaden, da's wel een feit. Qua detailniveau ziet mij dat er op het eerste zicht niet slecht uit, het lijkt me redelijk druk te zijn, da's toch al iets natuurlijk.
Handgrepen maak ik steeds uit koperdraad. Knip de originele eraf en wat opschuren en daarna inboren om de koperdraad gemakkelijk erin te kunnen plaatsen. Deze kleine veranderingen gaan het al doen als basis op je model.
Nu gaat het beginnen met het opschuren, wat voor mij ook steeds een 'harde' klus is. Maar het gezegde is, wie schuurt die blijft...... of is het iets anders.... :) ;)

Hey Tim, blij te zien dat je een topic gestart bent.
Bien je al eens op Scalemates.com gaan kijken voor details en beschrijving van de kits?? Je weet dat je nooit genoeg fotomateriaal kan hebben he.

zal er zeker eens gaan zien Erwin! zoals je zegt, referentiemateriaal heb je nooit te veel. ben me ook al suf aan t zoeken naar een oplossing voor die dropveters van rupsen, schilderen van spiegels en episcopen en nog wat info voor aankomende projecten. Heb tevens gemerkt dat ik best overschakel naar de andere camera omdat de kwaliteit van foto's niet bepaald geweldig is. er zullen dus betere volgen in de komende update (wanneer hangt af van die sjarels in huis hier...)
alleszins, de microbe heeft weer redelijk toegeslagen hier dus hopelijk krijgen we wat gedaan. al zal dat eerst nog een hoop schuurwerk zijn en dan eindelijk een kleurtje geven, mijn favoriete onderdeel.

Hey,

Voor de spiegels kan je gebruik maken van zilverpapier. Dit heeft een matte en een blinkende kant. Gebruik de blinkende kant om de binnenkanten van de spiegels te maken. Vastlijmen kan je doen met verdunde houtlijm.
Dropveters, tja, daar is altijd al iets mee geweest :) :)
Momenteel ben ik bezig met mijn Matchbox-doosje, dat bijna is afgewerkt.... :) , en daar zaten ook de bekende dropveters in. Neem de topic eens rustig door, daar leg ik in uit hoe ik deze verwerkt heb. Uiteraard dien je hierbij industriële secondelijm te hebben en de gator glue, te koop bij Burglar, wat een goed spul is maar de tijd nodig heeft om te drogen. En voorlopig blijft hoe het is gelijmd, da's ook belangrijk.
Voila se, je hebt weer wat tips bij, ik hoop dat het goeie zijn.... :) ;)

Ik vond deze dropveters goed meevallen, al is het wel een fragiele ophanging. Ik had ook wel de sinkmarks die jij hier nu laat zien. Ik heb het boekje van Tankograd gekocht, aangezien jij er drie gaat maken die daar allemaal in staan met een apart hoofdstuk zou je daar wel wat aan kunnen hebben. Voor het launcher-gedeelte is het wat uitzoeken hoe je er de bekabeling op wil hebben, want die deed Revell er niet bij.

3 of a kind.....Ach nee is pokerterm ;) Knap deze met deze 3 stuks ,succes met de verdere bouw :)

Na de opmerking van StevenVD nog eens even de kit bekeken, daar ontbreekt inderdaad de bekabeling aan, weeral puzzelen dus.
Laat helaas nu net daar mijn inspiratie wat tekortschieten. Kabels leggen op zich geen probleem maar ze maken er van die vervelende 90° koppelingen aan, hoe maak je zowat het best een beetje realistisch na? Het zijn deze op de foto, alsook de kabel hoes (loodfolie heb ik niet momenteel)

attachment.jpg

verder als je detailfoto's (bedankt voor de links Erwin) bekijkt van referenties nog enkele tekortkomingen gezien op mijn model dus nog wat aanpassingen te gaan.

Laatst bewerkt:
Mocht je dunne ijzer-/koperdraad hebben met een isolatie er rond, dan zou ik de isolatie gebruiken om de hoek te maken (met de draad er nog in).
Dan de isolatie afsnijden waar de dunnere kabel begint zodat je enkel de ijzer-/koperdraad overhoud als kabel...

Voor zulke contacten gebruik ik de spruerestjes die vaak aan gegoten onderdelen hangen die een aparte injectiepoort hadden. Die hebben een standaard-L-vorm en lijken goed op zulke stekkerbussen. Hier heb je twee plaatjes van mijn eigen exemplaar, op eentje daarvan zie je een bovenaanzicht waar je twee van de kabels ziet lopen.

attachment.jpg

attachment.jpg

kleine update aan de bouw.
na veel proberen toch nog een aanvaardbaar resultaat bekomen qua bekabeling. het gedeelte voor de optiekblok (hier nog dichtgeklapt) viel alles goed mee om dit te voorzien. het gedeelte aan de laucher was een ander paar mouwen. uiteindelijk is het hier een stukje gebogen soldeerdraad geworden dat ik wat bijgevijld heb tot de juiste vorm, hierin een gaatje geboord voor de draad en het de overgang van soldeer naar draad is wat subtieler weggewerkt met houtlijm om zo een wat meer vloeiende vorm te bekomen.
het geheel komt uiteindelijk samen in een kabelhuls die verlijmd is met de ondertussen gekende gator glue, al heeft dat ook wel wat problemen opgeleverd (lag wel niet aan de lijm voor alle duidelijkheid).
achteraf gezien vind ik de koppelingen redelijk groot in vergelijking met de realiteit maar denk dat ik ze toch ga laten zitten om beschadiging te voorkomen.
Rest me nog wat bekabeling aan te brengen aan de missiles zelf maar daar schieten de foto's die ik heb net te kort, ik kan niet heel uitmaken waar welke kabel naartoe loopt.
morgen nog maar eens google beginnen afschuimen naar de foto die ik zoek.

alleszins, nog enkele foto's van de vorderingen. Ik hoop dat deze wat duidelijker zijn want de kwaliteit van de vorige was niet echt geweldig. ben nog een beetje aan het uitzoeken wat de beste instellingen zijn hiervoor.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

nog een een update (werd eens stilaan tijd ook...)

de laatste hand is gelegd aan de details die ik erop wou hebben. Qua bekabeling vind ik het nu wel voldoende, anders gaat het wat veel van het goeie worden vrees ik.
vervolgens het hele model ontvet en afgespoeld. goed laten drogen en de grondlaag aangebracht. Hiervoor gebruik gemaakt van primer uit de action die toch een goed resultaat gaf. om de een of andere reden zijn de foto's hiervan wel verdwenen dus die kan ik niet plaatsen maar uiteindelijk is hier ook niet veel aan te zien.
vervolgens alles gespoten in nato green van Tamiya en toen viel het me op dat er nog wat kleine foutjes in zaten en dus nog aangepast moeten worden
attachment.jpg
hier nog een naadje zichtbaar. alsook op de andere zijde

attachment.jpg

deze nog maar even in de putty gegooid, dat waren we ondertussen toch al gewoon door de pasvorm van mijn exemplaar.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

vervolgens terug wat geschuurd en een nieuwe laag groen erop. Hierna gevolgd door het nato brown, uit de hand gespoten en de randen zijn strak genoeg naar mijn bescheiden mening.

attachment.jpg

attachment.jpg

logischerwijs kwam dan nu het zwart aan de beurt, ook dit freehand.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

even goed laten drogen en dan zien of er nog wat retouches dienen te gebeuren links en rechts. en dan kunnen de details worden ingekleurd en de decals geplaatst.

Ja, die ziet er al goed uit. Die primer heeft volgens mij geen zin als je er Tamiya op gaat spuiten, dat blijft vanzelf wel goed zitten, zeker aks je het model gewassen hebt. En nu de glanzende lak?

Terug
Bovenaan