Hoofdsponsor

1/48 BF109G-6 van Eduard

  • Onderwerp starter Onderwerp starter jepe
  • Startdatum Startdatum
ERVARING
3de vliegerke
BOUWWIJZE
out of the box met vallejo Accrylic
BOUWBUDGET
beperkt, kopen kan altijd
BOUWSTATUS
wip
COMMENTAREN
alles is welkom
Ik heb hem verprutst na het aanbrengen van de decals :((
Blijkbaar moet je de carrier film verwijderen voor een mooi resultaat. Anders trekt het op niks !
Maar je moet hiervoor wel minstens 24 uur wachten. Dat wist ik niet, dus ook niet gedaan. Dus kwamen de decals gedeeltelijk los, de rest zat wel muurvast. Door deze restanten dan proberen te verwijderen, kwam er schade aan de verflaag.

De decals die wel 24 uur gedroogd hebben zijn prima ! Ik weet nu hoe de Eduard decals werken :cool:

Niet erg, dat is leergeld ! Ik vond het camouflage schema toch niet heel mooi. Ik ga er wel een andere bouwen maar niet direct :winking:

Ondertussen begonnen aan een Junckers Stuka van Italieri (y)
 
Een paar foto's van gelukte en minder gelukte. Ook de spiraal decal, die op de propellerneus moet komen, was niet te doen. Ook niet na een kalmeerpilletje.

Nu het plan is simpel. Ik ga hem strippen tot op het plastiek en een ander schema opzetten. moet wel een set nieuwe decals vastkrijgen van dit model.

Ik heb ook die panelline wash van Tamiya eens getest op het toestel .
Ik denk dat ik hetzelfde effect kan bereiken met pastels + water of Olieverf met odourless thinner.
Het zal in ieder geval minder stinken :winking:
 

Bijlagen

  • IMG_20240715_194952179.jpg
    IMG_20240715_194952179.jpg
    209,1 KB · Weergaven: 9
  • IMG_20240715_194933926.jpg
    IMG_20240715_194933926.jpg
    180,6 KB · Weergaven: 9
  • IMG_20240715_194922644.jpg
    IMG_20240715_194922644.jpg
    196,8 KB · Weergaven: 9
  • IMG_20240715_194914621.jpg
    IMG_20240715_194914621.jpg
    194,9 KB · Weergaven: 9
Snap het niet goed, heb je de decals dan niet lang genoeg laten weken?
Blijkbaar moet je de carrier film verwijderen
Dat moet je toch altijd doen voordat je ze plaatst? Of zijn het van die omgekeerde decals zoals ik er gehad heb bij mijn Perkasa, maar in dat geval moet je toch ook de drager verwijderen?
 
Ik bedoel wat deze gast aan het doen is
Enkel dit filmke heb ik pas later gevonden.
 
Ik mis enkel de decals voor de Duitse kruisen. Ik ga als oefening een stencil maken en ze spuiten op het model. Met tamiya tape moet dat wel lukken
 
Beste Jepe,

zeer mooi werk wat je hier laat zien. (y)

Wat Eduard decals betreft, inderdaad, de nieuwere kits zijn voorzien van deze speciale decals waarbij je de carrier film na het drogen moet verwijderen. Ik doe dit met een stukje roze papier tape, zeg maar de low tack tape die je kan kopen in de Gamma en dergelijke bouwmarkten. Na een behandeling met Sol en 24h00 drogen kan dit werkje makkelijk worden gedaan zonder enige beschadiging. Voorzichtigheid is wel geboden. Eens er een stukje carrier film loskomt kan je zo makkelijk de rest verwijderen.

MVG

Danny
 
Ik ben er mee gestopt.
Ik geprobeerd om de verf eraf te krijgen met iso-prop alcohol zonder veel kapot te doen.
Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Te veel prullen
Maar een BF109 zal er komen :winking:
Ik weet nu hoe het moet die decals,

De opvolger staat in de kast
 

Bijlagen

  • IMG_20240719_182126055.jpg
    IMG_20240719_182126055.jpg
    215,9 KB · Weergaven: 5
Ik mis enkel de decals voor de Duitse kruisen. Ik ga als oefening een stencil maken en ze spuiten op het model. Met tamiya tape moet dat wel lukken
Eenvoudige decals/signs met rechte hoeken spuit ik altijd. Afplakken meten etc kost wel veel tijd, maar gespoten is vele malen mooier dan decals.

Er zijn verschillende fabrikanten die airbrush masks maken voor allerlei landen of specifieke modellen.

Grtz ed
Succes met de FW
 
Terug
Bovenaan