Me dunkt is dit helemaal geen referentie uit die jaren zelf maar zoiets als in onze jonge jeugd zo'n documentatieplaatje uit een geschiedenisboekje, zou wel voorzichtig mee zijn als ik van jou was.
Heb wat verder zitten zoeken en vind (spijtig genoeg) nergens meer informatie over die foto/schilderij.
Waardoor men idd verkeerde conclusies kan trekken.
Maar heb intussen wel een foto gevonden van een echt schilderij, gemaakt in 1851 van een zekere “Fitz Henry Lane” (1804 – 1865). Was een bekende marine schilder, waarvan er in veel wereldberoemde museums schilderijen hangen.
gevonden op
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_Yacht_%27America%27_Winning_the_International_Race_Fitz_Hugh_Lane_1851.jpeg
hierop zie je wel degelijk een helmstok. Maar die stond wel buiten de cirkel in plaats van er in. Wat me daarop ook wel opvalt, is dat het achtersteven een andere vorm had. En dat er niets te zien is van kajuiten of iets dergelijks. Enkel een dekrooster. Volgens mij is deze foto/schilderij het meest logische. Want dit schip werd speciaal gemaakt voor de snelheid om deel te nemen aan de America cup en niet voor comfort. Want een paar maanden na hun overwinning werd het schip al verkocht en verbouw.
Het is in enkele jaren ook dikwijls van eigenaar veranderd en telkens werden er aanpassingen uitgevoerd. Ook de naam is veranderd naar Camilla en tijden de amerikaanse burgeroorlog (waar ze hem ook voor inzetten) naar Memphis. In 1862 werd ze tot zinken gebracht in Jacksonville toen troepen van de Unie de stad overnamen. Ze werd terug opgevist, hersteld en terug omgedoopt tot de America door de Europese Unie, en diende aan de Unie kant voor de rest van de oorlog. De America werd toen bewapend met drie gladde bronzen kanon ontworpen door John A. Dahlgren. Een 12-ponder was gelegen op de boeg en twee 24-ponders werden geplaatst midscheeps. De grotere 24 -ponders had een boring diameter van 5,75 inch (14,6 cm). Elke 24-ponder woog 1.300 pond (590 kg) en had een bereik van 1.140 yards (1,04 km) op een hoogte van vier graden. Na de oorlog werd het schip gebruikt als een training schip op de US Naval Academy.
Zo zie je hoe een mooie yacht speciaal gemaakt voor een wedstrijd uiteindelijk verandert in een oorlogschip.
Door zijn hele geschiedenis (heeft maar een paar maanden zijn originele vorm behouden) is het daarom ook zo moeilijk om een juiste kopie(model) van deze te maken.
Zal nog eens nadenken hoe ik het zal aanpakken