Goede avond beste kijkers,
Het is alweer een tijdje geleden en intussen is de Tjalk afgewerkt. Helaas nog geen tijd gehad om het verslag verder aan te vullen, dus bij deze de vorderingen:
Ankers. De kit van Billing voorziet helaas niet in ankers, hoewel de Tjalk wel degelijk ankers had.
Dus 2 aftermarket ankers besteld en deze geïnstalleerd:
Vervolgens de installatie van de mast:
En vervolgens een totaal nieuwe uitdaging.
De zeilen. In de kit bevindt zich een rol zeildoek en volgens de instructies dient er met een potlood een patroon van strepen getekend te worden. Daarna dienen de zeilen uitgeknipt te worden en aan de mast bevestigd.
Dit leek me een erg beperkte, alsook niet erg realistische manier om de zeilen uit te werken voor dit model. Dus een bezoekje gebracht aan mediamarkt en een naaimachine aangeschaft. Dit was voor mij een totaal nieuwe uitdaging want de werking van een naaimachine was mij totaal vreemd tot op de dag van vandaag. Maar goed, als men resultaat wil bereiken moet men bereid zijn om nieuwe dingen uit te proberen en aan te leren.
Het heeft toch enige moeite gekost om vriendschap te sluiten met dit toestel, en na meerdere pogingen, waarbij meermaals een kluwen ontstond van garendraad, die ik vervolgens minutieus uit het vastgelopen toestel moest verwijderen, is het dan toch gelukt.
We gaan als volgt te werk:
- Op het zeildoek tekenen we de vorm van het zeil af alsook de dwarse lijnen.
- Vervolgens stikken we de buitenrand met een brede steek, deze rand moet stevig zijn.
- De dwarse lijnen worden met een enkele steek gestikt.
- Eenmaal dit klaar, wordt de zij-rand van de zeilen met houtlijm ingewreven and laten we dit drogen. Dit creert een sterke rand die we nadien kunnen afknippen zonder dat het zeildoek gaat rafelen.
- En als laatste wordt een touw aan de rand van het zeil genaaid met een bevstigingslus aan de hoeken.
Zo, dat was het voorlopig. Afwerking en finale foto's volgen in een laaste post.
Groet, Dirk