Wim je bent al goed op weg. Maar om je toch nog wel een puntje mee te geven dat nu nog kan, wil ik toch even ingrijpen.
Even een foto geleend om het te verduidelijken.
Ik heb een beetje gekleurd in jou foto. Dit om je te laten zien wat ik zie. Het afschuinen is niet voldoende geweest. Kijk naar de boeg. Daar zie je de boeiboorden over de kielplaat heen uitsteken. De hechting is dus heel dun, op een hoekje van het hout om maar zo te schrijven. Dit gaat straks ivm de hechting problemen geven. Dan zeker ook met de valse kiel. Die is niet zo dik. En plamuren is dan wel een optie, maar op plamuur houd nu eenmaal geen lijm.
En dus zal dit dan ook weer voor een probleem kunnen gaan zorgen. Barstjes etc. na een tijdje.
Even de uitleg qua kleuren.
Groen geeft aan waar je moet afschuinen. De blauwe geeft eigenlijk een scherpe snede aan. Dus het moet dan als een mes bij elkaar komen en dus met de vorm van het hout meegaan. Je kunt dan altijd nog netjes de kiel er aan lijmen doormiddel van de scherpe hoek vlak te vijlen.
Dan rood. Dit geeft aan vanaf de plaats dat ik verwacht dat het al begint met de schuine kant. Je zult zien dat het hout dan mooier en vloeien erlangs gaat lopen. Dat geeft echt ook minder problemen met buigen. Dan heb je ook meer draagvlak voor het lijmen. Kontroleer dit met een latje fineer over de spanten heen te leggen. Volgt de afschuining mooi deze fineer lat? Dan is het goed. Zie je ergens een kier. Dan bijwerken en iets meer afschuinen.
Ik heb dit nu bij de boeg zo getekend, maar dit geld natuurlijk ook bij de steven. Daar werkt het net zo.
Nogmaals dit is puur om je straks voor eventuele problemen te behoeden. Niet om je af te kraken.
Natuurlijk blijf ik je volgen. Gaat helemaal goed komen.