@ Pascal,
De servo's die de swashplate (in het nederlands "tuimelschijf) aansturen kunnen hun signalen zowel krijgen van de stick waarmee je de cyclic aanstuurt (= om de heli in een bepaalde horizontale richting te sturen), als van de stick waarmee je gas + pitch regelt (pitch is de bladverstelling, dus het veranderen van de aanvalshoek van de rotorbladen, waarmee je de heli doet stijgen of dalen).
@ Droop,
de techniciteit van een helikopter is inderdaad zeer groot. Maar dat heeft voor mij enkel een meerwaarde aan de hobby.
@ Modelengeneer,
een heli zweeft enkel op een opgebouwd luchtkussen zolang het grondeffect speelt. D.w.z. zolang de heli zweeft op een hoogte van maximum 1,5 keer zijn rotordiameter. Dan is hij ongeveer een soort onstabile hovercraft...
Eens buiten het grondeffect heeft alles te maken met opgebouwde drukverschillen boven en onder de rotor.
Er zijn verschillende manieren om een heli te laten stijgen of dalen.
In hover (= stilhangen, ook zweefvlucht genoemd) doe je het door aanvalshoek van de bladen te veranderen.
In vlucht kan het op de zelfde manier, of door de cyclische stik achteruit te trekken (just gelijk bij een vliegtuig het hoogteroer), maar dan moet je ook gas bij doseren. Beide methodes kunnen ook in alle mogelijke verhoudingen gekombineerd worden, afhankelijk van de vlieglijn die je wenst te bekomen.
Over draaien en keren zal ik voolopig nog maar zwijgen
.
Nu ik beloof om, als het er ooit van komt dat we samen komen, een uitleg + demo te geven. 'k Heb het enkele maanden geleden nog gedaan op de IPMS-bijeenkomst in Gent...
en nog keer @ Pascal,
ik kijk er ook naar uit om mijn Alouette te zien vliegen
., ma eerst nog enkele maanden modelbouwen voor het zover is.
Nu is het wachten op het antwoord van Vario...
Heligroeten en tot gauw,
Nick