Hoofdsponsor

Bouwstrip: Alouette II -Belgian Air Force-

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Blue Bird
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ziet er allemaal veel belovend uit, maar ehhhhh, Mitsch wat zijn jullie dan allemaal aan het doen? :| Ik hoor allemaal termen die ik helemaal niet ken, en nu probeer ik dit allemaal te volgen, maar ik bak hier geen brood van. wacko
 
Sorry dat het soms een beetje technisch is.
Maar elke technologie heeft zo zijn eigen vakjargon. Als je bijgevolg vertelt over het bouwen en vliegen van helikopters kun je niet anders dan die termen te gebruiken. Kijk gewoon goed naar de plaatjes, dan wordt er al veel duidelijk en laat jullie leesplezier er zeker niet door bederven. Alles begrijpen hoeft ook helemaal niet...

Ik zou in één zin kunnen uitleggen wat een swashplate is en waarvoor ze dient, maar dan gebruik ik nog meer termen die moeilijk liggen... en om die dan weer uit te leggen... ja deint het eindeloos uit.

Toch een kleine poging ivm die swash.
De swashplate dient voor de aansturing van de hoofdrotor. Ze zet rechlijnige bewegingen die afkomstig zijn van servo's (kleine elektromotoren) om naar de collectieve en cyclische bewegingen van de hoofdrotor. De collecitieve beweging is de aanvalshoekverdraaiing van de rotorbladen die ervoor zorgt dat de heli daalt of stijgt (vandaar dat de swash op en neer moet kunnen bewegen). De cyclische beweging zorgt voor het voortbewegen in een bepaalde gestuurde richting door de draaiende rotorschijf te kantelen in de richting waar je de heli stuurt.

Pet af voor de kerel die dit heeft uitgevonden (als ik mij niet vergis was het een zweed). Dankzij deze uitvinding zijn helikopters grotendeels geworden wat ze vandaag zijn.

Heligroeten,

Nick
 
Dan kan het blad dus kantelen waardoor de achterkant omhoog gaat staan of naar beneden toch. Dan laat deze de lucht ofwel sterk naar beneden duwen ofwel wat minder sterk. Om zo op hoogte te kunnen komen, ofwel te kunnen dalen door gebruik te maken van het gewicht van het toestel.
 
Dan kan het blad dus kantelen waardoor de achterkant omhoog gaat staan of naar beneden toch. Dan laat deze de lucht ofwel sterk naar beneden duwen ofwel wat minder sterk. Om zo op hoogte te kunnen komen, ofwel te kunnen dalen door gebruik te maken van het gewicht van het toestel.

Ongeveer, het laten "kantelen" van het toestel is slechts 1 functie (enfin, 2 eigenlijk lengte as en dwars as) maar de op- en neergaande beweging van de swashplate dient om de hoek van de rotobladen tov elkaar (de pitch) te regelen, dat dient dan weer om de heli te laten stijgen of dalen.
 
Dan vind ik termen als "bak- en stuurboord" toch makkelijker om te onthouden hoor. :D:D


Ff serieus: het is wel zéér interessant om lezen. Zo leer je als leek nog eens iets bij.
Als ik dit hier allemaal lees dan kan ik concluderen dat, indien met met een rc heli aan de slag wilt gaan, men toch enige technische kennis dient te hebben.

Ik kijk al uit naar het vervolg en naar het antwoord op de mail aan Vario.



Droop
 
Heel interessante uitleg cute
Wordt die swashplate dan bediend met de cyclic-stick ? Die dient toch om te stijgen en dalen, als ik me niet vergis ?

Ik kijk er enorm naar uit om je Alouette te zien vliegen, dan kunnen we zien hoe alles werkt. B:

Groeten

Pascal
 
@ Pascal,

De servo's die de swashplate (in het nederlands "tuimelschijf) aansturen kunnen hun signalen zowel krijgen van de stick waarmee je de cyclic aanstuurt (= om de heli in een bepaalde horizontale richting te sturen), als van de stick waarmee je gas + pitch regelt (pitch is de bladverstelling, dus het veranderen van de aanvalshoek van de rotorbladen, waarmee je de heli doet stijgen of dalen).


@ Droop,

de techniciteit van een helikopter is inderdaad zeer groot. Maar dat heeft voor mij enkel een meerwaarde aan de hobby.


@ Modelengeneer,

een heli zweeft enkel op een opgebouwd luchtkussen zolang het grondeffect speelt. D.w.z. zolang de heli zweeft op een hoogte van maximum 1,5 keer zijn rotordiameter. Dan is hij ongeveer een soort onstabile hovercraft...
Eens buiten het grondeffect heeft alles te maken met opgebouwde drukverschillen boven en onder de rotor.

Er zijn verschillende manieren om een heli te laten stijgen of dalen.
In hover (= stilhangen, ook zweefvlucht genoemd) doe je het door aanvalshoek van de bladen te veranderen.
In vlucht kan het op de zelfde manier, of door de cyclische stik achteruit te trekken (just gelijk bij een vliegtuig het hoogteroer), maar dan moet je ook gas bij doseren. Beide methodes kunnen ook in alle mogelijke verhoudingen gekombineerd worden, afhankelijk van de vlieglijn die je wenst te bekomen.

Over draaien en keren zal ik voolopig nog maar zwijgen cute.

Nu ik beloof om, als het er ooit van komt dat we samen komen, een uitleg + demo te geven. 'k Heb het enkele maanden geleden nog gedaan op de IPMS-bijeenkomst in Gent...


en nog keer @ Pascal,

ik kijk er ook naar uit om mijn Alouette te zien vliegen :k., ma eerst nog enkele maanden modelbouwen voor het zover is.


Nu is het wachten op het antwoord van Vario...


Heligroeten en tot gauw,

Nick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Nick,

IPMS-bijeenkomst in Gent?
IPMS BELGIUM
Over welk soort modelbouwbeurs spreken we hier. Ik moet eerlijk vertellen dat het mij volledig vreemd klinkt...
 
Hey Claude,

IPMS heeft her en der in België lokale afdelingen. In Gent is er ook zo een lokale afdeling. Elke eerste dinsdag van de maand komen we er samen met enkele 10-tallen modelbouwfreaks van allerhande allooi.
Ik had het dus in mijn vorige posting niet over een beurs, maar over een lokale IPMS clubsamenkomst.
Volgende week dinsdag, op 6 oktober dus, is de volgende bijeenkomst in Gent.
Soms neem ik mijn Alouette mee om er iets over te vertellen.
Mocht jij of gelijk wie geïnteresseerd zijn om ne keer af te komen, laat het mij hier dan weten. Dan geef ik het adres door en kunnen we afspreken om samen te gaan. Er is wel een voordracht gepland over bunkers...

Heligroeten,

Nick
 
Nick,

Bedankt voor de uitnodiging maar Dinsdag lukt
me nooit zonder verlof te nemen.
Het zal voor een volgende keer moeten zijn.
Mss. kun je via dit forum de zaak onder het licht houden.

Groeten, Claude
 
Nick,
heel wat uitdagingen hé om zo getrouw mogelijk de werkpaarden van de Blue Bees na te bouwen.
Blijkbaar is er voor je team geen moeite teveel om dit te realiseren.
Ik ben zeker dat je dit even professioneel zal oplossen als al je andere problemen die je al tegen gekomen bent.

Ik kijk uit naar het resultaat en ben ongeduldig om de eerste test vluchten te zien verschijnen in je strip (film ??).
Tot de volgende

Johan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan