B
Blue Bird
Guest
Heli-aandrijving
Naar aanleiding van Modelengeneers vraag over de motor, een beetje uitleg over heli-aandrijving.
Er is keuze uit:
- elektromotoren die lopen op accu's (lipobatterijen of soms ook nog op nikkel metaalhybriden)
- thermische motoren die lopen op basis van methanol, olie en nitro;
- thermische motoren die lopen op basis van 2-takt benzine (euro 98 van de pomp die je mengt met olie);
- straalturbines die kerosine slikken
Elk systeem heeft zijn specifieke voor- en nadelen en zijn eigen belevers en non-belevers!
(Er zijn al forumdraadjes vol geschreven over dit gegeven).
Mijn waarheid is dat je het heli-aandrijfsysteem moet laten afhangen van:
1- de inhoud van je portemoné;
2- het soort heli en de dingen die je er wil mee gaan doen.
- Elektromotoren zijn vandaag de dag even krachtig als thermische motoren, met onder andere de volgende voordelen:
klein, licht, ze lopen altijd, ze maken nauwelijks lawaai en ze vragen geen onderhoud en/of afstelling en ze verslijten nauwelijks.
Maaaaaaaar, de batterijen en de laadapparatuur die je nodig hebt om confortabel te kunnen vliegen kosten een fortuin.
Maw. de dag dat er een batterij komt die niet groter is dan een 500cc benzinetank (en ook nie meer weegt), waarmee je een halfuur kan vliegen en die veilig op 5 minuten kan worden opgeladen... dan zijn we er. Alhoewel... de energie die je dan weer opnieuw in die batterij moet steken, moet ook ergens vandaag komen... dwz... weer sleuren met dikke autobatterijen of een thermische groep...
Elektrische aandrijving is vandaag perfect voor kleinere heli's. Voor grotere heli's is het ook perfect als je wil investeren in een foruintje lipo's.
- De termische motoren die lopen op methanol, olie en nitro zijn totaal mijn ding niet.
Ze maken een ellendig soort lawaai, ze braken hopen vettigheid uit en ze geven een wolk aan blauwe uitlaatgassen, wat voor een schaalheli totaal uit den boze is. Precies of je vliegt permanent met een rookbom.
Voor RC-vliegtuigen en 3D-helis zijn ze ideaal.
- De termische motoren die lopen op 2-takt benzine maken iets minder lawaai, roken totaal niet en vragen weinig onderhoud en afstelling. Eens goed afgesteld blijft een benzinemotor goed (dit in tegenstelling met een methanolmotor).
Het grote nadeel van een benzinemotor is zijn omvang en gewicht... wat hem in principe enkel geschikt maakt voor grotere modellen waarmee dan realistisch gevlogen wordt.
Benzinemotoren zijn ook duurder in aankoop dan methanolmotoren. Maaaar, benzine is hééél wat goedkoper dan het methanolmengsel. Dus veelvliegers verdienen de meerkost van de benzinemotor zo terug.
- The top is natuurlijk een straalturbine. Dat realistische geluid is onovertroffen.
Helaas nog niet voor ieders portemonée... en ze zuipen kerosine. Dus enkel geschikt voor grotere heli's met hele grote tanks en dan nog blijft de vliegtijd beperkt tot een 10-tal minuten.
Mijn dada zijn dus Benzinemotoren.
In de Alouette steekt een Zenoah 23cc met trekstarter.
Zo, met deze beperkte uitleg hoop ik dat eventueel beginnende helipiloten en al wie uit interesse dit verslag leest, wat wijzer is geworden omtrent de aandrijfmogelijkheden van RC-heli's
Heligroeten en tot vanavond voor de volgende bouwstrip-posting...
Nick
Naar aanleiding van Modelengeneers vraag over de motor, een beetje uitleg over heli-aandrijving.
Er is keuze uit:
- elektromotoren die lopen op accu's (lipobatterijen of soms ook nog op nikkel metaalhybriden)
- thermische motoren die lopen op basis van methanol, olie en nitro;
- thermische motoren die lopen op basis van 2-takt benzine (euro 98 van de pomp die je mengt met olie);
- straalturbines die kerosine slikken
Elk systeem heeft zijn specifieke voor- en nadelen en zijn eigen belevers en non-belevers!
(Er zijn al forumdraadjes vol geschreven over dit gegeven).
Mijn waarheid is dat je het heli-aandrijfsysteem moet laten afhangen van:
1- de inhoud van je portemoné;
2- het soort heli en de dingen die je er wil mee gaan doen.
- Elektromotoren zijn vandaag de dag even krachtig als thermische motoren, met onder andere de volgende voordelen:
klein, licht, ze lopen altijd, ze maken nauwelijks lawaai en ze vragen geen onderhoud en/of afstelling en ze verslijten nauwelijks.
Maaaaaaaar, de batterijen en de laadapparatuur die je nodig hebt om confortabel te kunnen vliegen kosten een fortuin.
Maw. de dag dat er een batterij komt die niet groter is dan een 500cc benzinetank (en ook nie meer weegt), waarmee je een halfuur kan vliegen en die veilig op 5 minuten kan worden opgeladen... dan zijn we er. Alhoewel... de energie die je dan weer opnieuw in die batterij moet steken, moet ook ergens vandaag komen... dwz... weer sleuren met dikke autobatterijen of een thermische groep...
Elektrische aandrijving is vandaag perfect voor kleinere heli's. Voor grotere heli's is het ook perfect als je wil investeren in een foruintje lipo's.
- De termische motoren die lopen op methanol, olie en nitro zijn totaal mijn ding niet.
Ze maken een ellendig soort lawaai, ze braken hopen vettigheid uit en ze geven een wolk aan blauwe uitlaatgassen, wat voor een schaalheli totaal uit den boze is. Precies of je vliegt permanent met een rookbom.
Voor RC-vliegtuigen en 3D-helis zijn ze ideaal.
- De termische motoren die lopen op 2-takt benzine maken iets minder lawaai, roken totaal niet en vragen weinig onderhoud en afstelling. Eens goed afgesteld blijft een benzinemotor goed (dit in tegenstelling met een methanolmotor).
Het grote nadeel van een benzinemotor is zijn omvang en gewicht... wat hem in principe enkel geschikt maakt voor grotere modellen waarmee dan realistisch gevlogen wordt.
Benzinemotoren zijn ook duurder in aankoop dan methanolmotoren. Maaaar, benzine is hééél wat goedkoper dan het methanolmengsel. Dus veelvliegers verdienen de meerkost van de benzinemotor zo terug.
- The top is natuurlijk een straalturbine. Dat realistische geluid is onovertroffen.
Helaas nog niet voor ieders portemonée... en ze zuipen kerosine. Dus enkel geschikt voor grotere heli's met hele grote tanks en dan nog blijft de vliegtijd beperkt tot een 10-tal minuten.
Mijn dada zijn dus Benzinemotoren.
In de Alouette steekt een Zenoah 23cc met trekstarter.
Zo, met deze beperkte uitleg hoop ik dat eventueel beginnende helipiloten en al wie uit interesse dit verslag leest, wat wijzer is geworden omtrent de aandrijfmogelijkheden van RC-heli's
Heligroeten en tot vanavond voor de volgende bouwstrip-posting...
Nick