De volgende faze, op enkele details na, is ondertussen klaar, namelijk de tweede beplanking.
De tweede beplanking is een beplanking met latjes van 1x4 mm. Latjes van verschillende houtsoorten en zelfs verschillende kleuren.
Al dadelijk had ik een eerste probleem. Van een bepaalde soort latjes waren er gewoon weg niet genoeg in de doos
. Gelukkig gezien voordat we begonnen waren. Dus naar de winkel geweest voor meer latjes. Uiteraard, of wat dacht je, was dezelfde hout soort niet beschikbaar, laat staan ook nog met dezelfde maat. Dan maar genoeg latjes besteld van een soort die er het meest op leek. Bleek bij levering wel dat deze veel lichter van kleur uitkwamen. Maar goed, dat was geen ramp. Ik heb deze met gekleurde vernis geverfd om ze donkerder te maken (er komen geen bevestigingen meer op, dus reeds vernissen kon wel).
Vervolgens me de vraag gesteld welke lijm ik zou gebruiken : houtlijm of contactlijm. Houtlijm vind ik wat vervelender in de zin dat het niet onmiddellijk plakt, dus je moet het latje in positie vastzetten tot de lijm uitgehard is, maar het heeft als grote voordeel dat het plaats correcties bij het lijmen nog kunnen en dat lijmvlekken veel beter te vermijden zijn (op tijd afkuisen). Dus het is houtlijm geworden.
Voor het klemmen gewerkt met elastiekjes en punaises, waarbij het probleem was dat het bestelde hout zo zacht was dat de punaises indrukken achter liet. Maar dat was wel op te lossen door kleine stukjes restjes hout tussen punaise en plank te steken. Voordeel van het zachte hout was wel dat het ook zeer plooibaar was en het niet nodig was met warm water, stoom of andere buighulpmiddelen te moeten beginnen.
En natuurlijk nog enkele fotootjes.
Op naar de volgende stap : dekbeplanking en relingen.
Alverman