Hoofdsponsor

1/35 Bronco Flakvierling 38 [wip]

StevenVD

Well-known member
Registered
Nu de eerste kit van het diorama goed gelanceerd is, vond ik de tijd al rijp om een blik te werpen in de tweede doos uit de stapel modellen (http://www.modelbouwen.be/threads/11684-Diorama-met-Maultier-Flakvierling-en-Scheinwerfer) die ik wil verwerken. Het gaat over de vierdubbele 20mm luchtafweerinstallatie, in de wandelgangen de Flakvierling 38 genoemd.

800px-Flakvierling-38-20mm-hatzerim-2.jpg
(foto*http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flakvierling-38-20mm-hatzerim-2.jpg*van een exemplaar in een Israelisch museum)

Het 20mm luchtafweerkanon had reeds een voorloper gehad aan het eind van de Eerste Wereldoorlog. Toen Duitsland onder het Verdrag van Versailles kwam, werden die plannen in het geheim ergens in Nederland ondergebracht, waarop Rheinmetall de experimenten kon verderzetten. Toen het Zwitserse Solothurn overgenomen werd, kwam voor de marine al snel de MG C/30 in gebruik, waarna de 2cm Flak 30 volgde. Er waren wel wat mankementen aan, zoals een lage vuursnelheid. Mauser ging dan aan het werk met die problemen en ontwikkelde de Flak 38, die tot het eind van de oorlog naast zijn voorganger gebruikt werd. Toen men later in de oorlog te maken kreeg met toenemende aantallen luchtaanvallen, bleek de inzet van enkelloops 20mm-geschut onvoldoende.

De vierdubbele versie was reeds in 1940 geïntroduceerd in het landleger in Afrika en het werd door geallieerde piloten erg gerespecteerd. Het kon ook ingezet worden tegen landdoelen en kreeg daarbij een splinterschild dat tijdens het transport weggeklapt kon worden. Een Flakteam bestond uit acht personen, want om continu vuur te kunnen bieden moeten de componenten van het geschut geregeld vernieuwd worden. Zo zijn er twee soldaten bij die de lopen vervangen en magazijnen verwisselen en vier kanonniers die richten en vuren, terwijl iemand een Entfernungsmesser gebruikt om de afstand tot het doel te bepalen. Wordt de installatie gesleept, dan zijn de bestuurder en bijrijder inbegrepen in de geschutscrew. In dat geval gebruikt men de aanhanger met benaming Sondernanhanger 52, die het stuk kon takelen met behulp van twee windassen en dus voor een snelle ontplooing kon zorgen. Het schootsbereik was 4,8 km ver en 3,6 km hoog. Theoretisch kon er een snelheid van 1920 schoten per minuut bereikt worden, in de praktijk haalde men er 800 want er waren 16 magazijnen met 20 patronen. De installatie woog 1,2 ton op het onderstel en 2,2 ton op de aanhanger met alle munitie en apparatuur meegerekend.

(info Nuts & Bolts 27)

Nu maar eens over naar de kit en wat we erbij gekocht hebben. De kit was me aangeraden door Luc Sturm op KMK een paar jaar geleden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

In de kit vind je naast een ingekleurde handleiding en verschillende gietramen ook een klein fret met PE dat vooral reservemagazijnen omvat. De beoordeling van de kit in reviews goed en hij kwam daarin vlak onder de naar het schijnt schitterende versie van AFV Models.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zit nog meer PE in dan ik al liet zien, dat duikt dan wel in het verslag op.

Omdat ik ook de Maultier-kit, die deze installatie zal trekken, voorzien heb van alle mogelijke snufjes die ik aantrof, moest ik de kit van Bronco ook mooi aankleden. Er bestaat een enorm aanbod van 20mm accessoires, maar de beste beoordelingen - op PMMS althans - krijgt Griffon Models (http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/griffon/lb35005.html). Ik vond drie van hun upgradesets, eentje met extra patronen en magazijnen voor de gewone 20mm en een grotere set om de Flakvierling helemaal mee te pimpen. Een aparte set van vier vervangingslopen zal het aanschijn waarschijnlijk nog verder ten goede komen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Waar ik heel wat meer zoekwerk naar heb moeten doen, was een goede figuurcrew om het toestel te bedienen. Ik had eerst een stokoude set van Esci gekocht voor een enkelloops installatie, maar die soldaten hadden bij nader inzien toch enkele mindere eigenschappen zoals van die ruiterijbroeken en overscale laarzen. Ik heb al een bekken van een van die figuren gerecycleerd in het Jagdpanther-diorama. Ik moest dus op zoek naar iets beters. Ik vond wel een resinkit met een volledige crew maar er zat ook nog eens een Vierlingflak bij en de dat deed de prijs nogal onverantwoord stijgen. Uiteindelijk heb ik het gehouden bij een kit van Tamiya met een bemande 3,7mm geschutsopstelling en een set Hornethoofdjes. Ik vond ook een PE-set van Lion Roar om soldatenkostuums mee te upgraden, die foto hou ik jullie nog te goed want ik ben ze even kwijt tussen al de ander rommel...

De boekjes erbij zijn dus:

- Nuts & Bolts 27, dat naast een beschrijving van het onderwerp ook alle toen beschikbare Vierlingkits én aftermarket reviewt en ook nog modelbouw toont.
- het Schiffer werkje over 20mm geschiedenis in het algemeen, met o.a. interessante info over flakwagens op treinen.

De reden waarom ik de kit er al bij pakte, was om me ervan te vergewissen of hij nu niet meer in de laadbak past, met de extra planken daartegen genageld. Ik vond ondertussen een foto die bewees dat zelfs met de extra planken er nog boven, de Flakvierling op de bak geplaatst kon worden. Ik zal gewoon zien wat het mooist staat en de aanhanger mee bouwen met de rest van het model.

edit: even geduld voor de plaatjes, ik krijg met mijn Samsung Tab de img-codes gewoon niet uit het album gekopieerd en de getoonde afbeeldingen in dat album hebben blijkbaar een onbruikbare URL dus moet ik even de computer opstarten.
 
Laatst bewerkt:
attachment.jpg

Stap 2 in de handleiding. Inzet: staafjes vervangen door spul dat geen gietnaad en aanhechtpunten heeft.

attachment.jpg

attachment.jpg

Bladveren-aanhangsels uitboren en dun zagen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hendeltje nog verder detailleren en foutjes er uit halen. Tot hiertoe moet het nog zonder Griffon, dat niet voorzien is voor de Anhanger. Gelukkig is het een vrij gedetailleerde kit.
 
Knap stuk.....zelf heb ik deze Flakvierling 38 nog liggen op stock ,1 van Tamiya en 1 van AFV ,ben dan ook reuze benieuwd naar het bouwverslag.
Zie ook enkele mooie PE-setjes voor fijne details.
alvast succes ;) , blijven we aandachtig volgen natuurlijk!
 
Volgens N&B kreeg AFV van PMMS goede punten en werd Tamiya afgeschreven wegens de productiedatum.
 
attachment.jpg

De spatlappen zitten er op, je bevestigt ze met modelbouwlijm en daarna worden de PE delen toegevoegd om de naden weg te werken. Een luchtdrukslang moet je zelf fabriceren.

attachment.jpg

Een zicht op de rem en de winch voor het binnenhalen van het geschut.

attachment.jpg

Het PE wordt dan weer bedekt door de gereedschapskisten. Ik heb de wielen gedryfit, de Anhanger is af.

attachment.jpg

Hier heb ik hem al eens achter de Maultier gehangen. Wordt wel een karavaan met de Protze er nog achter.

attachment.jpg

De lopen, hoewel al behoorlijk gedetailleerd, gaan we vervangen door gedraaide metalen exemplaren. Zo krijgen we ook de doorhangende exemplaren terug recht.

attachment.jpg

De vuurmond is dan in een keer geperforeerd. Dit is ook wel met een boortje mogelijk, maar kant en klaar spaart wel wat tijd uit.

attachment.jpg

Dus eerst de zaag in de loop en dan bijvijlen tot de juiste afstand.

attachment.jpg

Daarna boren met een millimeterboortje. Dat moet perfect in het midden zijn, wil je een goed uitgelijnde loop krijgen.

attachment.jpg

Ook nu was er nog wat buigwerk, maar met metaal is dat beter te controleren.

attachment.jpg

De slede om het magazijn in te steken is een fijn stukje PE. Ook verschillende veel kleinere stukjes fleuren de boel op.

attachment.jpg

Enkele van die stukjes komen op de vuurmond te zitten, andere vervangen klepjes aan de kulas.

attachment.jpg

attachment.jpg

Een munietiekist krijg je ook cadeau, wel eerst 20 stukjes combineren maar dan heb je ook een scharnierend deksel.

attachment.jpg

De clips zijn bedoeld voor op de stukken, je kan twee verschillende versies maken. Van de kleinste stukjes krijg je steeds meer dan genoeg exemplaren.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu gaat het even spannend worden, want deze bladzijden moeten gecombineerd worden tot een geheel.
 
je hebt mijn aandacht steven deze moet ik ook nog maken dus ga ik je draadje zeker op de voet volgen.
veel suc6 met de bouw
 
Bedankt, mannen, ik kreeg ondertussen nog een opmerking over de foto met de bevestigde magazijnen. Die staan waarlijk in de verkeerde richting, maar gelukkig was dat nog maar een dryfit. Ondertussen ben ik al een dag bezig om aan een enkel onderdeel de tientallen wijzigingen aan te brengen die er in de handleiding van Griffon aangegeven staan.

attachment.jpg

Eerst wegsnijden wat weg moet, met een heel scherp mesje. Wel maar een stuk tegelijk, zo kan je nog wat vergelijken waar alles moet komen.

attachment.jpg

Een mooi stukje PE en de 48 wieltjes bovenaan hebben we nu nodig.

attachment.jpg

Telkens vier van die wieltjes moeten op elkaar komen. Om te zorgen dat ze niet alle kanten op kruipen door de lijm, zitten ze op een stukje gom.

attachment.jpg

Een van de twee stukken is af, het andere heeft de wielen al ontvangen.

attachment.jpg

Een beter zicht op de zaak. Verbazend wat de mogelijkheden van PE zijn.
 
hey Steven , past die set van Griffon op je bronco model een beetje , misschien een rare vraag maar zoals ik weet is dat een upgrade-set voor Dragon. Nu als het past des te beter hoor maar ik wil het eens vermelden indien je eventueel zou afvragen hoe het zou komen moesten er eventuele problemen zich stellen.
Moest je eventueel geinteresseerd zijn in enkele tips moet je maar eens zien http://www.modelbouwen.be/threads/4043-Sd-Kfz-7-1-2-cm-Flakvierling-38-auf-Selbstfahrlafette/page11?highlight=flak+4-ling
 
Famo, er zijn kleine verschillen maar ik denk dat beide kits goed op dezelfde plannen gebaseerd zijn. Ik zal je eerst even tonen hoe de draaischijven voor de Flak er nu op zitten.

attachment.jpg

Links en rechts hebben kleine verschillen, ik heb een onderdeel van de set vervangen door een gedraaid draadje dat een springveer moet voorstellen, dat moest driemaal gebruikt worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier zie je een merkwaardig verschil: er zit een ringvormige structuur binnenin dit onderdeel dat er bij Dragon niet is. Ik leen je foto's even voor de vergelijking.

attachment.jpg

Als ik dan de schijven bevestig, krijg ik dit resultaat. De koppelingen zijn moeilijk perfect in lijn te krijgen met de zuigers die aan de wapens bevestigd zijn.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit onderdeel is bij Dragon vooraan iets anders gevormd, let op de foto van Famo's onderdeel. Dat loopt bovenaan terug, terwijl het bij mijn onderdeel het spiegelbeeld was van de linkerkant. Ik heb dus het PE-onderdeel afgevijld. De drie rondjes aan de binnenkant waar de dunne styreen verbindingsspijl tussen zit, zijn in mijn set niet op een verhoogje gemonteerd, ik heb het toch maar zo opgekleefd.

attachment.jpg

Als je de onderdeeltjes van Bronco voor de magazijnrekken bekijkt, zijn ze opvallend kleiner dan die van Griffon. Dit is dus vermoedelijk ook bij Dragon groter dan bij Bronco.

attachment.jpg

attachment.jpg

Tot hier ben ik geraakt.
 
yep Steven gelijk heb je wat die verschillen betreft tussen Dragon en Bronco maar voor alles is een oplossing, niet ?
Dacht dat alle setjes PE voor dragon waren, klaar blijkelijk niet. Ik ben voort gegaan op het zakje met het gunshield in want daar staat Dragon op, maar soit, als het niet gaat dan doen we het gaan é !
Ook alweer opgelost sie.
 
De loopjes en de extra magazijnen waren inderdaad voor alle merken bestemd.

attachment.jpg

Stang tussen de richter en de gun cradle. Bouten nagebootst met verschillende diktes draad.

attachment.jpg

De stukjes die ik had om het Schwebekreisvizier mee te maken. Fout plastic van Bronco maar bruikbaar Bronco crosshair en objectief van Griffon. Dit zou me enkele uren gaan kosten.

attachment.jpg

Maar het was de moeite waard. Aangezien het stuk vastgezet is, valt de optie transportmodus weg voor dit diorama.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nog enkele aanzichten. Dit viziertype zou uiteindelijk alle oudere installaties gaan vervangen, maar werd pas vanaf 1944 algemeen geïntroduceerd.

attachment.jpg

Het splintershield is echt wel de moeite om je in PE aan te schaffen.

attachment.jpg

Al lijkt het niet helemaal te kloppen met de referentieplannen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ja, er ontbreekt een oogje vooraan... Komt wel in orde.

attachment.jpg

Terwijl kwam het onderstel ook gedeeltelijk gereed, al bleek het niet simpel om dit fragiele stuk uiteen te zagen.

attachment.jpg

De batterijdoos en de elevatie- en traversewielen kregen ook extra detail. Het vizier komt hier nog boven te hangen. De pedalen werden zelfs helemaal vervangen, dat stuk telt zelfs twaalf onderdelen.
 
Laatst bewerkt:
Maar meteen een nieuwe upload ertegenaan, volle servers of niet! Hier een dryfit van de Flak, nadat de ronde schilden even verhangen werden om de lopen recht te kunnen installeren. Een afwijking van een deel van een mm zorgde dat deze schuin stonden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nog wat extraatjes van Griffon in de etch-mate gestopt:

attachment.jpg

attachment.jpg

De kogels zijn uiteraard voor na de schilderbeurt.

attachment.jpg

Een soort doosjes met buisjes voor naast de magazijnenrekken. Buizen zijn van Griffon scratchmateriaal.

En dan werd alles in een teerzwarte autolak gezet.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu een weekje aan de Krupp Protze sleutelen tot de verf zeker droog is, en dan komt er German Grey over.
 
Oeff.. wat een detailwerk. Maar ik mag dat wel, vooral gezien het proper resultaat.
 
Zeer mooi steven! Al dat PE :-o welke soort lijm gebruik je daarvoor? Secondelijm? Ik veronderstel dat dit met gewone modelbouwlijm niet zal lukken?

Ik ben al benieuwd naar het resultaat!
 
@Lukas... PE lijm je op plastiek meestal met CA (of secondelijm) maar sommige gebruiken er ook tweecomponentenlijm voor.
PE op PE kan je ook verlijmen met CA hoewel er zijn die het dan ook wel eens solderen.
 
Ik heb ook wel eens contactlijm gebruikt omdat er een stukje PE tegen een clearpart aan moest komen. Maar dat levert soms een nogal elastische verbinding op, hoewel stevig. De Flakvierling is met de groene ZAP secondelijm gekleefd. Die geeft nog even de kans om te corrigeren als het scheef zit. De gewone modelbouwlijm is alleen bruikbaar bij zeer kleine deeltjes waar geen krachten op uitgeoefend worden, want de lijm doet dan niets anders dan een zuignap, hij verteert het metaal niet zoals het plastic.
 
Terug
Bovenaan