Nog eentje om het af te leren met de Italeri Da Vinci kits.
Een heel duidelijke handleiding van Italeri, tot zelfs de instructie hoe je de knoop moet leggen in het touw.
Als referentie bij deze kit vond ik in mijn collectie een oude aankoop terug, een boek over alle werken van da Vinci.
Daarin vond ik nog een herinnering aan een bezoek van het Clos Lucé nabij het kasteel van Amboise, de plek waar Leonardo Da Vinci zijn laatste jaren sleet. Je ziet er niet alleen zijn uitvindingen maar ook bijvoorbeeld de eetkamer waar hij vertoefde. Zorg dat je dit niet mist als je Amboise bezoekt, het ligt er maar een paar honderd meter vandaan.
In het boek zijn de schetsen te vinden met de nodige uitleg.
Hij heeft het natuurlijk weer in spiegelschrift geschreven, de encryptie van die tijd.
De eerste kant van het pallenwiel wordt losgemaakt, ik heb de aangietpunten geplamuurd. Daarvan zal je er maar 1 vinden per stuk.
In het wiel aan de achterkant zit een schakelaar die de tand van het doorkliksysteem in kan trekken. Dat is nodig om het touw van de windas te ontrollen.
De andere helft heeft ook een intrekbare tand maar de aandrijving is gekoppeld aan de eerste.
Er is een naad rond elk wiel, die ik na het dichtkleven vol secondelijm smeer. Je kan de kit ook zonder lijm maken.
De wielen zijn hier gekoppeld. Er is een plug toegevoegd aan beide kanten van de as, met een schakelaar om de richting van de draaibeweging te kiezen. Het is niet zo dat de "down"-stand de draaibeweging omkeert zoals bij een dopsleutel, de aandrijving wordt gewoon losgekoppeld. Helaas is de wrijving te groot om het gewicht uit zichzelf naar beneden te laten zakken. Je moet de wielen in tegengestelde richting bewegen om dat te laten gebeuren. Misschien gaat het iets soepeler als de wielen niet aangedrukt en dichtgelijmd zijn?
De meeste naden in de kit zitten verborgen in de naaf van het wiel. Ik herhaal de methode met de secondelijm en schuur dan bij.
Het kleine wiel is makkelijk te bevestigen als het pallenwielsysteem op het platform geplaatst is.
De windas heeft teveel bewegingsvrijheid en de actie van een van de twee pallenwielen drukt de as naar buiten. Daarbij gaat die aan het slippen. Ik heb een plastic roundel toegevoegd achter de plug aan het uiteinde van de as. Slippen doe hij niet meer, maar de actie van de hendel wordt extreem gehinderd door de wrijving in de wielen. Waarschijnlijk zullen de wielen gesmeerd moeten worden.
De stalen kogellager die je bij de kit kreeg, moet in het gewicht gelijmd worden. Ik denk dat ik die vervang door roestige schroeven, het is wat zonde van de lager. De twee helften van het gewicht vertonen beide een sinkmark die opgevuld wordt. Ik heb een video gemaakt van de werking van de kraan, waar je de moeizame krikbeweging kunt zien.






Een heel duidelijke handleiding van Italeri, tot zelfs de instructie hoe je de knoop moet leggen in het touw.


Als referentie bij deze kit vond ik in mijn collectie een oude aankoop terug, een boek over alle werken van da Vinci.

Daarin vond ik nog een herinnering aan een bezoek van het Clos Lucé nabij het kasteel van Amboise, de plek waar Leonardo Da Vinci zijn laatste jaren sleet. Je ziet er niet alleen zijn uitvindingen maar ook bijvoorbeeld de eetkamer waar hij vertoefde. Zorg dat je dit niet mist als je Amboise bezoekt, het ligt er maar een paar honderd meter vandaan.

In het boek zijn de schetsen te vinden met de nodige uitleg.



Hij heeft het natuurlijk weer in spiegelschrift geschreven, de encryptie van die tijd.

De eerste kant van het pallenwiel wordt losgemaakt, ik heb de aangietpunten geplamuurd. Daarvan zal je er maar 1 vinden per stuk.

In het wiel aan de achterkant zit een schakelaar die de tand van het doorkliksysteem in kan trekken. Dat is nodig om het touw van de windas te ontrollen.


De andere helft heeft ook een intrekbare tand maar de aandrijving is gekoppeld aan de eerste.

Er is een naad rond elk wiel, die ik na het dichtkleven vol secondelijm smeer. Je kan de kit ook zonder lijm maken.


De wielen zijn hier gekoppeld. Er is een plug toegevoegd aan beide kanten van de as, met een schakelaar om de richting van de draaibeweging te kiezen. Het is niet zo dat de "down"-stand de draaibeweging omkeert zoals bij een dopsleutel, de aandrijving wordt gewoon losgekoppeld. Helaas is de wrijving te groot om het gewicht uit zichzelf naar beneden te laten zakken. Je moet de wielen in tegengestelde richting bewegen om dat te laten gebeuren. Misschien gaat het iets soepeler als de wielen niet aangedrukt en dichtgelijmd zijn?


De meeste naden in de kit zitten verborgen in de naaf van het wiel. Ik herhaal de methode met de secondelijm en schuur dan bij.

Het kleine wiel is makkelijk te bevestigen als het pallenwielsysteem op het platform geplaatst is.


De windas heeft teveel bewegingsvrijheid en de actie van een van de twee pallenwielen drukt de as naar buiten. Daarbij gaat die aan het slippen. Ik heb een plastic roundel toegevoegd achter de plug aan het uiteinde van de as. Slippen doe hij niet meer, maar de actie van de hendel wordt extreem gehinderd door de wrijving in de wielen. Waarschijnlijk zullen de wielen gesmeerd moeten worden.

De stalen kogellager die je bij de kit kreeg, moet in het gewicht gelijmd worden. Ik denk dat ik die vervang door roestige schroeven, het is wat zonde van de lager. De twee helften van het gewicht vertonen beide een sinkmark die opgevuld wordt. Ik heb een video gemaakt van de werking van de kraan, waar je de moeizame krikbeweging kunt zien.