Hoofdsponsor

Da Vinci Crane

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*

StevenVD

Well-known member
Registered
Nog eentje om het af te leren met de Italeri Da Vinci kits.

0ed2bc9fb5716546110b015251eb66e2.jpg


dd0964dccdf4fb543f7294dfd602aa67.jpg


0f1b8ff5d7ba2bb8ed11353244f1d7e8.jpg


2e9b16594477c30c5bb3da9bbaee81b0.jpg


f7a1cf2a6b2ea7fccea3d5e9321a8a2e.jpg


bd14a0985fa84ebde745a7535a4ff376.jpg


Een heel duidelijke handleiding van Italeri, tot zelfs de instructie hoe je de knoop moet leggen in het touw.

7ca6148ccff74349c66d04a2e3bca64d.jpg


201c68954b101c4e2a99e9da6d0d732b.jpg


Als referentie bij deze kit vond ik in mijn collectie een oude aankoop terug, een boek over alle werken van da Vinci.

e6af155cc9d494bc5f263b2e203067b3.jpg


Daarin vond ik nog een herinnering aan een bezoek van het Clos Lucé nabij het kasteel van Amboise, de plek waar Leonardo Da Vinci zijn laatste jaren sleet. Je ziet er niet alleen zijn uitvindingen maar ook bijvoorbeeld de eetkamer waar hij vertoefde. Zorg dat je dit niet mist als je Amboise bezoekt, het ligt er maar een paar honderd meter vandaan.

e3e6d58a84d7de18c2d0d419fcafc221.jpg


In het boek zijn de schetsen te vinden met de nodige uitleg.

af1fc8993b9dabf08a22ed78bc361368.jpg


4869faa227dc45b3477532efd92fc806.jpg


8706b179207650efca20f3d0fce20ee6.jpg


Hij heeft het natuurlijk weer in spiegelschrift geschreven, de encryptie van die tijd.

93eab771ac0fe6eaa7808a7d4dc3c132.jpg


De eerste kant van het pallenwiel wordt losgemaakt, ik heb de aangietpunten geplamuurd. Daarvan zal je er maar 1 vinden per stuk.

827785a1718c45a3b56dd66c563726e7.jpg


In het wiel aan de achterkant zit een schakelaar die de tand van het doorkliksysteem in kan trekken. Dat is nodig om het touw van de windas te ontrollen.

c82ded5fb1eb76cf891834c338002a90.jpg


bb69391a0c3a7245cb192d0584d3159a.jpg


De andere helft heeft ook een intrekbare tand maar de aandrijving is gekoppeld aan de eerste.

a51bce774ac4c8fb08e0bb400e6d10d0.jpg


Er is een naad rond elk wiel, die ik na het dichtkleven vol secondelijm smeer. Je kan de kit ook zonder lijm maken.

e177d7e97f4338e0aeb1410af31ac234.jpg


06b98f1d451a845cdecdcbabe13898b5.jpg


De wielen zijn hier gekoppeld. Er is een plug toegevoegd aan beide kanten van de as, met een schakelaar om de richting van de draaibeweging te kiezen. Het is niet zo dat de "down"-stand de draaibeweging omkeert zoals bij een dopsleutel, de aandrijving wordt gewoon losgekoppeld. Helaas is de wrijving te groot om het gewicht uit zichzelf naar beneden te laten zakken. Je moet de wielen in tegengestelde richting bewegen om dat te laten gebeuren. Misschien gaat het iets soepeler als de wielen niet aangedrukt en dichtgelijmd zijn?

e6b230f56c33d6bdf6f8a0a469481cac.jpg


21f5d0a4b39f40be07b962d891341c37.jpg


De meeste naden in de kit zitten verborgen in de naaf van het wiel. Ik herhaal de methode met de secondelijm en schuur dan bij.

92d01438746902ba64ec8573ded3c197.jpg


Het kleine wiel is makkelijk te bevestigen als het pallenwielsysteem op het platform geplaatst is.

d0a68ffe3fcdb44fb9831d0d31b79382.jpg


60f6597d6d282ba6107b8dbf0b90d797.jpg


De windas heeft teveel bewegingsvrijheid en de actie van een van de twee pallenwielen drukt de as naar buiten. Daarbij gaat die aan het slippen. Ik heb een plastic roundel toegevoegd achter de plug aan het uiteinde van de as. Slippen doe hij niet meer, maar de actie van de hendel wordt extreem gehinderd door de wrijving in de wielen. Waarschijnlijk zullen de wielen gesmeerd moeten worden.

ac3d0ed3ffbdb8aa6004c684f0bdeb9d.jpg


De stalen kogellager die je bij de kit kreeg, moet in het gewicht gelijmd worden. Ik denk dat ik die vervang door roestige schroeven, het is wat zonde van de lager. De twee helften van het gewicht vertonen beide een sinkmark die opgevuld wordt. Ik heb een video gemaakt van de werking van de kraan, waar je de moeizame krikbeweging kunt zien.

 
Het werkt, dat kan je niet ontkennen.
Maar ik vermoed dat het in het echt ook niet zo vlot ging met die ronde houten tanden.
 
Vernuftig maar ietwat onhandelbaar in het echt denk ik want de kraan was niet draaibaar, je kon er blijkbaar enkel gewichten met optillen en neerlaten.
Wel een leuk bouwwerkje en een aanvulling van je collectie.
 
Terug
Bovenaan