een vraag waar ik nog altijt niet uit ben
DE HALSKLAMP
links de tekening van witsen recht die van hoving
en hier zie je welk touw er door moet volgens witsen
nu zit ik met een paar vragen.
1/ waar voor dient dit ding
2/ is het de bedoeling dat het kan bewegen naar voor en achter of blijft het gewoon vast zitten op de zelvde plaats
Om dit te kunnen verstaan moet je eerst leren zeilen en weten hoe je een schip bestuurd zonder motor.
Bij alle windrichtingen kan men een schip een koers laten varen om een punt te bereiken. Desnoods laveren = zigzaggen.
Bij scherpe windrichting moet men de ra's brassen en het grootzeil wat meer bijzetten. Dit gebeurd met de schoten van het grootfokkenzeil, grootzeil en indien aanwezig het grootbezaamzeil. Alleen die zeilen hebben ook halzen (die lijnen die naar voor gaan)
Om het schip een snelle stop te laten maken, worden bepaalde ra's in de ongekeerde richting gebrast en de halzen bijgetrokken, zodat er op die mastzeilen een tegenwind wordt gevangen. Waardoor het schip vaart verminderd en uiteindelijk zal stoppen.
Dit heel simpel uiteengelegd.
Nu omdat kost wat kost het touwwerk moet beschermd worden voor schavielen en kwetsen, breken,enz..... lopen alle touwen door rollen, ogen, waar ook kans is op touwbeschadigingen door grillige windvlagen.
Nu Dirk, die blok aan de verschansing voor het zware touw van het zeil is niet verplaatsbaar en helpt het touw nettjes in het zogezegde gareel voor hij op een schidpadblok de verschansing binnen gaat.
Vroeger was dit een gewoon uitgeschuurde gat, later werden er draaiende schijven gebruikt.
De halzen gingen naar voor toe en ook belgd op die manier.
De fokkehals voor 1580 werd gewoon onder de bril van de scheg vastgemaakt en terug lopend naar en korvijnnagen op de bakreling.
Later heeft men de botteloef op het galjioen geplaatst, met een max 15° vanuit de kielaspositie.
De botteloef is dat krom stukje houten stokje die uitsteekt naast boegspriet.
Dit was uitsluitend om de fokkehals te houden.
Halzen en schoten werden steeds bijgezet of gereefd, en moeten zeer flexibel kunnen bediend worden volgens windgrillen.
Verder hier minder van toepassing zijn de boelijnen van het zeil, maar ook een onderdeel om het zeil te zetten in verhoudingen met de schoten en halzen.
Dus op het model, die schootblok of halsklamp vastzetten en een mooie vloeiende oog, of rolletje (volgens je tekening)
Meestal word die touw binnen de verschansing vast gemaakt op het kruishout.
De halsklamp kan een zeer mooie beeldhouwerk hebben.
groetjes
Ward