Hier gaan we weer.
De beide Moranes en de Steyr zijn afgewerkt en de beide Taxi's zijn in aanbouw.
Tijd dus om nog eens een vliegdinges doosken open te trekken en deze maal werd het, op tip van GraemeB, een vliegboot Dornier Do24 T.
Het gaat hier om de kit van Italeri n° 122 uit 1978 welke ik ooit op een beurs gekocht heb voor de gezegende som van 8€.
Bij deze kit zal ik tevens gebruik maken van de PE set n° 72 106 van Eduard en de Quickboost exhaust set QB 72 149.
Omdat mijn Dornier vliegboot uiteindelijk in mijn museum zal belanden mag hij op een speciale trolley staan welke ons geleverd wordt door Kora Models kit n° 7205 Transport Carriage for Flying boat Dornier Do 24. Dit betreft in feite een resin kitje op zichzelf.
De instructies zijn redelijk simpel en typisch Italeri:
er is 1 sprue met ramen en de decals zien er na al die jaren nog redelijk goed uit:
De decal opties zijn voor een toestel van de 106de Küstenflieger Gruppe Baltikum of voor een toestel van de Seenot Gruppe Siracusa in 1943.
Het kleurenschema is voor beide toestellen hetzelfde en voorlopig gaat mijn voorkeur naar het toestel van het 106de Küstenflieger Gruppe.
Voor de rest komen alle andere onderdelen op 2 sprues hetgeen laat veronderstellen dat het een redelijk simpele bouw zou moeten worden maar dat zullen we later en al doende wel ondervinden.
Ik heb geen foto genomen van de vuile boekskes die ik ga gebruiken maar ik zal mij baseren op twee artikels verschenen respectievelijk in SAMI Januari 2007 en WingMasters 51.
Een beetje geschiedenis:
De Dornier Do 24 werd voor het begin van WO2 aanvankelijk in licentie gebouwd in Nederland, hoofdzakelijk voor gebruik door de KNIL in de overzeese gebieden zoals Java en Sumatra.
Na de Duitse inval in 1940 werden 3 afgewerkte en 25 deels afgewerkte toestellen aangetroffen en deze werden dan ook graag afgewerkt en in gebruik genomen voor reddingsacties op zoek naar Duitse toestellen die op zee een noodlanding hadden moeten maken.
De Dornier Do24 werd in het algemeen beter bevonden dan het toen standaard Duits type vliegboot BV 138 omdat ie betere vliegeigenschappen had, breder en ruimer was, een goede snelheid en vliegafstand had.
Tijdens de oorlog werden natuurlijk verschillende veranderingen aangebracht zoals BMW motoren en andere bewapening.
De Do24 werd gebruikt aan bijna alle fronten, van de Noordpool tot de Balkan, Griekenland, Frankrijk maar ook door de Nederlanders zelf in het toenmalige Nederlands-Indië, Australië en tegen Japan.
Na de oorlog deden er dienst in Spanje waar zij tot 1970 in dienst bleven. Momenteel zou er nog één luchtwaardig zijn na een volledige restauratie en herbouw met de modernste technologie.
Voilà en nu er nog aan beginnen.........
De beide Moranes en de Steyr zijn afgewerkt en de beide Taxi's zijn in aanbouw.
Tijd dus om nog eens een vliegdinges doosken open te trekken en deze maal werd het, op tip van GraemeB, een vliegboot Dornier Do24 T.
Het gaat hier om de kit van Italeri n° 122 uit 1978 welke ik ooit op een beurs gekocht heb voor de gezegende som van 8€.
Bij deze kit zal ik tevens gebruik maken van de PE set n° 72 106 van Eduard en de Quickboost exhaust set QB 72 149.
Omdat mijn Dornier vliegboot uiteindelijk in mijn museum zal belanden mag hij op een speciale trolley staan welke ons geleverd wordt door Kora Models kit n° 7205 Transport Carriage for Flying boat Dornier Do 24. Dit betreft in feite een resin kitje op zichzelf.
De instructies zijn redelijk simpel en typisch Italeri:
er is 1 sprue met ramen en de decals zien er na al die jaren nog redelijk goed uit:
De decal opties zijn voor een toestel van de 106de Küstenflieger Gruppe Baltikum of voor een toestel van de Seenot Gruppe Siracusa in 1943.
Het kleurenschema is voor beide toestellen hetzelfde en voorlopig gaat mijn voorkeur naar het toestel van het 106de Küstenflieger Gruppe.
Voor de rest komen alle andere onderdelen op 2 sprues hetgeen laat veronderstellen dat het een redelijk simpele bouw zou moeten worden maar dat zullen we later en al doende wel ondervinden.
Ik heb geen foto genomen van de vuile boekskes die ik ga gebruiken maar ik zal mij baseren op twee artikels verschenen respectievelijk in SAMI Januari 2007 en WingMasters 51.
Een beetje geschiedenis:
De Dornier Do 24 werd voor het begin van WO2 aanvankelijk in licentie gebouwd in Nederland, hoofdzakelijk voor gebruik door de KNIL in de overzeese gebieden zoals Java en Sumatra.
Na de Duitse inval in 1940 werden 3 afgewerkte en 25 deels afgewerkte toestellen aangetroffen en deze werden dan ook graag afgewerkt en in gebruik genomen voor reddingsacties op zoek naar Duitse toestellen die op zee een noodlanding hadden moeten maken.
De Dornier Do24 werd in het algemeen beter bevonden dan het toen standaard Duits type vliegboot BV 138 omdat ie betere vliegeigenschappen had, breder en ruimer was, een goede snelheid en vliegafstand had.
Tijdens de oorlog werden natuurlijk verschillende veranderingen aangebracht zoals BMW motoren en andere bewapening.
De Do24 werd gebruikt aan bijna alle fronten, van de Noordpool tot de Balkan, Griekenland, Frankrijk maar ook door de Nederlanders zelf in het toenmalige Nederlands-Indië, Australië en tegen Japan.
Na de oorlog deden er dienst in Spanje waar zij tot 1970 in dienst bleven. Momenteel zou er nog één luchtwaardig zijn na een volledige restauratie en herbouw met de modernste technologie.
Voilà en nu er nog aan beginnen.........