Lang geleden dat we hier nog gepost hebben.
Na de korte beschrijving van het spuiten van de onderzijde van de Dornier een poging ondernomen om de decals aan de onderzijde te plaatsen. Ramp!! Ze sprongen kapot terwijl je ze plaatste en dit niettegenstaande ze vernist waren op voorhand.
Dan maar op zoek naar andere geschikte decals van hetzelfde type en grootte maar natuurlijk niet voorradig in de eigen spares box. Een hulplijn ingeschakeld en een ganse collectie decals allerhande gekregen waaruit nu nog de juiste formaten moeten geput worden.
En toen gingen we op zoek naar de juiste verf.......
Op de beurs in Helchteren een set AK verf gekocht speciaal voor de Luftwaffe (set AK 2020). Op de voorzijde staan de kleuren vermeld en op de achterzijde zie je tekeningen van diverse vliegtuigen en de benodigde kleuren. Vermits het bij de Dornier hoofdzakelijk draait om Dunkelgrün (RLM 73) en Schwarzgrün (RLM 72) was dit ideaal.
Redenering: AK, Vallejo, MIG: één pot nat, zelfde busjes en bijna zelfde verf.
Uit pure gewoonte dus de AK verf gemengd met Vallejo verdunner, leek goed, en maar gebruikt om vast te stellen dat opeens de airbrush begon te haperen. Enkele vloeken en natuurlijk gestart met het reinigen van de AB. Niets speciaals op te merken......zal dus waarschijnlijk gelegen hebben aan het feit dat we te lang spoten en misschien de verkeerde naald (0,20) voor toch een redelijke oppervlakte.
Vleugel goed laten drogen en lichtjes afgeschuurd.
Enkele dagen later opnieuw, ditmaal enkel de vleugel en we zijn nog niet driekwart of opnieuw dezelfde miserie. Ha nee hé, dit kan niet.
AB opnieuw uitgekuist, zelfs in de sonic reiniger en ziet er weer goed uit.
Toch voor alle zekerheid eens gekeken of mijn producten overeen komen en pas nu gezien dat mijn AK verf in feite AK Interactive verf is dat moet/kan verdund worden met AK 712 thinner. Ah bon, dus een andere nummer dan mijn Vallejo thinner.
Vleugel weer afgeschuurd en we gaan enkele dagen later opnieuw spuiten maar deze maal weigert de AB zelfs op te starten; de verf spuit er langs alle kanten uit behalve langs de voorkant.
Dit kan toch geen waar zijn? Nog nooit gebeurd!!!!
Vleugel aan de kant en mijzelf een totaal spuitverbod opgelegd tot het probleem AB en AK verf opgelost is.
Complete demontage van de AB en met een fijne naald alles maar dan ook alles langs gegaan en in gepeuterd om tot mijn grote verwondering vast te stellen dat er samengekoekte verf op verschillende plaatsen nog aanwezig is en enkel met die naald kan verwijderd worden.
Klonters verf wijzen op één of andere chemische reactie en blijkbaar moet AK Interactive dus slecht reageren op Vallejo thinner.
Te lange leste even kijken op de site van AK en dus maar direct hun thinner, cleaner en 2 flesjes vernis besteld. (geleverd vanuit Spanje binnen de week)
Ook even gekeken op YouTube en een paar filmpjes over AK Interactive paints bekeken. Deze zijn redelijk gemengd in die zin dat er soms klachten zijn over de door hen geleverde sets waarvan de kleuren niet overeenkomen maar ook enkele mooie uitleg filmpjes gezien over het gebruik van die verf.
AK Interactive kan dus zowel met de borstel als met de AB aangebracht worden (dit in tegenstelling tot sommige Vallejo verven) en men spreekt nergens van verdunning van de verf bij gebruik met de AB.
Met een nu hopelijk perfect gereinigde en werkende AB dan maar een poging gedaan om direct, onverdund, te spuiten en, eureka, het werkt !!!!!
Eerst het Dunkelgrün gespoten en daags nadien de vleugel afgeplakt om Schwarzgrün te spuiten. Mooi egaal resultaat, hart vastgehouden bij het verwijderen van de tape en geen problemen.
Genoeg gezeverd, eerst enkele foto's:
Onderzijde
Bovenzijde
Waarom dan dat epistel hierboven geschreven?
Eenvoudig om reden dat ik wil stellen dat zelfs de meer ervaren modelbouwers (waaronder ik mezelf toch durf te rekenen) ook nog wel eens fouten kunnen maken of tegenslagen kunnen hebben.
Bij mij was het hier in hoofdzaak te wijten uit gewoonte en geloof in het feit dat al die nieuwe verven die ze heden ten dage rond onze oren smijten in feite toch maar de "klassieke" Vallejo verven waren. Niet juist dus.
Op dit forum lees ik ook dikwijls dat de verdunners in feite allemaal dezelfde zijn en ik ben de eerste om dit tegen te spreken maar heb het hier nu toch nog eens ondervonden.
Onwetendheid ligt hier ook voor een deel aan de basis want ik had nagelaten te kijken of die verf echt iets nieuw was of niet.
U weze dus gewaarschuwd.
Even de vleugel er los op gezet.
Volgende stap zal het vernissen zijn van romp en vleugel alvorens andere decals zullen geplaatst worden. Daarna volgt sealing en verwering zodat het toestel toch een ietwat meer gebruikt uiterlijk zal krijgen.
Wordt hopelijk vlug vervolgd.
Na de korte beschrijving van het spuiten van de onderzijde van de Dornier een poging ondernomen om de decals aan de onderzijde te plaatsen. Ramp!! Ze sprongen kapot terwijl je ze plaatste en dit niettegenstaande ze vernist waren op voorhand.
Dan maar op zoek naar andere geschikte decals van hetzelfde type en grootte maar natuurlijk niet voorradig in de eigen spares box. Een hulplijn ingeschakeld en een ganse collectie decals allerhande gekregen waaruit nu nog de juiste formaten moeten geput worden.
En toen gingen we op zoek naar de juiste verf.......
Op de beurs in Helchteren een set AK verf gekocht speciaal voor de Luftwaffe (set AK 2020). Op de voorzijde staan de kleuren vermeld en op de achterzijde zie je tekeningen van diverse vliegtuigen en de benodigde kleuren. Vermits het bij de Dornier hoofdzakelijk draait om Dunkelgrün (RLM 73) en Schwarzgrün (RLM 72) was dit ideaal.
Redenering: AK, Vallejo, MIG: één pot nat, zelfde busjes en bijna zelfde verf.
Uit pure gewoonte dus de AK verf gemengd met Vallejo verdunner, leek goed, en maar gebruikt om vast te stellen dat opeens de airbrush begon te haperen. Enkele vloeken en natuurlijk gestart met het reinigen van de AB. Niets speciaals op te merken......zal dus waarschijnlijk gelegen hebben aan het feit dat we te lang spoten en misschien de verkeerde naald (0,20) voor toch een redelijke oppervlakte.
Vleugel goed laten drogen en lichtjes afgeschuurd.
Enkele dagen later opnieuw, ditmaal enkel de vleugel en we zijn nog niet driekwart of opnieuw dezelfde miserie. Ha nee hé, dit kan niet.
AB opnieuw uitgekuist, zelfs in de sonic reiniger en ziet er weer goed uit.
Toch voor alle zekerheid eens gekeken of mijn producten overeen komen en pas nu gezien dat mijn AK verf in feite AK Interactive verf is dat moet/kan verdund worden met AK 712 thinner. Ah bon, dus een andere nummer dan mijn Vallejo thinner.
Vleugel weer afgeschuurd en we gaan enkele dagen later opnieuw spuiten maar deze maal weigert de AB zelfs op te starten; de verf spuit er langs alle kanten uit behalve langs de voorkant.
Dit kan toch geen waar zijn? Nog nooit gebeurd!!!!
Vleugel aan de kant en mijzelf een totaal spuitverbod opgelegd tot het probleem AB en AK verf opgelost is.
Complete demontage van de AB en met een fijne naald alles maar dan ook alles langs gegaan en in gepeuterd om tot mijn grote verwondering vast te stellen dat er samengekoekte verf op verschillende plaatsen nog aanwezig is en enkel met die naald kan verwijderd worden.
Klonters verf wijzen op één of andere chemische reactie en blijkbaar moet AK Interactive dus slecht reageren op Vallejo thinner.
Te lange leste even kijken op de site van AK en dus maar direct hun thinner, cleaner en 2 flesjes vernis besteld. (geleverd vanuit Spanje binnen de week)
Ook even gekeken op YouTube en een paar filmpjes over AK Interactive paints bekeken. Deze zijn redelijk gemengd in die zin dat er soms klachten zijn over de door hen geleverde sets waarvan de kleuren niet overeenkomen maar ook enkele mooie uitleg filmpjes gezien over het gebruik van die verf.
AK Interactive kan dus zowel met de borstel als met de AB aangebracht worden (dit in tegenstelling tot sommige Vallejo verven) en men spreekt nergens van verdunning van de verf bij gebruik met de AB.
Met een nu hopelijk perfect gereinigde en werkende AB dan maar een poging gedaan om direct, onverdund, te spuiten en, eureka, het werkt !!!!!
Eerst het Dunkelgrün gespoten en daags nadien de vleugel afgeplakt om Schwarzgrün te spuiten. Mooi egaal resultaat, hart vastgehouden bij het verwijderen van de tape en geen problemen.
Genoeg gezeverd, eerst enkele foto's:
Onderzijde
Bovenzijde
Waarom dan dat epistel hierboven geschreven?
Eenvoudig om reden dat ik wil stellen dat zelfs de meer ervaren modelbouwers (waaronder ik mezelf toch durf te rekenen) ook nog wel eens fouten kunnen maken of tegenslagen kunnen hebben.
Bij mij was het hier in hoofdzaak te wijten uit gewoonte en geloof in het feit dat al die nieuwe verven die ze heden ten dage rond onze oren smijten in feite toch maar de "klassieke" Vallejo verven waren. Niet juist dus.
Op dit forum lees ik ook dikwijls dat de verdunners in feite allemaal dezelfde zijn en ik ben de eerste om dit tegen te spreken maar heb het hier nu toch nog eens ondervonden.
Onwetendheid ligt hier ook voor een deel aan de basis want ik had nagelaten te kijken of die verf echt iets nieuw was of niet.
U weze dus gewaarschuwd.
Even de vleugel er los op gezet.
Volgende stap zal het vernissen zijn van romp en vleugel alvorens andere decals zullen geplaatst worden. Daarna volgt sealing en verwering zodat het toestel toch een ietwat meer gebruikt uiterlijk zal krijgen.
Wordt hopelijk vlug vervolgd.