Hoofdsponsor

1/35 Dragon Ferdinand [wip]

  • Onderwerp starter Onderwerp starter tiger
  • Startdatum Startdatum

tiger

Well-known member
Registered
kan er iemand mij helpen? ben al een aantal uur bezig met opzoekwerk i.v.m de ferdinand. het gaat meer bepaald over de achterkant, daar bevind zich een ronde met een diameter van ongeveer 2cm. nu vroeg ik me af of dit open kon, omdat ik toch al een paal foto's gezien heb van ferdinands die vernietigd zijn, maar hierbij is telkens deze schijf weggeblazen en is er geen duidelijk zicht of het om een luik gaat of gewoon een panzerplaat. is er iemand die mij hier wat meer uitleg kan over geven.

hier is een foto ter verduidelijking.
attachment.jpg
 
het schijfje met de kleine diameter is inderdaad een luik. maar ik ben op zoek naar die met de grote diameter.
 
Ik denk niet dat het een luik is want er zijn geen scharnieren.
Volgens mij vliegt dat ding eruit na inslag van een granaat door drukopbouw van de explosie
 
Het grote ronde geval werd alleen verwijderd als het geschut eruit moest voor vervanging of reparatie.
 
Foto's om een beter oordeel te vellen (ikzelf kan er niets eenduidigs uit afleiden) :

elefant_spat_05_of_83.jpg

elefant_spat_45_of_83.jpg

elefant_spat_46_of_83.jpg

(Copyright David Lueck, educational purposes only, picture will be deleted upon first request)
 
Ik moest het even opzoeken: volgens "The Combat History of German Heavy Anti-Tank Unit 653" is het een luik wat van binnen vastzit met grote vleugelmoeren (er word helaas niet gezegd hoeveel) en werd gebruikt als nooduitgang Er zit geen scharnier aan, zodat het ook te openen is als het voertuig gekanteld is. Het was echter niet mogelijk voor de bemanning om dit luik terug te plaatsen zonder hulp van buitenaf.

Vandaar waarschijnlijk de beugel op de foto's van Roy.
Wanneer het gebrukt word om het kanon te vervangen, waar het vast ook voor gebruikt zal zijn, was er een kraan in de buurt om het terug te hangen.

Peter
 
Dat zullen geen kinderachtige vleugelmoeren zijn dan.
Er was helaas ook geen foto van.
Maar de dikte van de bepantsering (zijkanten en achterkant), naar ik aanneem ook het luik, is 80mm. Dat zal dus inderdaad een aardig gewicht zijn.

Peter

Edit: staal heeft een soortelijk gewicht van 7800kg/m3
opp. cirkel=pi x r2 (stel diameter is 0,5m) -> 0,785m2

0,785 x 0,08(=80mm)= 0,0628m3

7800 x 0,0628=490kg
(Ik heb aangenomen dat het luik een diameter heeft van 1 meter en pantserstaal hetzelfde soortelijk gewicht heeft als staal, die is waarschijnlijk hoger, maar onvindbaar op internet)
 
Laatst bewerkt:
Dus de lasjes die op bovenstaande foto's te zien zijn, zullen dan misschien wel authentiek zijn.

Nee die zijn niet origineel Roy, het kleine ronde luikje was voor de granaat hulzen uit het voertuig te werpen en deze is op het museum voertuig ook dicht gelast.
 
De uitleg van Ron is juist.
Het kleine luik dient om de granaathulzen uit te werpen, het grote is er initieel om het kanon te plaatsen of te vervangen. Het kon ook gebruikt worden als nooduitgang, te openen van binnenuit.
Bij een explosie in de tank werd dat luik meestal door de druk weggeblazen.
 
De juiste uitleg is reeds gegeven :)
De grote opening werd gebruikt om het kanon te kunnen uithalen voor herstelling/vervanging.
Op de meeste foto's van vernietigde Elephanten zie je inderdaad dat het grote gat verdwenen is door de druk.
Ik vermoed dat het luik maar zeer zelden als ontsnappingsluik werd gebruikt...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Maar het gaat jou om het kleinere gat, dat is, ook zoals reeds beschreven, om de granaathulzen te verwijderen.
Weinig foto's er van te vinden, maar ik het er ééntje voor jou ;)

attachment.jpg
 
berdankt iedereen voor de info. maar ik bedenk me wel als het als ontsnappingsluik gebruikt zou worden dat je toch een tijdje bezig bent om al die bouten los te draaien. en soms hadden ze niet geweldig veel tijd, bijv. als de geallieerden boven op de tank stonden en er een granaat in lieten vallen, was dit volgens mij niet de ideale ontsnappingsroute. of je moet al goed kunnen berekenen wanneer ze bij jou gaan zijn om op tijd de gigantische schijf te verwijderen.
 
inderdaad wat een interessant topic. Ik heb nog een Ferdinand liggen op 1/72, misschien moet ik die ook maar eens onder handen nemen (als ik er de tijd nog voor vind tenminste :D )
 
nu we de nodige info hebben wordt het tijd voor het echte werk.

ik ben ondertussen al een paar dagen bezig met de bouw van dit beest. de start van de bouw ging zo goed dat ik niet kon stoppen tot ik op de vraag van dat luik achterin stuite. en nu ik toch dit topic gestart heb met die vraag kon ik er even goed het begin van het bouwproces bij plaatsen, dus hier is hij.
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
de eduard set die ik er bij gekocht heb is al voor meer dan 50% verwerkt, het was wel maar een klein setje.

de reden dat ik die vraag gesteld heb is dat ik wou proberen om er een interieur in te bouwen, meer bepaald een scratchbuild. maar omdat er langs de bovenkant door de luiken weinig te zien valt en het luikje dat dient om de hulzen naar buiten te werpen te klein is zal dit niet doorgaan. ook omdat ik hem in operationele stand wil bouwen kan ik de grote schijf niet weglaten. nu ja "no hard feelings" zo kan ik me eerst toeleggen op de detail aan de buitenkant voor ik de details aan de binnenkant ga maken. er komen nog projecten genoeg waar we dit kunnen doen.

tot de volgende update Tiger
 
Ik moet zeggen dat ik wel een beetje jaloers ben zelfs, het in elkaar zetten van een tank is toch een buitenkans om snel tot de verweringsfase toe te komen. En als je daar dan aangekomen bent, zijn de mogelijkheden eindeloos. Dus niet te rouwig zijn, zou ik zeggen :D
 
Terug
Bovenaan