Omdat het dit jaar 60 jaar geleden is dat de eerste F-4 Phantom van de band rolde is er op een ander forum een groepsbouw gestart waar ik ook aan mee doe met een model van de F-4 en dan de C variant (Vietnam war)
Ik ben dus eens wat gaan rondneuzen en zoeken. Ik heb mijn oog laten vallen op een vroege Phantom in het Southeast Asia (SEA) kleurenschema. Op de een of andere manier spreekt mij dit veel meer aan dan de grijze kleurenschema’s. (maar ieder zijn eigen keus natuurlijk)
Dan op zoek naar een kit van een vroege Phantom, er een gevonden op marktplaats en als het goed is komt hij binnenkort aan.
Het is de kit van Eduard geworden in 1/48 van een phantom F4-c en dan de Good evening Da nang limited edition
De kit heeft resin parts, motor, cockpit en wielen en ook PE. en ik zal een aires cockpit en wheelbays gaan monteren.
En de resin parts (van eduard zelf) voor de engine, schietstoelen (zien er echt goed uit) en de wielen.
Ik ga de 64-0776 maken zoals deze nu in het museum of flight in Seattle staat. Een kist in gebruik bij 389th Tactical Fighter Squadron, 366th Tactical Fighter Wing en gevlogen door Lt.Col Robert Titus en 1Lt Milan Zimer, de kit geeft andere decals aan dan het exemplaar in het museum (niet veel) maar volgens de kit hebben de beide heren 2 MIG’s neergehaald, terwij het er drie moeten zijn. De sterren zijn volgens de bb gesitueerd onder de cockpit, maar het museum exemplaar heeft de sterren op de luchtinlaat zitten, verder ontbreekt het embleem van het 366 op de BB van de kit, maar gelukkig zit er wel een decal bij.
Op internet zijn genoeg foto’s te vinden van de 776 dus volgens mij met het geen probleem worden om hem zo echt mogelijk na te maken.
1. Research
Nog even wat op internet rond gekeken, mede omdat museum kisten niet altijd in de juiste kleur/decal stelling wordt weergegeven.
Zo ben ik er achter gekomen dat de 64-0776 wel 3 MIG’s heeft neergehaald, maar dat de bemanning verschillend was.
Op 23-04-1967 waren het Maj Anderson/kap Kjer met callsign “Jupiter 03” die een Mig-21 neerschoten, op 22-05-1967 waren het Lt.col Titus/Lt Zimer, callsign “Wander 1”die twee Mig-21 neer gehaald hebben, totaal dus wel 3 maar Titus/Zimer hebben er dus twee neergehaald met de 64-0776.
Op 20-08-1967 hebben Titus/Zimmer, callsign “Elgin 01” met de 64-0777 een Mig-21 neergehaald
Nu weet ik niet of de sterren toebehoren aan de kist of juist aan de piloot? Iemand raad…. In dit geval maakt het dus niet veel uit, zowel de kist zelf, als de piloot Titus hebben 3 MIG-21 neergeschoten. Drie sterren dus.
Titus heeft hiervoor het airforce cross gekregen (na de medal of honor de hoogste onderscheiding)
Op de foto’s van het museum stuk staan de sterren op de inlaatplaat van de linker motor, op een andere foto met Titus er bij, zijn ze onder de cockpit geplaatst …
Ook is op dit toestel niet de rood / witte markering zichtbaar waar de namen in staan van de pilot en wingman. (te zien op het tussenstukje tussen de twee cockpit gedeeltes. (op de museum kist zijn wel de namen aangebracht)
Het lijkt er op dat de markeringen zoals in de kit vermeld staan accurater zijn dan die in het museum, ook omdat het toestel in 1968 naar een ander squadron is overgegaan en er toen vermoedelijk de gunfighters badge opgekomen is.
grtz Ed
Ik ben dus eens wat gaan rondneuzen en zoeken. Ik heb mijn oog laten vallen op een vroege Phantom in het Southeast Asia (SEA) kleurenschema. Op de een of andere manier spreekt mij dit veel meer aan dan de grijze kleurenschema’s. (maar ieder zijn eigen keus natuurlijk)
Dan op zoek naar een kit van een vroege Phantom, er een gevonden op marktplaats en als het goed is komt hij binnenkort aan.
Het is de kit van Eduard geworden in 1/48 van een phantom F4-c en dan de Good evening Da nang limited edition
De kit heeft resin parts, motor, cockpit en wielen en ook PE. en ik zal een aires cockpit en wheelbays gaan monteren.
En de resin parts (van eduard zelf) voor de engine, schietstoelen (zien er echt goed uit) en de wielen.
Ik ga de 64-0776 maken zoals deze nu in het museum of flight in Seattle staat. Een kist in gebruik bij 389th Tactical Fighter Squadron, 366th Tactical Fighter Wing en gevlogen door Lt.Col Robert Titus en 1Lt Milan Zimer, de kit geeft andere decals aan dan het exemplaar in het museum (niet veel) maar volgens de kit hebben de beide heren 2 MIG’s neergehaald, terwij het er drie moeten zijn. De sterren zijn volgens de bb gesitueerd onder de cockpit, maar het museum exemplaar heeft de sterren op de luchtinlaat zitten, verder ontbreekt het embleem van het 366 op de BB van de kit, maar gelukkig zit er wel een decal bij.
Op internet zijn genoeg foto’s te vinden van de 776 dus volgens mij met het geen probleem worden om hem zo echt mogelijk na te maken.
1. Research
Nog even wat op internet rond gekeken, mede omdat museum kisten niet altijd in de juiste kleur/decal stelling wordt weergegeven.
Zo ben ik er achter gekomen dat de 64-0776 wel 3 MIG’s heeft neergehaald, maar dat de bemanning verschillend was.
Op 23-04-1967 waren het Maj Anderson/kap Kjer met callsign “Jupiter 03” die een Mig-21 neerschoten, op 22-05-1967 waren het Lt.col Titus/Lt Zimer, callsign “Wander 1”die twee Mig-21 neer gehaald hebben, totaal dus wel 3 maar Titus/Zimer hebben er dus twee neergehaald met de 64-0776.
Op 20-08-1967 hebben Titus/Zimmer, callsign “Elgin 01” met de 64-0777 een Mig-21 neergehaald
Nu weet ik niet of de sterren toebehoren aan de kist of juist aan de piloot? Iemand raad…. In dit geval maakt het dus niet veel uit, zowel de kist zelf, als de piloot Titus hebben 3 MIG-21 neergeschoten. Drie sterren dus.
Titus heeft hiervoor het airforce cross gekregen (na de medal of honor de hoogste onderscheiding)
Op de foto’s van het museum stuk staan de sterren op de inlaatplaat van de linker motor, op een andere foto met Titus er bij, zijn ze onder de cockpit geplaatst …
Ook is op dit toestel niet de rood / witte markering zichtbaar waar de namen in staan van de pilot en wingman. (te zien op het tussenstukje tussen de twee cockpit gedeeltes. (op de museum kist zijn wel de namen aangebracht)
Het lijkt er op dat de markeringen zoals in de kit vermeld staan accurater zijn dan die in het museum, ook omdat het toestel in 1968 naar een ander squadron is overgegaan en er toen vermoedelijk de gunfighters badge opgekomen is.
grtz Ed
Laatst bewerkt: