Hoofdsponsor

1/24 Ferrari 348 TB - Le Mans 1994 - Repsol [wip]

Schaal 1/24 - 1/25
@oldieman, ik heb stiekem wel een aantal tips op YouTube gebruikt, hoor... ;)

@Modestforest, ze zijn niet zo clear als bv een voorruit die standaard in een doos zit. Maar ik had geen bruikbare stukjes "uit de doos". Voor wat ik ze ga gebruiken, zijn ze prima. Ik heb vandaag de lenzen beetje bijgeschuurd (hoekjes afgerond en randen gelijk gemaakt) en ze zien er eigenlijk heel goed uit.

Referentiefoto: https://www.ultimatecarpage.com/images/car/7693/Ferrari-348-GT-C-LM-148759.jpg

De lenzen komen op de achterkant van de houders. Daarover komt nog een clear plaatje. De lenzen gaan nog met een transparant geel geverfd worden. En ik ga ook experimenteren met een chroom laagje achter de lenzen.
 
Een kleur / verf test aan het uitvoeren.

De 2 middelste (French blue & Medium blue) komen in de buurt van wat ik nodig heb. Voorlopig zou ik voor French blue durven gaan; is ook een soort blauw dat in racing regelmatig gebruikt wordt.
Ultramarijn en Flat blue vallen af.
Op basis van de afbeeldingen op de Vallejo website ga ik Steel blue (Model Air), Royal blue (Model Color) en Dark blue (Model Color) ook nog eens aanschaffen en testen.

48658434832_5c25a70569_c.jpg

De donkere vlekken die je op de foto ziet, is gewoon mijn zwarte stift met aanduiding op de achterkant dat je ziet doorschijnen. Verder was dit eigenlijk ook een goede airbrush oefening.

Hetzelfde ga ik ook met rood nog doen.
 
De donkere vlekken die je op de foto ziet, is gewoon mijn zwarte stift met aanduiding op de achterkant dat je ziet doorschijnen. Verder was dit eigenlijk ook een goede airbrush oefening.

Hetzelfde ga ik ook met rood nog doen.

Als je de zwarte stift ziet doorschijnen ga je op je model wel een andere kleur krijgen, dit omdat er nu licht en wit van onder door komt en dat kan niet op je model. Dat zal wit of grijs kunststof zijn en een primer die je als ondergrond gebruikt. Voor een testje moet je iedere behandeling hetzelfde uitvoeren. Dus minimaal ondoorzicht zijn voor licht en een witte lepel gebruiken of bij deze de achterkant en voorkant in een ondoorzichtige primer. Bij de laatste kits van heller, waar ook veel doorzichtig kinsstof gebruikt wordt. Heb ik de Ferguson aan de kant gelegd, met als reden dat ik niet overal zwarte primer aan kon brengen en er verschil zit in het rood op het doorzichtige en op het grijze plastic van de cabine
 
Bedankt voor de melding, Aris. Ga ik rekening mee houden. Ik ga een paar testen doen met nieuwe plastic lepels waarvan ik de achterkanten in zwarte primer ga zetten. En dan het verschil eens bekijken.

Heb ondertussen nog een vraagje.

Ik heb in het weekend de binnenkant van de body in mat zwart gezet. Dit was nodig omdat op de race versie op bepaalde plaatsen die binnenkant te zien is. Ze halen op bepaalde plaatsen nl materiaal weg (gewichtsbesparing en makkelijk aan kabels kunnen).

Mijn volgende stap is de buitenkant. Daarvoor ben ik het juiste blauw en rood aan het (onder)zoeken. Er moet zeker nog minstens een extra laag primer ook eerst op.

Maar... ik moet nu de binnenkant maskeren. Kan ik rechtstreeks Tamiya tape op de verf kleven? En die er dan enkele dagen oplaten zonder mijn zwarte laag te beschadigen bij het verwijderen van de tape?
De tape gaat er sowieso enkele dagen moeten op blijven zitten. Omdat ik meerdere lagen moet spuiten en ook omdat ik de wagen in 2 kleuren moet spuiten. Hiervoor ben ik van plan eerst volledig in rood en dan, na extra tape, de blauwe lagen.

Ik lees/zie nl regelmatig op forums/YouTube dat maskeertape best zo snel mogelijk verwijderd wordt.

Of kan ik best de zwarte binnenkant met een matte vernis eerst behandelen. Binnenkant is echter niet echt makkelijk te spuiten; sommige delen zijn zeer moeilijk bereikbaar. Dus ik bespaar me liefst die extra stap.

48665702568_b839033c7a_c.jpg
 
Wel zeer goed oppassen met papier tape als die te lang blijft zitten word deze hard en dan krijg je bijna zonder beschadigen er niet goed af
Wat ik dan zou aanraden is " Masking Fluid " bestaat van verschillende merken misschien goed bekent , anders een korte verklaring
Het is een rare papachtige vloeistof die met een goedkope borstel moet aanbrengen ( borstel is verloren hoor )en dat kan gewoon blijven zitten , want eenmaal droog vormt het een soort siliconenfilm waar je rustig kan op spuiten
Word veel gebruikt bij special paintings op Vans
Marc
 
Veel hangt af van het soort primer wat je hebt gebruikt. Bvb : Alclad of ZP mag je gerust tape op plakken die gaat er niet meer af , je zegt niet welke soort verf je hebt gebruikt. Ik zou eerst de buitenkant gedaan hebben en in de clear gezet , daarna de binnenkant met bvb zwart van Valleyo of Tamiya. Vooraf de ramen afplakken natuurlijk. Heb je dan een beetje overspray of een vlekje kan je dat gemakkelijk verwijderen met wat verdunner of alcohol zonder schade te berokkenen.
Voor je onderzoek naar de kleuren is dit misschien een tip : https://www.zero-paints.com/Repsol_Ford_Escort_RS_Cosworth_Paint_Set_4x30ml--product--7742.html
Veel plezier nog met de Ferrari. Komt zeker goed

Greetzzzzz Modest
 
Wat ik dan zou aanraden is " Masking Fluid " bestaat van verschillende merken

Heb hier een flesje Liquid Mask van Vallejo staan. Is inderdaad een optie. Had dat nog niet overwogen omdat het een vrij groot oppervlak is. Ik gebruik dat meestal voor kleine moeilijke plekken.

Veel hangt af van het soort primer wat je hebt gebruikt. Bvb : Alclad of ZP mag je gerust tape op plakken die gaat er niet meer af , je zegt niet welke soort verf je hebt gebruikt. Ik zou eerst de buitenkant gedaan hebben en in de clear gezet , daarna de binnenkant met bvb zwart van Valleyo of Tamiya. Vooraf de ramen afplakken natuurlijk. Heb je dan een beetje overspray of een vlekje kan je dat gemakkelijk verwijderen met wat verdunner of alcohol zonder schade te berokkenen.
Voor je onderzoek naar de kleuren is dit misschien een tip : https://www.zero-paints.com/Repsol_Ford_Escort_RS_Cosworth_Paint_Set_4x30ml--product--7742.html
Veel plezier nog met de Ferrari. Komt zeker goed
Greetzzzzz Modest

Ik spuit voorlopig enkel met Vallejo voor zowel primer, verf en vernis.

Is uiteraard nog steeds een optie om eerst de buitenkant af te werken, inclusief decals en vernis. Kwam er zelf niet goed uit wat ik best als eerste deed. Is eigenlijk mijn eerste project dat ik overwegend met airbrush doe, dus ben zo nog wat zoekend naar de goede processen. Toen ik dat soort dingen met borstel deed maakte die volgorde voor mij weinig uit.

Bedankt voor de link naar de Zero Paints. Ik had al wel Zero Paints voor Repsol gevonden, maar nog niet met blauw erbij. Kwam altijd op de rood/oranje setjes voor de Honda motor. Het blauw lijkt me echter een stuk donkerder dan ik op de Ferrari referentiefoto's zie.
 
Ik gebruik alleen Tamiya tape, wil ik weleens eerst op de snijmat plakken en dan op de verf. Naar mij beleving is als eerste de hechting van de primer belangrijk. Daarvoor gebruik ik simpelweg Vallejo of Ammo. De Tamya tape word niet hard en tegendeel, het blijft gewoon dezelfde eigenschappen hebben als net geplakt. Ook hecht de verf zich niet op de tape, kleeft er wel aan, maar bij aanraken valt het er af, dus geen opbouw naar dikke randen met diverse malen spuiten. De tape laat ik rustig weken of bij een hele grote oplopend naar maanden en nog nooit last gehad dat ik bij verwijderen verf er af trek, doordat het aan de plakzijde blijft hangen
 
De kleurstudie gaat verder.

Lepels eerst gespoten met een licht grijze primer. Dan gespoten in de kleur, zowel aan het testen met Model Air als verdunde Model Color van Vallejo. Vervolgens een glossy lak van Vallejo. Achterkant met een zwarte primer gespoten zodat het licht niet doorschijnt.

Voor het blauw ben ik er zo ongeveer uit. Dat wordt met 95% zekerheid French Blue. Het rood ben ik nog steeds niet uit. Ga eens kijken of ik nog een iets meer donkere tint kan vinden.

Op de foto zien ze er wel allemaal net iets anders uit door de flits. De blauwe zijn diverser dan de foto doet vermoeden.

48718328147_4a6244bbb1_c.jpg
 
Terug
Bovenaan