Hoofdsponsor

1/18 Ferrari 430 Scuderia "Yes I do!" [DONE]

Aangezien de stripings van hotwheels niet beschermd waren door een laagje vernis, zijn deze niet kunnen bewaard blijven bij het schuren van het model.
Maar ik begrijp wel je redenering. Maar geen nood, de nieuwe staan er al op(aangezien mijn werk is dit voor mij dagelijkse kost, een plotter en wat masking tape deden de job) en ondertussen is het model volledig afgelakt, inclusief de nieuwe logos(alles homemade).

Toen ik mijn opmerking maakte had ik een iets andere indruk van je niveau, omdat je aangaf de hobby weer op te pakken na een tijd pauze. Ook had ik niet door dat er zwarte lijntjes bij moesten komen, ik dacht dat er alleen grijze stripings waren. Normaal gesproken is het dan het makkelijkst om eerst een hele laag grijs te spuiten, daarna alleen op de plekken waar de stripings moeten komen voorgesneden maskeertape van bijv. Tamiya te plakken (eerst een paar keer op iets glads bevestigen en weer lostrekken om de 'tackiness' te verliezen) en dan nog eens rood te spuiten.

Als ik de resultaten bekijk (het maakt niet uit hoe kritisch) dan geloof ik dat die opmerking c.q. tip niet nodig was :D

Je kunt de complimenten van specialisten op het gebied van het strak spuiten van automodellen, zoals Rocknrolla en Rebelish, in je zak steken! Bekijk hun gerede modellen eens om te zien waar die complimenten vandaan komen.

Ikzelf ben geen meesterschilder maar kan enkel beamen, net als anderen voor mij in deze thread, dat het spuitwerk er superstrak uitziet en ik zie er naar uit het eens op een forummeeting te kunnen bewonderen.
 
INCREDIBiLEE Waanzinnig mooi knap

Een stielman dat wist ik direct op de manier waarop je bezig was , heb het genoeg op mijn werk gezien
Knap
Marc
 
Dank u wel allen voor de mooie complimenten!
Ik moet wel zeggen dat ik zowat bij de bron zit op gebied van goede materialen(verf, spuitpistolen, vernis, plotter,...).
Dat helpt natuurlijk voor een goed resultaat te hebben.
Ik heb voor dit model dan ook autolak gebruikt, Dupont, het merk bij uitstek voor dit soort werk.
Als kind was ik een prutser wat modelbouw betreft (vlug vliegtuigje ineen knutselen om vervolgens mee te crashen!)
Mn ervaring op t werk geeft me de goesting om nu modelbouw te beleven op een hele andere manier, maar wees gerust, mn spuitwerk is misschien al strak, maar op ander gebied ben ik een absolute leek die alles nog moet leren, maar dat maakt het juist zo interessant om op dit forum aanwezig te zijn.
En als ik hier eens goed rondkijk, dan zijn er hier wel die even strak spuitwerk leveren, en die dit puur als hobby geleerd hebben.
Mn hoed af voor jullie! En dan zijn er nog zovele andere kunstenaars waar ik hier hoop van bij te leren.
Ieder jaar ga ik naar de beurs in Affligem Plastic en Steel. Zal deze keer de Ferrari meebrengen voor wie hem eens wil bewonderen, ik veronderstel dat sommigen onder jullie daar toch zullen aanwezig zijn...

Kim
 
Ik soms ook wel autolakspuitbussen op plastic vroeger meer dan nu nu vernis ik de acryl verf met auto 2k vernis in spuitbusjes die ik gekregen heb van een vriend overschotjes van een setje lak van VW , heb ook in de branche gezeten , maar ben nu op pensioen
Marc
Ps als die beurs komt verwittig eens dan kom ik gerust kijken is nog geen 50 km van bij mij
 
Ik vraag mij af wie er hier nog carroserieproducten gebruikt ipv modelbouwverf?

Ik heb reeds enkele malen met autoverf gewerkt; zelfs bij vliegtuigen.
Meestal laat ik deze verf dan maken door een collega modelbouwer die een winkel heeft in autoonderdelen en een verfmengmachine.
Hij maakt dan ook spuitbussen die ik dan op mijn modellen gebruik.
De kleine Renault R4'tjes zijn met dergelijke bussen gespoten nadat hij het Belgisch legergroen had gemengd.
 
heb onlangs ook een wagen gespoten met zeropaints maar dit is me niet zo goed bevallen. de lak op de wagen zelf is goed maar het probleem zit hem in het uitkuisen van de airbrush.:worried: nochtans heb ik het aangewezen product gebruikt voor het verwijderen van deze verf. maar toch was het resultaat niet echt zoals het zou moeten zijn.:(
heb zelfs achteraf geprobeerd met de airbrushcleaner van tamiya en toen kwamen dan toch de andere verfresten los .:D
 
heb onlangs ook een wagen gespoten met zeropaints maar dit is me niet zo goed bevallen. de lak op de wagen zelf is goed maar het probleem zit hem in het uitkuisen van de airbrush.:worried: nochtans heb ik het aangewezen product gebruikt voor het verwijderen van deze verf. maar toch was het resultaat niet echt zoals het zou moeten zijn.:(
heb zelfs achteraf geprobeerd met de airbrushcleaner van tamiya en toen kwamen dan toch de andere verfresten los .:D

Ik gebruik de airbrushcleaner van zeropaints zelf en persoonlijk vind ik deze de beste.
 
Als het hardnekkige verf is dan gebruik ACETON maar oppassen voor kunststof dichtingen die kunnen daar niet tegen , ik leg na een tijdje werken met de A.B. helemaal uiteen in een potje aceton dat dicht kan en zo laat ik het een paar uurtjes trekken en dan is het meetste vuil er wel uit
Marc
 
Aangezien we op t werk worden aanschouwd als "artisanaal schildersatelier" mogen we in tegenstelling tot een carrosserie gelukkig nog steeds de "oude" solvent gedragen verven gebruiken i.p.v. de water gedragen. Wij gebruiken Dupont centari 600 en ook verf van House of Colors(speciale tinten).
Het kuisen van de pistolen en airbrush gebeurt dan ook met cellulose thinner.
De pistolen die ik gebruik zijn v.h. merk Sagola, Sata en Devilbiss. De Ferrari werd gevernist door een nieuw pistool dat we mogen testen van het merk Anest Iwata,
en ik moet zeggen dat het alle andere pistolen overtreft. Een prachtig pistool, en heel toevallig ontworpen door Pininfarina.
Als airbrushpistool gebruik ik steeds een Iwata HP-C plus.

Kim
 
Vandaag de wielen gedemonteerd en de remschijven.
voorwielen waren geschroefd, voor de achterwielen heb ik de as moeten doorslijpen met dremel, ik zie wel achteraf hoe ik die terug aan mekaar zet.

attachment.jpg

en zo moeten ze er gaan uitzien:

attachment.jpg

Dat wil zeggen dat ik de velgen wil voorzien van ventielen en balanceergewichtjes(tips zijn meer dan welkom!). Ook weet ik nog niet zeker of ze al dan niet een satiné finish moeten krijgen, momenteel zijn ze matt. en ik denk dat ze ook in het glanzend voorkomen. Mss toch beter eens langsgaan bij de eigenaar om wat details te controleren.
Alleszins moeten de remklauwen in het rood komen met zwart Ferrari opschrift en gele brembo carbon ceramic opschrift. de remschijven zelf wil ik die typische carbon look geven, maar weet nog niet hoe. Momenteel zijn ze gewoon grijs mat gekleurd maar dat vind ik niet voldoende realistisch...
Heb er al aan gedacht om wat echt carbon vijlsel te gebruiken, alleen de uitvoering daar ben ik nog op aan het broeden...
 
Laatst bewerkt:
Kim ik was aan het denken om schuurpapier te gebruiken en dat op de schijven te kleven en dat in te kleuren als carbon of carbon af te printen en dat te verkleinen en op de schijven te kleven en daar matte vernis over ik denk dat ge dan er het dichtste bij zit
Marc
 
Kim ik was aan het denken om schuurpapier te gebruiken en dat op de schijven te kleven en dat in te kleuren als carbon of carbon af te printen en dat te verkleinen en op de schijven te kleven en daar matte vernis over ik denk dat ge dan er het dichtste bij zit
Marc

Ik denk dat ik eerst een paar testen ga doen.
Met carbon vijlsel
Met schuurpapier
met afbeelding
en dan zien wat het beste resultaat geeft. Bedoeling is om die typische grijze schakeringen te hebben en ook die afwerking, niet matt en niet glanzend maar mix vd twee.

Kim
 
Even tussendoor vanaf vakantie:

1) Grijze schakeringen: kan wellicht in de vorm van zeer minuscule spetters, te maken met net een andere tint grijs op een penseel + airbrushpistool waarmee je het opbrengt. Kwestie van oefenen om het perfect te krijgen. Moeilijke weg, maar als het lukt waarschijnlijk realistisch. Let erop dat je zo min mogelijk druppelreliëfvorming krijgt.

2) Tussen mat en glanzend zit, in de modelbouw, satijn. Daar is ook een vernis van. Er zijn dus satijnverven en satijnvernissen, en dan weer op waterbasis (bijv. Vallejo) of enamel (bijv. Humbrol). Airbrush je de vernis eroverheen, dan krijgt het een mooi satijnen laagje.
 
Allereerst toch eens zeggen dat zoals je zegt dit hier echt wel een pro aan het werk is. Chappeau ;)

Ik ben zelf ook op zoek naar een carbon keramische look voor remschijven.
Hetgeen ik vind is een pigmentpoeder van vallejo, ik ga hem bjj men volgend project eens uitproberen, maar dan nog zal het zoals Roy aangeeft zoeken zijn naar de juiste kleurschakeringen...
 
Terug
Bovenaan