Hoofdsponsor

fig voor dio: wir können sie sehen! [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik weet dat je gelijk hebt Jan,
het leek me gewoon handiger dezelfde beschildering telkens achter elkaar te doen op een beetje andere manier om uit te zoeken welke werkwijze me het beste ligt.
de kleur van ogen kan ik mischien nog wel weizigen bij enkele, en de haren een beetje laten varieren zal ook wel lukken.

alvast bedankt voor die tip van de uniformen, had het wel gelezen dat naargelang de oorlog vorderde er goedkopere stoffen werden gebruikt waardoor er inderdaad kleurverschillen waren. maar niet echt bij stilgestaan om dit ook weer te geven binnen 1 groep.

merci
Marc

Het is en blijft niet eenvoudig om Tamiya figuurtjes te schilderen in 1/35, en dan vooral de gezichten.
Maar dan nog, ik begin steeds met de ogen, en daarna pas de gelaatskleuren. Op die manier kan je de grootte van de ogen nog bijwerken indien je bvb een beetje teveel wit hebt gebruikt.

Het is hier dan ook belangrijk om een zeer fijne borstel te gebruiken en over een vaste hand te beschikken en een goed vergrootglas.
Dit filmpje op Youtube is ook erg interessant met betrekking tot het schilderen van de ogen:
http://www.youtube.com/watch?v=GIzxQP2XxlY

Hieronder 2 54mm figuurtjes van Andrea figuurtje (ongeveer 1/32) die ik heb geschilderd een aantal jaar geleden en ben best wel tevreden over het gezicht. Ook hier eerst begonnen met de ogen en dit is het lastigste werk want het is echt wel een zeer kleine oppervlakte.
attachment.jpg
attachment.jpg

Succes met je volgende projecten.

Dirk

wow Dirk zo goed ben ik voorlopig nog belange niet hoor , maar ik blijf oefenen beloofd.

ik denk dat mijn gezichtjes af zijn.
ben dus ondertussen een klein stapje verder. mocht ik in de fout gaan hoor ik het hopelijk wel van jullie voor het echt te laat is.
ben ondertussen ook al nieuwe borstelkes moeten gaan kopen. volgens hen spoel ik mijn borstels niet regematig genoeg uit waardoor de verf opdroogd tussen de haren , met gevolg ..... borsteltje dat alleen nog goed is om verf te mengen :( weeral wat geleerd met scha en schand

en dan nu de foto update.
laat maar horen wat jullie er van vinden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Om je penselen een lang leven te geven kan je ze na het verven eerst goed uitspoelen met - naargelang het soort verf - white-spirit of thinner, ze goed droogwrijven met een vod en daarna ze uitwassen met lauw water en zachte zeep, een goed afwasmiddel zoals bvb Dreft is ideaal, ook Sunlightzeep is perfect.
Ik was mijn penselen altijd met gewone Sunlightzeep en die gaan jaren mee. (voorwaarde is wel dat je penselen hebt van een goeie kwaliteit)

dit doe ik ook, maar als ik ze een tijdje niet gebruik,steek ik ze nog eens in lijmzaadolie om ze mooi te houden.

De ogen zijn echt heel belangrijk maar tegelijk ook moeilijk te schilderen zeker op 1/35 schaal,ik gebruik steeds een penseel met scherpe punt om de ogen te zetten soms is het gemakkelijker om eerst het zwart er op te zetten en daarna het wit van het oog er op te zetten.
Hier is een foto van een figuurtje 1/35 dat ik een tijdje geleden heb geschilderd zo krijg je een idee wat mogelijk is...

Afbeelding042-6.jpg

Afbeelding041-8.jpg

Afbeelding044-9.jpg

Marc figuur schilderen is zoals leren lopen, gebeurt met vallen en opstaan en oefenen.

Ik begrijp dat je een diorama wilt bouwen, maar volgens mijn persoonlijke mening wil je te veel ineens en te vlug.
van modellen weet ik niets of weinig van figuren een beetje.
Figuur schilderen is een apart deel van modelbouw en vraagt jammer genoeg ook veel tijd en oefenen.
Niet opgeven en je niet laten ontmoedigen door wat anderen (mij inbegrepen) tonen gewoon blijven doen en oplossingen vragen.

Grtx Jan

Ervaring krijg je door te doen met vallen en opstaan en vooral met doorzetting!
Zonder hardnekkig doorzettingsvermogen zou Edison nooit de gloeilamp hebben gemaakt en die moest het alleen doen, hier sta je niet alleen, hier kan je rekenen op de nodige raad en steun en back-up... en gaat het niet van de eerste keer... je zal zien, de volgende keer zal het van de eerste keer geen ! (dat laatste is een grapje) :D

jongens, ik ben wel een doorduwerke en ik heb ne brede rug hoor,

ik heb al veel opgestoken tot nu toe , en dat was ook de bedoeling van dit project. ondertussen heb ik de ogen toch nog maar eens een beetje bijgewerkt en volgens mij met resultaat. denk wel dat ik er nu moet mee stoppen op deze hoofdjes anders heb ik straks meer verf dan plastiek. ( ben al enkel bustes met hoofdjes aan het verzamelen om nog eens op te oefenen )

Jan, ik ben me er van bewust dat ik eigenlijk met een 4 tal nieuwe dingen bezig ben in 1x maar dit heeft voor mij ook voordelen.
als het 1 al eens wat tegenzit en je kan je dan even consentreren op iets anders gaat het eerste achteraf ook weer beter.
soms moet je een probleem eens kunnen laten bezinken en dan komt de oplossing meestal wel vanzelf zonder hiervoor eerst als een gestrest kieken alles in de vuilbak te gooien.
van op-bouwende kritiek kan je enkel maar leren, wat je er uiteindelijk mee doet bepaal je zelf. maar als een ander tijd steekt in tips te geven vind dat je er rekening mee moet houden.

@ Danny
waar ik momenteel het meest mee verveeld zit zijn de schaduwen en lichtere vlakken , ik heb het idee dat ik steeds de verkeerde kleuren neem of de verkeerde verf dikte aanmaak zodat alle onderligende lagen weer verdwijnen. waarschilijk is hier de leuze oefenen , oefenen en nog eens oefenen. alvast bedankt voor je vb ( maar ik had je toppicks al lang gelezen en bekeken hoor :) )

dus laat maar komen jongens kan er alleen maar slimmer van worden.
vgr
Marc

na 2 avonden schilderen een kleine up-date en tevens de laatste voor even , ik heb vrouwtje belooft om in maart eerst te helpen met de grote kuis dus hobby gaat even aan de kant. ( kom nog wel af en toe kijken hier hoor )

ik hoop dat de ogen een beetje beter overkomen nu
in de lichte zak op de rug heb ik een beetje schaduw trachten in te brengen

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Marc, ziet er al goed uit. Ga je de uitlopers aan de riemen nog bijwerken ?
Ik heb de indruk dat je het "opgelicht" in plaats van "geschaduwd".
Het zijn de lagere gedeelten die de schaduw krijgen en de hogere gedeelte de "highlights".
Je ziet het op de derde foto. De natuurlijke schaduw van de koker van het gasmasker die op de tas valt.
Donker in het lage gedeelte, licht op het hoger.
Verder mooi geschilderd. Ogen zijn zeker een verbetering (niet meer "cartoon-achtig").

Mark

het is alweer een tijd geleden dat ik hier nog wat poste.
het professioneel resultaat van de meeste forumleden hier deden me de moed toch wel een beetje in de schoenen zakken.
Maar als ik ooit half zo goed als hen wil worden ( daar ligt momenteel mijn lat ) zal ik moeten oefenen.
Dus penselen en verf opnieuw boven gehaald en weer maar wat ons best gedaan.

ben er belange nog niet waar ik heen wil maar hoop toch al een stapje in de goede richting gezet te hebben.
een 4 tal zijn op hier en daar nog wat bij stippen klaar , de volgende vier hebben hun basis kleur van uniform gehad en hier gaan we morgen mee verder.
heb besloten in reeksen te werken om toch een beetje de handigheid van het schilderen te pakken te krijgen , het verf mengen komt dan later wel.
enkele fotokes zeggen waarschijnlijk meer dan al deze lettertjes.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

vgr
Marc

oefening baart kunst marc;)
probeer overal als je kan wat schaduwen te leggen en je zal zien dat je figuurtjes veel levender worden.

grt nicolas

Nou Marc, ik vind dat je 't goed doet hoor, gezien dat dit je eerste figuren zijn.
Netjes verbouwd en je schilderwerk gaat ook zeker de goeie kant op bravo_zpse8aefded.gif

Je hebt lef en wil graag leren (beter worden), daar kun je ver mee komen...

Carry on :)

merci jongens,

ben zelf niet ontevreden over het resultaat maar ik heb het gevoel dat ik ergens iets niet goe doe.
dus even een figuurtje in stappen tot aan het punt van twijfel.

de figuur zoals hij was in grondverf

attachment.jpg

eerste basislaag

attachment.jpg

attachment.jpg

enkele lagen verder volledige dekking in de kleur.

attachment.jpg

attachment.jpg

dan basiskleur gemengd met raw umber water bijgedaan en 2x een wash uitgevoerd hiermee.
En hier begin ik te twijfelen, is misschien niet helemaal duidelijk op foto maar wash gaat niet alleen in de diepe plekken zitten maar blijft ook boven op liggen bij de vlakke delen. lijkt mij niet helemaal zoals het hoort?????

1 ste wash

attachment.jpg

2 de wash

attachment.jpg

attachment.jpg

laat maar komen ik luister.
vgr
Marc

Ik zie 't Marc, de wash is eigenlijk een filter geworden : al het oppervlak heeft een beetje kleur ontvangen.
Het kan zijn dat je oppervlak echt goed mat was, dan verspreid zo'n wash zich heel graag over alles, in plaats van
dat het netjes alleen de groefjes en kuiltjes opzoekt.

De gebruikte kleur is op zich niet slecht om mee te beginnen, maar je zal ze voorzichtiger moeten aanbrengen.
Een beetje als een pinwash zoals bij voertuigen. Plaatselijk om en in de naadjes van de fijne details.
Deze wash mag dan ook best wat "dikker" zijn.

Ben geen doorgewinterde figuurschilder, dus wellicht dat iemand anders wat slimmers kan toevoegen,
maar misschien kan je er toch wat mee..

Ook dit ga jij onder de knie krijgen !
Succes bravo_zpse8aefded.gif

Peter,
ik had ondertussen gelezen dat ik na het aanbrengen van de wash het overtollige aan materiaal terug had moeten afnemen met een wattenstaafje of een stijve droge verfborstel.
sommigen spreken ook van afwasmiddel bij de wash te doen zodat deze zich beter in de holtes nestelt.

ga dit alvast onthouden en volgende keer even uit testen. ga nu wel eerst de dio afwerken waar ze op horen voor ik nieuwe figuren ga schilderen.
maar wees gerust de doos ligt al klaar en ik heb ze nodig voor de PT117 die ik aan het bouwen ben.
de figuren schilderen daar zal ik dus niet omheen kunnen.
vgr
Marc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan