Omdat ik beloofd had om iets verder in te gaan op een gem bij deze.
De kleuren maar even op een papiertje voor jullie, zodat jullie kunnen zien welke dat ik gebruik. Ik ben zelf kleurenblind. Dus ik schilder op naam. Ik neem niet aan dat iedereen deze van binnen en buiten kent.
De eerst laag is in een donker aarde rood geschilderd. Daarna met een eenbeetje bloedrood gemengd en een streep overgelaten van de oorspronkelijke vlakvulling. Nu gaan we de edelsteen als het ware opbouwen met de kleur. De eerste laag is altijd de donkerste, daar blijf dus ong een derde van zichtbaar. De rest gaat over. Zo ook met de volgende laag. En werken we door naar de lichtste kleur toe. Dit kunne verschillende lagen zijn die steeds een beetje lichter zijn maar blijf in de zelfde mengkleuren. Ik werk nu niet met heel veel lagen. Dit is slechts ter illustratie. Maar je kunt er een laag of 5 tot 6 aan geven, niet meer. Dan wordt het er niet mooier op en zul je op een frustratie komen.
Nu komt er geel bij. Ook nu bij de deze menging niet meer dan 5 lagen. Ook hier geld steeds meer geel erbij maar niet teveel. Dit is deels gevoel. Zeker wanneer je met felle kleuren gaat werken en toevoegen.
Uiteindelijk kom je zover dat je nu een kleur geel overhoud zoals deze in het potje zit. Als je het goed doet met verdelen over de edelsteen heen kun je alleen nog maar een streepje kwijt aan de onderkant. Dan heb je daar als het ware de licht inval zitten.
Als het goed is kun je dit met verschillende kleuren doen. Zowel met rood als met blauw of groen. Let er alleen op met welke kleur je dan gaat mengen. Je kunt eventueel boven in nog een klein dus streepje wit aanbrengen. Dit geeft dan de glans aan. Na het spuiten in de matte lak. Deze edelsteen nog even met blanke hoogglans lak bewerken. En je hebt een perfecte edelsteen.
Ik hoop dat deze uitleg een beetje duidelijk was. Anders zal ik het nog eens schematisch op papier tekenen en dan wat groter uitbeelden. Het is gemakkelijker om het als plaatje te zien dan met deze kleine plaatjes denk ik.